Vågar man köpa iPad via Intlo.com

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det bara jag som finner detta aningen skumt?

Apple iPad
Capacity: 32 GB (+ SEK639.59)
3G Option: Included (+ SEK639.59)
iPad Case: None
iPad Dock: None
iPad Camera Connection Kit: None
iPad USB Connector: None
iPad USB Power and Intl adapter: None
iPad Dock to VGA Adapter: None
iPad Screen Protector: Not_Included
iPad Silicone Case: None
International Adapter: Europe (+ SEK58.14)
Insurance: Declare Full Value (+ SEK58.14)
Mobile Me: None
Customs and Duties and Tax: Included DDP and Tax (+ SEK639.59)
Apple-iPad-ML440001x
SEK4,289.79

SEK4,289.79

Subtotal: SEK4,289.79
Total: SEK4,289.79 + frakt på $115 ~5033,05:- vilket är ca 1700:- lägre än Apple Store.

Någon som handlat därifrån på senare tid och kan bekräfta att detta inte är något fuffens?

Funderar på att beställa en iPad till frugan nämligen.

• Avstängd
  • International user
  • 2011-02-07 12:53

Det är inget fuffens. Det finns många inlägg i iPad tråden om InternationalOrders som kan bekräfta det. Låg dollarkurs är svaret.

Ursprungligen av Mattias L:

Det är inget fuffens. Det finns många inlägg i iPad tråden om InternationalOrders som kan bekräfta det. Låg dollarkurs är svaret.

Nej jag har också hört gott om dom men man blir alltid lite fundersam när summan för iPad:en inte ens är så låg på plats i USA.

Räknar man via Borderlinx så hamnar en iPad 16GB WiFi+3G på ca. 5300:- med moms och tullavgifter inräknat. Därför blir man jag fundersam.

• Avstängd
  • International user
  • 2011-02-07 13:04

Sedan så verkar dom ju ha "REA!" på iPads just nu, dom kanske har köpt på sig ett lager som dom försöker få bort inför iPad2.

• Avstängd
  • International user
  • 2011-02-07 13:03

Det som saknas i beräkningen ovan är avgiften för tull och moms. (Välj mellan att "Betalas vid leverans" eller "direkt") Det lägger på några hundra. INTLO.com är experter på att ta betalt för små saker, varför kan man tex. inte välja bort adaptern. man behöver den ju inte ens.

Jag kompletterar:

Shipping and Handling Fee: SEK827.72
Total: SEK5,117.51

5117.51:- för en iPad 32GB WiFi+3G är ganska billigt med tanke på att pris i Sverige ligger på 6695:- från Apple Store.

Eller tillkommer det ytterliggare kostnader menar du?

• Avstängd
  • International user
  • 2011-02-07 13:43
Ursprungligen av grenhall:

Jag kompletterar:

Shipping and Handling Fee: SEK827.72
Total: SEK5,117.51

5117.51:- för en iPad 32GB WiFi+3G är ganska billigt med tanke på att pris i Sverige ligger på 6695:- från Apple Store.

Eller tillkommer det ytterliggare kostnader menar du?

Jag får det till: 5,504.37 inklusive tull och skatt.

Jag får det till: 5,504.37 inklusive tull och skatt.

Fast enligt deras sida och FAQ så inkluderar DDP alla kostnader. Sedan hur dom löser det är egentligen inte mitt problem även om det i slutändan är jag som får pröjsa om dom gjort fel.

Det hade varit fantastiskt trevligt om någon som beställt en iPad därifrån kunde klargöra eventuella extra kostnader.

Fast enligt deras sida och FAQ så inkluderar DDP alla kostnader. Sedan hur dom löser det är egentligen inte mitt problem även om det i slutändan är jag som får pröjsa om dom gjort fel.

Det inkluderar inte moms på 25%.

Ursprungligen av keptang:

Det inkluderar inte moms på 25%.

Nej det kan jag köpa. Fast då blir man debiterad moms x 2 och det är så fel det kan bli.

Nej det kan jag köpa. Fast då blir man debiterad moms x 2 och det är så fel det kan bli.

hmm.. Vart blir du debiterad moms första gången menar du?

hmm.. Vart blir du debiterad moms första gången menar du?

Tax = skatt = moms.

Men jag har dragit iväg ett mail och frågat.

Det känns inte som att momsen ingår men ja. Då ska man ju heller inte betala någon tullavgift då iPad klassas som bärbar dator och inte har någon tullavgift.

Tax = skatt = moms.

Men jag har dragit iväg ett mail och frågat.

Det känns inte som att momsen ingår men ja. Då ska man ju heller inte betala någon tullavgift då iPad klassas som bärbar dator och inte har någon tullavgift.

Den tax som står där är för shipping/handling. Har man tur så slipper man moms (+25%), men jag skulle inte chansa för ett par hundralappar när produkten finns att köpa i Sverige.
Det kan komma som en tråkig överraskning flera månader senare med en faktura på 25% av vad man köpte.

edit: Jag lämnar det där, här finns en hel del information om import av iPad från innan den lanserades här: http://www.99.se/ipad/274928-hur-far-tag-i-ipad-sa-snabbt-mojligt.html

Det verkar vara jäkligt omständigt på deras sida med olika priser för samma produkt. Avvaktar nog iPad 2 och kör direkt via Borderlinx från USA istället. Detta känns allmänt osäkert och dyrt.

Eller 64GB för:

Subtotal: SEK4,935.85
Shipping and Handling Fee: SEK879.41
Total: SEK5,815.26

Den ligger på 7595:- hos Apple Store.

Tull och moms lär tillkomma, så priset hamnar på 7272 + tull, 0-20% (om värdet överstiger 4300:- tillkommer tull)?

Där tror jag det slutar, minst 7272 inkl. moms.

intlo har alltid blivit dyrare än vad det verkar vara från början efter vad jag läst på diverse forum.

edit: intlo skriver inget om VAT på sin sida, vilket nog betyder att det tillkommer, vilket i slutändan gör att det bara blir ett par hundralappar billigare än att köpa i Sverige.

Senast redigerat 2011-02-07 13:44
  • Avstängd
  • International user
  • 2011-02-07 14:03

Jag köpte en iPad från INTLO.com i April förra året. Då tog jag det säkra före det osäkra och valde "Tull och Skatt: Inkluderat DDP" och då tillkom inga extra kostnader när den kom till Sverige. Jag skulle gissa att dom sätter ett lägre värde i varudeklarationen, därför är det viktigt att ta "Försäkring: Deklarera fullt värde" ifall att den skulle komma bort. Hur det sedan löses rent praktiskt i den svenska tullen vet jag inte, men det tillkom inga extra avgifter för mig iallafall.

Svar från Intlo.com nedan

Citat:

Hi Mattias,

The price listed below is delivered to your door without any additional costs. Taxes and duties are already included in the total price.

Please let me know if I could be of additional assistance.

Kindest regards,

Emma Bloomfield
Client Services Director

© 2010 intlo.com a division of International-orders.com

From: Mattias Grenhall [mailto:xxxx(a)mgrenhall.com]
Sent: Monday, February 07, 2011 4:56 AM
To: cs@intlo.com
Subject: Prices on iPad

Hi!

I would like to get a question answered.

I'm a Swedish resident and I'm thinking about ordering an iPad 64GB WiFi+3G from you with the following specifications

Apple iPad
Capacity: 64 GB (+ SEK1,285.65)
3G Option: Included (+ SEK639.59)
iPad Case: None
iPad Dock: None
iPad Camera Connection Kit: None
iPad USB Connector: None
iPad USB Power and Intl adapter: None
iPad Dock to VGA Adapter: None
iPad Screen Protector: Not_Included
iPad Silicone Case: None
International Adapter: Europe (+ SEK58.14)
Insurance: Declare Full Value (+ SEK58.14)
Mobile Me: None
Apple-iPad-ML440001xSEK4,935.85
1

SEK4,935.85
Subtotal:SEK4,935.85
Shipping and Handling Fee:SEK879.41
Total:SEK5,815.26
===========================================================================
Now my question is if the price above is with all expenses included?

Will I be charged VAT here in Sweden when my package arrives?

I look forward to your answer!

//Mattias

Kollat vad det blir på notebook.de, seriösa och inom EU ?

De tar 900:- i "Shipping and handling Fee" och påstår att du slipper momsen.

tror jag inte en sekund på.

Ursprungligen av Goflorp:

Kollat vad det blir på notebook.de, seriösa och inom EU ?

De tar 900:- i "Shipping and handling Fee" och påstår att du slipper momsen.

tror jag inte en sekund på.

Plus 640:- i customs duties/tax. Borderlinx tar 300:- i frakt och 1200:- i moms. Blir faktiskt ganska exakt samma summa.

Sedan att dom väljer och strukturera upp det på ett annat sätt det får vara upp till dom.

Sista svaret från Intlo.com:

Citat:

Hi Mattias,

Yes, VAT is included in the cost of the order. You will not be charged any additional fees from customs when your order arrives in Sweden.

Please let me know if I could be of further assistance.

Kindest regards,

Emma Bloomfield
Client Services Director

© 2010 intlo.com a division of International-orders.com

• Avstängd
  • International user
  • 2011-02-08 12:25

Som jag också skrev att det hade funkat för mig i inlägg #15

Skrämmande, köp du, hoppas du slipper momsen bara, enligt tullen tar dom 1/3 av försändelserna vad jag läst, så du har ~70% chans att undvika momsen.

Som jag också skrev att det hade funkat för mig i inlägg #15

Japp jag såg det. Hur lång tid tog leveransen?

Skrämmande, köp du, hoppas du slipper momsen bara, enligt tullen tar dom 1/3 av försändelserna vad jag läst, så du har ~70% chans att undvika momsen.

Jag förstår att du känner dig osäker och det gör jag också men samtidigt så ja... Jag antar att det inte är den första iPad:en dom skickar och hade alla åkt på momsen så hade det nog skrikits högt om det på alla forum.

• Avstängd
  • International user
  • 2011-02-08 14:09

Japp jag såg det. Hur lång tid tog leveransen?

Kommer inte ihåg, men det gick rätt fort har jag för mig. Jag beställde min i April förra året och då var det ju lite svårare att få tag på en än vad det är nu.

Yes, VAT is included in the cost of the order. You will not be charged any additional fees from customs when your order arrives in Sweden.

Hur betalas då momsen? Skulle inte tro att säljaren betalar den i alla fall...

Vet ej hur dom löser det.

Mattias L har beställt därifrån utan några problem om inte annat så får väl jag precis som alltid annars vara försökskanin.

Ursprungligen av hummel:

Hur betalas då momsen? Skulle inte tro att säljaren betalar den i alla fall...

Jag misstänker att dom löser det så samma sätt som Apple gör när dom skickar dig en dator från Kina.

Mig spelar det ingen roll då jag redan har en iPad. Tycker bara det intlo säger är rätt så oseriöst när man säger att allt ingår.

Mig spelar det ingen roll då jag redan har en iPad. Tycker bara det intlo säger är rätt så oseriöst när man säger att allt ingår.

Jag har också en iPad men det förhindrar ju inte fler köp.

Bevaka tråden