Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express + Netgear WNR3500L + extern TM-disk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-02-14 09:39

Tänkte göra min backuplösning hemma trådlös genom att utöka mitt nuvarande trådlösa nätverk (Airport express) med en Netgear WNR3500L som har stöd för att koppla in en extern hårddisk som går att nå trådlöst. Hårddisken vill jag kunna köra timemachine-backup till samt ha lite andra filer liggandes på. Netgear-routern ska stödja HFS+ med senaste mjukvaran, dock inte journalförd. Jag har min förstärkare kopplad till Airport expressen och vill kunna fortsätta köra airplay till den. Någon som har erfarenhet av en liknande setup? Kommer det gå att utöka nätverket till Netgearroutern och den externa hårddisken samtidigt som jag har expressen med airplay kvar? Kanske är det bättre att ha Netgearen som "huvudrouter" och låta Airporten vara "utökaren"?

Tips på vettiga externa hårddiskar mottages också tacksamt, den kommer ju stå på hela tiden så en riktigt tyst vore en fördel. Just nu lutar det åt en WD elements på 1/2TB:

Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB - Extern hrddisk - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Jag skulle satt Netgear-routern som huvudrouter och koppla Airport Express på den (ad-hoc).

Jag kör med en D-Link som huvudrouter och använder min Airport Express i ad-hoc läget, Airporten används endast till att köra Airplay.

Jag skulle köpt valfri extern disk som inte har en "Green"-disk i sig, jag litar inte på dessa och har haft ett flertal från WD som rasat efter att stått på dygnet runt under en längre tid.

  • Medlem
  • 2011-02-14 09:57

Tack för tipsen! Låter vettigt att ha Netgearen som huvudrouter. Såg på prisjakt att åtminstone 1,5TB-varianten av elementsdisken jag tittat på har en WD15EADS, alltså en "Green"-disk. Fasiken. Någon med erfarenhet av externa diskar från Samsung? Den jag tittat på har förvisso bara 5400rpm men som jag förstått det är lägre rpm tystare och det är trots allt det som är viktigast i det här fallet. Jag har dessutom fått för mig att större disk = tystare vilket talar för en 2TB-modell, stämmer det?

Samsung G3 Station HX-DU020EC 2TB - Extern hrddisk - Hitta lgsta pris, omdmen och information t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-03 11:16
Ursprungligen av Ello:

Tack för tipsen! Låter vettigt att ha Netgearen som huvudrouter. Såg på prisjakt att åtminstone 1,5TB-varianten av elementsdisken jag tittat på har en WD15EADS, alltså en "Green"-disk. Fasiken. Någon med erfarenhet av externa diskar från Samsung? Den jag tittat på har förvisso bara 5400rpm men som jag förstått det är lägre rpm tystare och det är trots allt det som är viktigast i det här fallet. Jag har dessutom fått för mig att större disk = tystare vilket talar för en 2TB-modell, stämmer det?

Ello, har du fått igång Time Machine över din WNR3500L? Jag har en likadan router men det vill sig inte riktigt. Nu var det ett tag sedan jag provade sist och jag har dessutom bytt firmware till en version av Tomato USB. Men det vore intressant och höra om du fått till det.

  • Medlem
  • 2012-02-03 11:27

Japp det har jag! Följde guiden nedan efter att ha formaterat disken till HFS+ (inte journalförd). Det rullar i huvudsak på bra men emellanåt står det något i stil med att verifieringen av TM-disken är färdig och en ny backup måste göras vilket är lite tradigt eftersom det tar något dygn att genomföra. Vet inte om det går att lösa på något vis men samtidigt är det inte hela världen. Kör senaste originalfirmwaren på routern, är det nån direkt fördel med Tomato USB?

OSX Timemachine and Samba/Windows share « Hupio’s Weblog

hittade också en guide med lite bilder som kanske är enklare att följa, samma princip:

How to Set Up Time Machine to Back Up to a Networked Windows Computer [Step By Step] « Jessie's Share

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-03 11:50

Ah, nu minns jag. Jag kom nog så långt att jag insåg att man måste skapa en sparsebundle för TM och jag ville inte ta bort saker från backup-disken. Helst vill jag att TM ska hitta sina gamla backups och fortsätta där.. Tack för länkarna ändå, jag för nog läsa på lite igen och prova mig fram i helgen.

Jag kör en version som kallas Toastman's Tomato USB, se Toastman Releases 1.28.7493/4/5 | LinksysInfo.org
Jag tyckte min router blev stabilare med Tomato, främst när det var mycket belastning pga många anslutningar (tex torrents). Det hände att den frös med Netgears mjukvara. Sedan stöds bla HFS+, även journalförd. Det går att göra en del avancerade inställningar som jag inte har koll på heller. Några versioner har support för VPN, VLAN (virtuellt, inte wireless) om man behöver det. Men för mig var det mest att routern blev stabilare.

1
Bevaka tråden