Problemet är att datorn stänger av sig helt utan förvarning när batteriet är i. Detta kan ske även när nätsladden är ikopplad.

Jag har googlat och hittat olika knep.
1.Jag har kalibrerat batteriet enligt denna sida: Mac OS X 10.5 Help: Kalibrera ett MacBook- eller MacBook Pro-batteri
2.Jag har också provat andra saker samt återställt SMC enligt denna sida:
Intel-baserade Mac-datorer: Återställa systemhanteraren SMC (System Management Controller)

Först när jag startar datorn så stänger den av sig innan den hunnit starta upp sig helt, så jag får försöka igen och kanske tredje gången lyckas jag få igång den. Men så stänger den av den kort därefter. Numera fungerar batteriet i en hel cykel, men bara om jag först gör denna procedur (enligt instruktionerna i förra länken jag visade):
1.När jag lyckats få igång datorn då försätter jag datorn i väntoläge. 2.Sedan startar jag om datorn. 3.Sedan stänger jag av den och startar igen.
Då funkar den i en cykel. Men när den åter är nere i låg energi så stänger den av sig utan att den hinner förvarna. Jag har hunnit se en halv sekunds förvarning nån gång men så bara dör den.

Jag har köpt batteriet på Tradera. Det var ett nytt batteri (felköpt sa säljaren) och när jag fick det (i originalförpackningen ) så stod det i infon när jag satt i batteriet att det gått 3 cykler, så nytt var det nog. Jag tror att det är ett originalbatteri, det ser ut som ett sådant i alla fall, men helt söker är jag inte, för den levererades bara i en brun kartong utan apple-märke eller nåt. Förra batteriet jag hade var en kopia och det såg mycket plastigare ut, men det funkade bra i 18 månader.
Jag har frågat säljaren om hon har kvitto, för det kan ju vara ett tillverkningsfel och det borde gå på garanti. Men hon säger att hon inte har nåt för att hon beställt den på nätet och inte minns var. Jag har frågat om mailet hon fick som bekräftelse i beställningen men inte fått svar än.

Någon som kan hjälpa till?