Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers, plocka värden från andra Sheets?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...går det?

jag har gjort enkla kalkylblad med säljstatistik med nya sheets per säljare.
Nu vill jag göra ett nytt sheet med totalförsäljning alla säljare tillsammans. kan man plocka in värden från olika Sheets?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-02-16 11:32

Ja, det kan man. Ange fältreferenser med inledande blad- och tabellnamn, ex: Blad 1::Tabell 1::Total

För att summera värden från olika blad får man ange värden manuellt: Blad 1::Tabell 1::Total + Blad 2::Tabell 1::Total... osv. (I varje fall känner inte jag till nåt sätt att automatisera detta. Det hade ju varit smidigt att kunna skriva ex. SUMMA(Tabell 1::Total) och automatiskt få det summerat från alla blad som har en Tabell 1, men detta fungerar inte.

Ok, underbart ! Bättre lite krångligt än inte alls !

Jag har lite problem... erkänner att jag är novis på Numbers, men jag har problem att hämta ett värde från ett annat blad.
Jag kör med engelsk version 08. jag behöver alltså inte summera någon tabell utan bara hämta ett värde från ett annat blad. Alltså jag vill plocka in ett värde som finns på M19 från ett annat blad...Hur skriver jag?

Edit: Ja det var bara att skriva som du skrev... Tack.

Senast redigerat 2011-02-17 10:44

Aktivera den cell du vill ha datat i. Skriv ett = tecken och använd muspekaren att peka ut den cell du vill skall kopieras in, avsluta med att trycka på grönt checkmark.

Ursprungligen av gul-iMac:

Aktivera den cell du vill ha datat i. Skriv ett = tecken och använd muspekaren att peka ut den cell du vill skall kopieras in, avsluta med att trycka på grönt checkmark.

Wow ! Tack som tusan ! Fungerar.

Hej igen...eftersom jag får så bra hjälp här så fortsätter jag att fråga lite.
Nu känns det väldigt mycket överkurs men kan man infoga en formel som söker efter ett visst kriteria och ger antal förekomster på det. Tex "Bengt 47-11". Hur många gånger "Bengt 47-11" förekommit oavsett cell i alla tabeller och alla blad?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-02-17 13:20

Inte automatiskt i alla tabeller i alla blad, du får summera per tabell själv: ANTAL.OM(Blad 1::Tabell 1;"=Bengt 47-11") + ANTAL.OM(Blad 1::Tabell 2;"=Bengt 47-11") + ANTAL.OM(Blad 2::Tabell 1;"=Bengt 47-11")

Om du smidigt vill kunna ändra sökvärdet kan du istället skriva det i en cell, ex. A1, och referera till den: ANTAL.OM(Tabell 1;"=" & A1)

1
Bevaka tråden