Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia satsar på Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-18 12:27

Det är klart det har med saken att göra, här diskuterar vi vad vi tycker och tror... det är ingen som vet vart det här kommer att leda eller hur telefonmarknaden ser ut om ett år, ännu mindre om 10.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-18 13:37
Ursprungligen av kainen:

Det är klart det har med saken att göra, här diskuterar vi vad vi tycker och tror... det är ingen som vet vart det här kommer att leda eller hur telefonmarknaden ser ut om ett år, ännu mindre om 10.

Om din poäng är att ingen vet hur marknaden ser ut om ett år, på vilket sätt blir då ditt argument "Microsofts mjukvara till telefoner är någonting att ha" relevant här?

Din poäng är alltså att du inte tror att Microsoft och Nokia kommer lyckas pga. att Microsofts os "inget är att ha"?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-18 14:36
Ursprungligen av studiox:

Om din poäng är att ingen vet hur marknaden ser ut om ett år, på vilket sätt blir då ditt argument "Microsofts mjukvara till telefoner är någonting att ha" relevant här?

Din poäng är alltså att du inte tror att Microsoft och Nokia kommer lyckas pga. att Microsofts os "inget är att ha"?

Men sluta dryga dig. Ska man inte få ventilera personliga åsikter och teorier på ett forum? Ganska tråkiga trådar i så fall..

  • Oregistrerad
  • 2011-05-18 14:43
Ursprungligen av Vassius:

Men sluta dryga dig. Ska man inte få ventilera personliga åsikter och teorier på ett forum? Ganska tråkiga trådar i så fall..

Självklart, bara man skiljer på teori och åsikt - Jag tror att microsoft och nokia har större chans att lyckas tillsammans, det är min åsikt. Min personliga reflektion är dock att jag gillar ios bättre. Förstår du skillnaden?

Ursprungligen av kainen:

Så vad Microsoft och Nokia än hittar på så tror jag inte att dom kan närma sig iPhone i alla fall de kommande 10 åren... däremot kanske dom kan pusha andra företag frammåt... det är den enda fördelen jag ser med denna eventuella affär.

10 år är en lång tid. Då höll Apple på att konka och Ericsson var fortfarande en spelare att räkna med. Betänk att det bara har tagit Android 2-3 år att passera iPhone vad gäller försäljning (och det är ju det som räknas i längden)

Det finns inga givna utfall av detta. Om 10 år kan Apple återigen stå på ruinens brant. Eller så gör de det inte.

Klart är i alla fall att Nokia och Microsoft inte är några amatörer och att båda företagen är bättre rustade att ta sig an Apple än de varit på länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-20 07:03
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Betänk att det bara har tagit Android 2-3 år att passera iPhone vad gäller försäljning (och det är ju det som räknas i längden)

Vad som räknas i längden kan ju diskuteras. Jag tycker vinst är en minst lika relevant måttstock.

Begrunda bifogat diagram. Tror ni Apple avundas dem som använder Android? Eller Nokia? Vilken av leverantörerna skulle klara ett priskrig bäst?

Läs hela artikeln här:
The Rawr Chart | asymco

  • Oregistrerad
  • 2011-05-20 09:51
Ursprungligen av pesc:

Vad som räknas i längden kan ju diskuteras. Jag tycker vinst är en minst lika relevant måttstock.

Till detta finns det en annan dimention. Vad händer när google blir giriga (det handlar inte om utan när och bestämmer sig för att det kostar 100 dollar per enhet att licenserna android. Vad kommer det göra för HTC's marginaler? ....

Nokia kommer överleva då man är bästa polare med microsoft (än så länge) och RIM och HP har ju sitt eget OS.

  • Medlem
  • 2011-05-19 08:53

Nokia kan återgå till att tillverka gummistövlar och glömma det här med telefoner nu. Nu vill folk ha kvalitet!

Ursprungligen av Dalle:

Nokia kan återgå till att tillverka gummistövlar och glömma det här med telefoner nu. Nu vill folk ha kvalitet!

Konstigt då att Nokia fortfarande är den största telefonleverantören.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Konstigt då att Nokia fortfarande är den största telefonleverantören.

Nja, det beror ju på att de tillverkar drivor med dessa Nokia 1100 etc, en billig lur, typ en gammal 3210, som säljs i fattiga länder.
Sedan är Nokia görstora på allt annat bakom telenäten.

De säljer drivor med lurar men lyckas inte gå med ngn vidare vinst på det.

Ursprungligen av Goflorp:

Nja, det beror ju på att de tillverkar drivor med dessa Nokia 1100 etc, en billig lur, typ en gammal 3210, som säljs i fattiga länder.
Sedan är Nokia görstora på allt annat bakom telenäten.

De säljer drivor med lurar men lyckas inte gå med ngn vidare vinst på det.

Absolut, men det är ju där tillväxtmarknaden finns.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Absolut, men det är ju där tillväxtmarknaden finns.

Vilket också är ett potentiellt problem. Argumentet är ungefär att Nokia är stora där nu, och att befolkningen av någon anledning skulle köpa fler och dyrare Nokia-mobiler när de får mer pengar. Jag tror snarare det är tvärtom; nischar man sig mot U-landsprodukter kommer kunderna att gå över till annat så snart de bara kan. Hur många kör t.ex. frivilligt omkring i ryssbilar numera?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-19 14:22
Ursprungligen av Dalle:

Nokia kan återgå till att tillverka gummistövlar och glömma det här med telefoner nu. Nu vill folk ha kvalitet!

Jasså så "folket" har tidigare struntat i kvalité - Tycker nog att min gamla Ericsson GH197 andades rätt mycket kvalité, har tappat den från flera tak och den har hållt alla ggr utom en.

På osmarta telefoner tycker jag Nokia är jävligt duktiga.

Det är oerhört farligt att stirra sig blind enbart på vinst. Den som anlägger ett industrihistoriskt perspektiv ser snabbt att den typen av vinstmarginaler som Apple för närvarande har är oerhört kortlivade.

Jag vågar mig nog på att gissa, utan att det känns som en särskilt stor chansning, att Apples vinstmarginal på mobiltelefoner kommer att vara väsentligt lägre redan om två år och att deras marknadsandel dessutom kommer att ha sjunkit tillbaka ytterligare.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är oerhört farligt att stirra sig blind enbart på vinst. Den som anlägger ett industrihistoriskt perspektiv ser snabbt att den typen av vinstmarginaler som Apple för närvarande har är oerhört kortlivade.

Jag vågar mig nog på att gissa, utan att det känns som en särskilt stor chansning, att Apples vinstmarginal på mobiltelefoner kommer att vara väsentligt lägre redan om två år och att deras marknadsandel dessutom kommer att ha sjunkit tillbaka ytterligare.

Sjunkit ytterligare? Visst går Android om, men Apple tar marknadsandelar hela tiden. På bekostnad av andra spelare, 5% första kvartalet i år är väl högsta siffran de haft?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-20 09:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är oerhört farligt att stirra sig blind enbart på vinst. Den som anlägger ett industrihistoriskt perspektiv ser snabbt att den typen av vinstmarginaler som Apple för närvarande har är oerhört kortlivade.

Jag vågar mig nog på att gissa, utan att det känns som en särskilt stor chansning, att Apples vinstmarginal på mobiltelefoner kommer att vara väsentligt lägre redan om två år och att deras marknadsandel dessutom kommer att ha sjunkit tillbaka ytterligare.

Då tar jag en motsatt ståndpunkt

Jag tror det är farligt för ett företag att inte tänka på vinsten. De företag som inte kan generera vinst blir kortlivade.

Vad diagrammet visar är att vinsten är produkten av antalet sålda enheter gånger profit per enhet. (Ytan på stapeln.)
Att där enögt koncentrera sig på antalet enheter, eller ännu värre, marknadsandel, kan göra att man missar det viktiga: hur man genererar vinst.

Vad gäller dina gissningar kan du ha rätt. Apple kan sänka sin profit per enhet med massor av dollar, något konkurrenterna inte kan matcha. Dessutom kan det vara så att Apples marknadsandel på telefoner sjunker. Däremot växer marknaden så jag är övertygad om att Apple kommer att sälja bra mycket fler telefoner om två år än vad de gör idag, och jag tror dessutom att Apples totala vinstförsprång gentemot konkurrenterna kommer att ha ökat om två år.

För att återgå till Nokia: För att komma ifatt Apple måste Nokia öka sin profit per såld enhet. Kan Nokia med hjälp av Microsoft göra detta utan att tappa antalet sålda enheter? Jag har ingen aning (men har mina dubier) och tycker det ska bli spännande att se.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-20 09:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är oerhört farligt att stirra sig blind enbart på vinst. Den som anlägger ett industrihistoriskt perspektiv ser snabbt att den typen av vinstmarginaler som Apple för närvarande har är oerhört kortlivade.

Apple har alltid haft höga marginaler på allt som säljs. Så har det alltid varit, så kommer det alltid vara. Om apple inte kan generera hög vinst på produkter så kommer man övergå till något annat. Apple ville inte sälja en netbook, inte pga. att den inte skulle bli överlägsen allt annat utan för att priskriget var så stort och möjligheterna att ta 7000 betalt för en netbook inte existerade. Nu säljer man en padda istället, som kostar mer än en netbook och naturligtvis ger apple en marginal på sina ipad's som vida överstiger våta drömmar som samsung/acer m.fl har på sina netbooks.

Om man inte ska titta på vinst, vad ska man då, ur ett industriperspektiv titta på?

Jag tänker såhär: Verkar tiden och förutsättningarna för eller emot respektive företag?

När det gäller Apple såhar de som jag ser det haft några tydliga konkurrensfördelar, t.ex. iTunes, AppStore, att vara först ute för nya generationens smart phones etc. Alla de blir allt svagare med tiden.

När det gäller Nokia/Microsoft (och då jämför jag inte med hur det var för 5 år sedan, utan det läge de var i för ett halvår sedan) så kan jag bara se att de blir relativt sett mer konkurrenskraftiga. De har Bing, Skype, Lync, MSN, OVI maps osv. saker som Apple inte har och som om de används rätt kan bli en konkurrensfördel.

Så, visst har Apple ett bra läge med så höga vinstmarginaler, men det som tråden handlar om är ju egentligen Nokia, och där tror jag att de är på väg ur en stor svacka och att de är långt, långt bättre rustade på "emerging markets"

I vilket fall som helst, det ska bli spännande att se hur det går och konkurrensen kan bara gynna oss konsumenter.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-21 12:23

WP8-mobiler verkar vara påväg i alla fall, ST Ericssons chips i Nokias Windows Phone 8 - IDG.se

  • Oregistrerad
  • 2011-05-21 13:48
Ursprungligen av zappee:

WP8-mobiler verkar vara påväg i alla fall, ST Ericssons chips i Nokias Windows Phone 8 - IDG.se

låter inte så troligt att det kommer i år. baserat på teched.

Hursomhelst tycker jag jämförelsen Android kontra iOS är fel när man tittar på antal sålda enheter. iOS säljs av 1 tillverkare på 1 telefon. Android finns på ett par dussin olika lurar. Kan någon plocka fram en enskild Android-lur som sålt ens i närheten av vad en generation iPhone har sålt?

Ursprungligen av pmarriott:

Hursomhelst tycker jag jämförelsen Android kontra iOS är fel när man tittar på antal sålda enheter. iOS säljs av 1 tillverkare på 1 telefon. Android finns på ett par dussin olika lurar. Kan någon plocka fram en enskild Android-lur som sålt ens i närheten av vad en generation iPhone har sålt?

Vad gäller marknadsandelen för respektive företag är den tankegången relevant, men när det gäller operativsystemens andel så är totalen av de olika tillverkarna det mest adekvata måttet.

På samma sätt som det är mindre viktigt om Apple är större än Dell, så länge det bara har mindre än 10% av den samlade marknaden.

Eller rättare sagt, båda perspektiven är relevanta, men de påvisar olika saker och är inte antingen-eller, utan både-och.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad gäller marknadsandelen för respektive företag är den tankegången relevant, men när det gäller operativsystemens andel så är totalen av de olika tillverkarna det mest adekvata måttet.

På samma sätt som det är mindre viktigt om Apple är större än Dell, så länge det bara har mindre än 10% av den samlade marknaden.

Eller rättare sagt, båda perspektiven är relevanta, men de påvisar olika saker och är inte antingen-eller, utan både-och.

Man kan undra hur det hade legat till om iOS licensierades till alla telefontillverkare som vill ha.

Ursprungligen av pmarriott:

Man kan undra hur det hade legat till om iOS licensierades till alla telefontillverkare som vill ha.

Men nu gör det inte det, eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-22 22:08
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad gäller marknadsandelen för respektive företag är den tankegången relevant, men när det gäller operativsystemens andel så är totalen av de olika tillverkarna det mest adekvata måttet.

På samma sätt som det är mindre viktigt om Apple är större än Dell, så länge det bara har mindre än 10% av den samlade marknaden.

Eller rättare sagt, båda perspektiven är relevanta, men de påvisar olika saker och är inte antingen-eller, utan både-och.

Detta måste vara veckans inlägg Slutsaten blev alltså ingen?

Ursprungligen av studiox:

Detta måste vara veckans inlägg Slutsaten blev alltså ingen?

Verkligen inte. Hur saker ser ut beror på varifrån man tittar och pmarriots inlägg handlar om vilket perspektiv man ska anlägga, och i detta har jag en annan uppfattning och bestrider att samlade marknadsandelar skulle vara "fel". Däremot säger jag inte att hans uppfattning är fel, för det är den ju inte, men den uttrycker definitivt inte hela sanningen, utan bara hur det ser ut från ett visst perspektiv. Min poäng är således att BÅDA perspektiven uttrycker något viktigt och att INGET av dem ensam uttrycker sanningen.

Det är något helt annat än "Slutsatsen blev alltså ingen". En slutsats du däremot gärna får dra är att jag tycker det är viktigt att kunna hålla fler än en tanke i huvudet

Min poäng är att det endast går att göra en korrekt jämförelse ett av följande fall:

1. Välj ut 1 telefonmodell med 1 operativsystem, jämför denna med 1 annan telefonmodell med 1 annat operativsystem.
2. Välj ut 1 telefontillverkare. Jämför denna med 1 annan telefontillverkare.

Det är klart att man kan jämföra antal sålda iOS-telefoner med antal Android-telefoner, men det är som att jämföra äpplen med päron. För att en sådan jämförelse ska kunna blir rättvis måste antingen iOS vara tillgängligt på licens till vem som helst, eller måste man begränsa jämförelsen till kriterier som matchar de som gäller iOS, dvs 1 produkt från 1 tillverkare. Det är så klart inte helt irrelevant, men man skulle kunna anta att vissa tillverkare hade gladeligen kört iOS om de hade fått. Sålunda skulle man kunna tänka sig att iOS skulle kunna vara mycket större än Android om Apple så önskade. Det faktum att det säljs fler Android-telefoner än iOS-telefoner beror då eventuellt inte på att Android är mer populärt bland användarna utan på att Apple har begränsat iOS till iPhone och köparna därmed är tvingade att köpa en iPhone för att få iOS.
På samma sätt kan man inte jämföra Mac OS och Windows. Hur mycket större tror ni att Mac OS skulle vara om man kunde köpa en Dell eller en HP med Mac OS?

Jo, jag förstår att det är så du menar, men jag håller inte alls med dig om att det är det mest relevanta betrakningssättet. Jag anser tvärtom att den jämförelse du menar skulle vara korrekt är, väldigt krystad och bara av intresse för de som gillar Apple.

Det är som med Mac OS X, där man rent teoretiskt kan spekulera om "tänk hur många OS X-maskiner det skulle finnas om det fanns andra tillverkare" –.men nu gör det ju inte det, och därför (?) är Windows 10 gånger mer utbrett.

På samma sätt anser jag att den samlade marknadsandelen för Android, Symbian, Windows Phone etc. är viktigare i längden, oavsett om de kommer från 10, 20 eller 100 olika tillverkare. Att spekulera hur det skulle se ut om iOS hade lika många tillverkare är helt ointressant, för det har det ju inte (och lär ju aldrig få)

Jag håller alltså inte med dig alls i den huvudpoäng du vill göra, men jag anser dock att ditt betraktelsesätt, som en bieffekt, påvisar att Apple på vissa sätt är starkare än vad marknadsandelen indikerar, så därför anser jag att ditt perspektiv är givande, om än helt otillräckligt.

Om du förstår hur jag tänker

Jo, jag förstår hur du tänker, men låt oss ta en jämförelse. Ponera att biltillverkare A gör inte bara bilar men även motorer till flera andra biltillverkare. Tillverkare B gör enbart motorer till sina egna bilar. A bygger 50 000 bilar per år och 200 000 motorer. Tillverkare B bygger 100 000 bilar och därmed även 100 000 motorer. Vilket märke har då största marknadsandelen? A för att de gör 200 000 motorer vilket är dubbelt så många som B eller är B större för att de gör dubbelt så många bilar?

Bevaka tråden