Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på att mina inlägg inte sparas

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag skriver ett inlägg på en sida som var öppen dagen innan, så jag inte har varit aktiv på 99.se på några timmar, så försvinner detta inlägg när jag trycker på knappen för att lägga in det. I stället kommer en sida upp om att jag inte är inloggad. Men jag har ju auto-login! Jag blir alltså inloggad mer eller mindre samtidigt som systemet kommer på att jag inte är det. Men sedan är mitt omsorgsfullt författade inlägg borta!

Detta är inte kul! Lika kul som när datorn hänger sig när man väljer "spara". Kan man inte spara undan "missade" inlägg på något bra sätt?

Bra feedback - måste vara sjukt irriterande. Ska se om vi kan göra något åt det - kan vara knepigt att fixa eller så är det busenkelt. Tar upp det i veckans sprintmöte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-21 09:57

Inte direkt en lösning, men om jag har författat en längre text utför jag följande innan jag klickar på Svara: Cmd+A, Cmd+C
Skulle nånting skita sig, eller om nätverket strular etc så ligger texten iaf i urklippet.

Har du provat att radera cookies?

Ursprungligen av reboot81:

Inte direkt en lösning, men om jag har författat en längre text utför jag följande innan jag klickar på Svara: Cmd+A, Cmd+C
Skulle nånting skita sig, eller om nätverket strular etc så ligger texten iaf i urklippet.

Jag brukar göra det ibland, när jag tänker på det.

Har varit där flera gånger, men inte här på 99.se, jag är alltid inloggad. Men däremot i vissa mail har detta hänt. Än värre när man är van att använda <Apple-key><vänster> för att komma till början av raden men webbläsaren stegar tillbaka en sida och allt är borta...

Sedan är det väl så att ditt inlägg raderas inte, problemet är att det inte sparas ?!...

Ursprungligen av LCR:

Har varit där flera gånger, men inte här på 99.se, jag är alltid inloggad. Men däremot i vissa mail har detta hänt. Än värre när man är van att använda <Apple-key><vänster> för att komma till början av raden men webbläsaren stegar tillbaka en sida och allt är borta...


Precis, det är fullkompligt gräsligt. Det är dock ett större problem på en del andra fora, antagligen beroende på hur olika sidor hanterar fokus.

Citat:

Sedan är det väl så att ditt inlägg raderas inte, problemet är att det inte sparas ?!...

Jo, precis. Men det är ju samma sak, det raderas ju från sidan utan att sparas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-21 19:13

Problemet är att en session kan inte vara aktiv hur länge som helst. Eftersom folk inte loggar ur, hur ska webbservern veta när man är klar? Därför sätter man en timeout på webbservern, har man inte accessat den under ett antal minuter eller timmar, tas den sessionen bort. Och då blir man av med det man har skrivit och inte skickat iväg.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-21 20:25
Ursprungligen av kenjon:

Problemet är att en session kan inte vara aktiv hur länge som helst. Eftersom folk inte loggar ur, hur ska webbservern veta när man är klar? Därför sätter man en timeout på webbservern, har man inte accessat den under ett antal minuter eller timmar, tas den sessionen bort. Och då blir man av med det man har skrivit och inte skickat iväg.

Ja det finns ingen lösning på det. På samma sätt som att företag automatiskt sätter på larmet på kontoret vid en viss tid för att säkerställa att det går igång då inte alla är så duktiga att larma på. Det är en säkerhetsåtgärd.

Däremot kan det ju vara bra om 99 berättar vilken timeout man har - och ännu bättre skickar en popup á la internetbanken om hur lång tid du har kvar på sessionen.

Detta är ju framförallt ett problem med client-side rendering (där man kan klicka på en svara knapp utan att det går iväg en förfrågan till servern som har koll på sessionerna) - sen när man ska posta så blir det ajja-bajja

Ursprungligen av studiox:

Däremot kan det ju vara bra om 99 berättar vilken timeout man har - och ännu bättre skickar en popup á la internetbanken om hur lång tid du har kvar på sessionen.

3600 sekunder = 60 minuter

1
Bevaka tråden