Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det effekt att klara fler än 4 hårddiskar i en mac pro?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 23:12

Jag har en Mac Pro med 4 hårddiskar, och nu tänkte jag koppla ytterligare en eller två ssd-diskar.

Min fråga är om man kan ta spänning ( rätt volt) och ström (tillräcklig effektförsörjning) ifrån de två 6 poliga kontakterna - avsedda för SCE-e kort, som sitter på på moderkortet i en MAC Pro (2006 - v 1.1)

Har provkopplat 2 HD via extern ström-försörjning så att jag vet att det fungerar.

Jag vet följande:
SSD diskarna drar 150W per styck, max belastning för uttagen på SCI på Mac Pro:s moderkort är 300W sammanlagt ( vilket borde vara exklusive skärmkort - standard? - eller är det inklusive?).

JAG VET INTE - om spänningen är samma för skärmkortsuttagen på moderkortet (men tro det), som en HD (12V - tror jag det ska vara tll en HD. På PC-en så är det samma strömförsörjning till DVD och mitt ATI-EAH-4890 kort som kräver två separata spänning/ström - matningar, så det borde inte skilja)).

Om det går att koppla in på uttagen i Mac Pro - var hittar jag en "kontakt" som passar? (6-polig MAC-kontakt att ta spänning ifrån moderkortets kontakter).

Har letat runt på nätet, men ingen skärmkortstillverkare anger om det är 6 eller 12V spänning. Teknisk spec för Mac Pro nämner inte heller några spänningar för uttagen.

Jag hittar inte heller hur stor "total" effekt som spänningsmatningen i en Mac Pro klarar totalt, men jag vet att vissa skärmkort drar enormt mycket mer en är SSD-disk, så teoretiskt borde det effektförsörjningen räcka till.

Man kan också tänka sig att y koppla ifrån andra "strömförsörjningar" - förutsatt att effektens maxgräns inte överskrid. Idé någon?

(har två extra kort på sci-e, varav en hårdvaruraid (2kanaler) + ett med två e-sata utgångar)

Att teknisk lösa själva hållaren för disk 5 och 6 är inga problem, inte heller SATA-signalen. Det är bara effekten/Volt- o./Strömfrågan tråden gäller.

( kan nämna, som kommentar till en annan tråd, att hastighetsskillnaden vid "tester" mellan en ssd ( Intel -X 25 E) och 2st HD-raid 0 knappt ger några hastighetsskillnader i praktiken - SSD disken "hittar & lämnar" snabbare men Levererar inte "volym" fortare än två raid = kopplade 7.200 varvare - min teori är att SATA II -hastigheten är en begränsningen = förklaring till detta.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-17 23:09

150 W styck??? Det har jag mycket svårt att tro på.
Det borde väl stå på Macen hur mycket effekt den drar. Sedan får man räkna bort förluster, vilket kan vara svårt men kanske 10 %. Då har du avgiven effekt.

En SSD drar ca 0,15W när den "jobbar".
Edit: Runt 0,05W när den inte jobbar..

En vanlig 3,5" WD Green drar ca 6W under läs/skrivning, 3,7W i idle.

SSD-hårddiskar som drar 150W låter helt galet - som två 75W lampor påslagna intill varandra i ett så litet chassi. Skulle vara flera hundra grader varm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-19 10:13

Tack för ALLA dessa svar om effekten.

Jag läste effekten i databladet "slarvigt" och noterade inte att det stod mW och inte W, så det blir ju bara 0.15W, alltså försumbart lite, antar jag. När man tänker efter är ju 150W på 5V vansinnigt mycket ström (30A), så det borde jag ju själv ha kommit på!

Men vilka spänningar har jag från bussarna på moderkortet, finns det 5 volts uttag där?

- Var hittar man kontakten som passat till Macens bussar (6-polig) ?
(Går den att köpa löst?)
- eller ännu bättre - Finns det en konverterande sladd till en SATA HD strömkontakt - därifrån?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-19 10:52

Kollat på Deltaco? De borde ha....

1
Bevaka tråden