Single Malt Whiskey vs MacBook 1-0

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp!
En olycka dödade min MBP igår. Då jag för tillfället har ryggskott är jag inte så rörlig. Råkade därmed välta ett glas single malt över tangentbordet. Klantigt!?! Javisst!! Men det är ett faktum.
Först reagerade datorn helt ok. Stängde av den och ställde den på högkant med värme. I morse när jag startade den så kom det upp en grå skärm med ett ?. Nu är den helt död. Enda tecknet på liv är batterilamoprna.
Vart skall jag vända mig för att få ut i huvudsak bilderna samt ev reparation? Bor i Stockholm.
Tar tacksamt emot förslag.

T-son

• Medlem
  • 2011-02-20 16:43

Du hade alltså ingen Time Machine-backup? Tråkigt.
För att få den reparerad kan du knata in på vilken Apple-återförsäljare som helst, men det är med fördel en Apple Service Provider. Tex Macoteket eller Digital Inn i Stockholm, kika på deras hemsidor.

Jocke - ring brorsan på MacRent på måndag morgon, dom har serviceverkstad och du är ju gammal 99mac:are så dom ska nog kunna ta hand om dig!

Hoppas du ställde den på "rätt" håll så att inte vätskan rann in i hårddisken.

Hoppas din hårddisk inte är ...

*tar på solglasögonen*

full

Jag tror inte det ska vara några som helst problem med disken, i en MacBook är den väldigt isolerad från resten av datorn och dessutom lätt att plocka ur och stoppa in i en annan MacBook. Datorn är nog rökt men jag skulle bli mycket förvånad om disken är det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 16:07

tangentbordet och topcaset lär iaf ha gått åt. och förmodligen logicboardet också.

hårddisken bör gå att rädda...

Plocka ur disken och koppla in den externt till en annan maskin.
Att försöka starta en vätskeskadad dator tillika att "värma" maskinen efter vätskeskada är inte att rekommendera.

Det du skall göra om du råkar spilla ett glas med vätska över din bärbara mac är att rycka ur strömmen så fort som bara möjligt, gärna på sekunden... snabbt som en jäkla dåre. Därefter skall du fälla upp displayen till en 90 gradig vinkel och hålla maskinen så att den ser ut som ett V så länge som möjligt. Lämna därefter in maskinen till ett AASP (service center) så fort som möjligt så att en tekniker får sanera vätskan.

Det som i nästan alla fall utav vätskeskador förstör logikkortet är inte vätskan, utan korrosionen som kommer utav att vätskan inte har sanerats.

1
Bevaka tråden