Vad är ett rimligt pris på min Apple **** ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns redan en tråd på detta ämne, men specifikt bara om MacBook http://www.99.se/kopa-mac-ipod-ipad/273295-hur-ar-min-macbook-vard-pa-blocket.html, så jag startar denna mer generella tråd som kan användas för alla möjliga Apple produkter framöver. Det gör att tråden lever längre än individuella prisdiskussioner.

Jag funderar på att sälja min Apple ****...

Priset jag får fram på Mac2Sell - Guide to used Mac, iPad, iPhone & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPad, iPhone Occasion är...

Vad är ett rimligt pris jag kan lägga ut den för och förvänta mej att den blir såld ?

Jag har redan lagt ut PowerMac G5 Dual G5 2.0GHz för lägre än de priser www.mac2sell.net ger mej (1860kr / 2110kr beroende på hur man väljer "dual").

Priset är dessutom billigare än ALLA andra PowerMac G5 datorer på Blocket förutom en stackars enkel CPU G5 för någon hundralapp mindre.

Vad är ett rimligt pris på en PowerMac G5 DP (dubbel CPU) 1.5GB RAM 160GB HD och SuperDrive inkl. original Apple tangentbord ?

Att RAM och HD inte är så mycket med dagens mått mätt accepterar jag, men man kan ju inte köpa nytt för att få datorn såld och behöva höja priset för att få igen pengarna...

Sök på avslutade auktioner på Tradera så får man en realistisk prisbild.

Mycket extrautrustning drar sällan upp priset nämnvärt, det är bättre att sälja komponenterna löst.

Är det en modern Mac som ska säljas och samma eller en motsvarande modell fortfarande säljs på AppleStore så är 50% av nypriset ett schysst och rimligt begagnatpris (men ofta går det att få ut lite mer).

Ursprungligen av Mutant:

Sök på avslutade auktioner på Tradera så får man en realistisk prisbild.

Gäller inte här!

En PowerMac G5 är väldigt otymplig att skicka och därav försvinner majoriteten av köparna på Tradera.

Jag får inte ens 1000kr för en PowerMac G5 med dual CPU där eftersom jag inte kan skicka den.

[i]Det jag hade i tankarna med tråden var direkta svar på frågan, mer än generella tips. Sedan har någon annan en Apple *** och så kommer någon annan med skäligt marknadspris.

Ursprungligen av LCR:

Gäller inte här!

En PowerMac G5 är väldigt otymplig att skicka och därav försvinner majoriteten av köparna på Tradera.

Jag får inte ens 1000kr för en PowerMac G5 med dual CPU där eftersom jag inte kan skicka den.

Det jag hade i tankarna med tråden var direkta svar på frågan, mer än generella tips. Sedan har någon annan en Apple *** och så kommer någon annan med skäligt marknadspris.

OK. Då skulle jag lägga ut den på Tradera ändå, lång auktionstid, endast avhämtning och eventuellt erbjuda fri leverans inom en rimlig radie. Min erfarenhet är att allt med ett äpple på går att sälja, oavsett hur gamla grejerna är... men problemet här är väl att skiftet till Intel förpassat alla G-Macar till forntiden, så priset kan inte bli högt, för vad ska man ha datorn till?

Jag tror du bör kolla på köpes-annonser om någon är ute efter just en G5:a, det kanske du redan gör.

Typ såna här: http://www.99.se/mac-stationara-annonser/283163-g5a.html

Det är inte världens hetaste produkt så förstår att den är svårsåld rent allmänt.

Nu är jag inte alls intresserad av produkten, men du bör få 1000-2000kr för den tycker jag.

Ursprungligen av keptang:

Jag tror du bör kolla på köpes-annonser om någon är ute efter just en G5:a, det kanske du redan gör.

Typ såna här: http://www.99.se/mac-stationara-annonser/283163-g5a.html

Jo, men de flesta köpes annonser är alltid ute efter ännu billigare än de billigaste, annars hade de ju köpt av de som redan har datorer ute på Blocket.

Har redan mailat Bo, han finns här på 99.se, men han bor i Malmö jag norr om Stockholm och vill inte skicka, som jag skrev...

• Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-10 19:06

Betyder inte att de säljer för de priserna bara för att folk annonserar.

Har en kille som ska komma på lördag och ta hela skiten, gör han inte det blir det soptippen!

Inte ett skit skulle jag säga...

Slängde 5st PowerMac G5 på soptippen i går. Skulle ha sett minen på killen, han visste vad det var för grejer...

Förvånad måste jag säga. Jag har sålt de mest underliga Appleprylar genom åren, trasiga loppisfynd mm alltid är det någon som vill ha dem. Rycker lite i grovsoprumstarmen när man läser detta, men som sagt, vad ska man ha en PMG5 till?

Det finns mycket att ha en G5a till, absolut, men det är "billigare" att slänga dem än att stå med folk som inte fattar att det ingår inte support och garanti med en maskin för 1500kr!!!

Ursprungligen av LCR:

Det finns mycket att ha en G5a till, absolut, men det är "billigare" att slänga dem än att stå med folk som inte fattar att det ingår inte support och garanti med en maskin för 1500kr!!!

Jag förstår hur du menar, men kan man inte sälja dem "i befintligt skick", "inga garantier, ingen support"? Fast det blir ju inte så mycket pengar heller.

Det som svider värst i mig är nog sopbergsmardrömmarna, att bygga på sopberget med vettiga fungerande maskiner, när man egentligen borde ha kunnat byta smådelar (som moderkorten och CPUerna) och lägga mindre på hög som rent skrot.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag förstår hur du menar, men kan man inte sälja dem "i befintligt skick", "inga garantier, ingen support"? Fast det blir ju inte så mycket pengar heller.

Det är det enda sättet man kan sälja något som privatperson! Kan ju knappast lämna garanti m.m.

Tittar man på alla andra G5or till salu så ligger de mycket högre i pris, men ändå får man svar som om man låg högt i pris. Fattar noll. Kanske borde lägga ut dem för 15,000kr och säga att folk får 90% rabatt...

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det som svider värst i mig är nog sopbergsmardrömmarna, att bygga på sopberget med vettiga fungerande maskiner, när man egentligen borde ha kunnat byta smådelar (som moderkorten och CPUerna) och lägga mindre på hög som rent skrot.

I väldigt många fall handlar det om helt felfria datorer. Jag har flertalet PC laptops som är "oanvändbara" då de anses vara för gamla, men de är ändå nyare än många av mina gamla PowerBook G4or som folk fortfarande vill köpa, men jag "tror" det har något med OS't att göra...

Jag har räddat många fullt fungerande PC datorer från soptippen, men som sedan har åkt tillbaka då jag vägrar köra Windoze, orkar inte med Linux och även om Hackintosh vore kul så finns det ingen anledning med tanke på att vi redan har 20+ Apple-datorer i huset...

1
Bevaka tråden