Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta skrivare Canon Pixma IP4200 till AirPort Extreme Base Station v.4 (USB)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har precis beställt en Airport, tanken är att jag skall installera en Canon Pixma IP4200 via USB till en Airport Extreme.

Då jag kan det grundläggande när det gäller dhcp och utdelning etc. så funderar jag lite mera avancerat omkring utdelning av skrivaren.

Jag har en ISP som delar ut 10st dynamiska IP-adresser och jag föredrar helst att använda dessa dynamiska direkt från ISP igenom Airporten för att få så bra throughput som möjligt då nätet är 100/100.

Skrivaren skall delas med två datorer, en MBP (Mac OS X 10.6.6) samt en PC med Windows 7 (64bitars). samt två Iphone via Airprint. Det sista är inte helt nödvändigt.

Nu har jag läst en del på forum och annat och då verkar det som att skrivaren måste läggas in via skrivarinställningen i Windows-maskinen för att hittas och då förkonfigurera med ip-adress osv. Medan i Mac OS X så hittar den skrivaren med hjälp av namnet som delas ut som "Närmaste utdelade skrivaren" i utskriftsdialogen?

Då betyder det isåfall att så fort Airporten får en ny DHCP-adress måste windowsmaskinen omkonfas med rätt adress eller finns det någon bättre lösning?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-01 23:45

Jag har inte svaret på din fråga men det känns som att du kan få bättre respons om du postar i ett windows-forum, eftersom det är just ett windowsrelaterat problem.

Min spontana tanke är väl annars att du på nåt sätt ska lägga till skrivarens mac-adress i windows så att den på så sätt kan hittas med olika ip-adresser.

Jag har ingen aning om vad du svammlar om. Jag har en Canon Pixma IP4300 kopplad till min airport extreme och jag behöver inte hålla på å syssla med IP och grejja i Windows. Allt man behöver göra är att installera Bonjour typ, eftersom det är så skrivaren delas ut! Tror inte alls att jag pysslade med någon speciell IP eller sådär när jag installerade den, utan man körde någon exe som hette guiden bonjour-skrivare som fixade allt automatiskt.

1
Bevaka tråden