iMac med i3 för videoredigering?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte köpa en iMac för videoredigering till min bror men har en begränsad budget runt 15000. Nu tittar jag då alltså på en iMac med i3 precessor. Någon som har erfarenhet av videoredigering på en sådan? Räcker en i3 med 8 GB minne eller bör man köra på en i5 med 4 GB som man uppgraderar minnet på vid ett senare tillfälle? Han kommer i stort sett bara använda den för videoredigering och inget annat.

8GB minne gör stor skillnad men internminnet går ju att uppgradera när som helst (till rätt låg kostnad). Processorn går inte att byta.
Här finns ett exempel på hastigheterna:

Den stora skillnaden är hoppet till i7 processor - inte mellan i3/i5.

Tack för den grafen!
Ja, det känns som att man skulle satsa på en i7 egentligen, men då spricker budgeten ganska rejält
Det ser dock bättre ut att gå på i5:an så håller den kanske lite längre innan han känner att han måste byta dator igen. Nuförtiden tröttnar han efter mindre än ett år (han har dock PC)

Frågan om han inte ska köra i3 ändå och satsa mellanskillnaden på 8GB RAM. Sen stoppar ni i en SSD på sikt så kommer den flyga fram.

Mycket RAM och SSD gör större skillnad än snabbare processor.

Aha, det är också en idé. Som jag kan se på stapeldiagrammet så skiljer drygt 10% mellan i3 och i5 så jag får snacka med brorsan och se om han tycker att det är värt det.

Det är många parametrar som påverkar valet.
Vilken typ ad videoredigering? Format? Specialeffekter? Realtidsrendering?

Ursprungligen av hummel:

Det är många parametrar som påverkar valet.
Vilken typ ad videoredigering? Format? Specialeffekter? Realtidsrendering?

Han använder mest Final Cut, men det är möjligt att han kommer att köra After Effects också längre fram. Jag är tyvärr inte så insatt att jag kan så mycket om vilka format han använder eller vilken typ av rendering han kör.

Då är det svårt att ge svar... En klipp från en DV-kamera kräver inte på långa vägar samma datorkraft som en Red i 4k.
Om han använder Final Cut Pro så fick man med Motion som accelereras på vissa grafik-kort.
Ge oss mer information så vi hjälpa till med ditt val.

Ok, jag har snackat med honom nu och han kommer mest redigera i FCP, förmodligen bara i AVC-HD och P2. Effekter kommer han göra i After Effects eller Motion 4. Räcker det som info?
Tacksam för hjälpen!

Om du köper via Apple Store kan man få även en 21-tummare med i5. Observera dock att den endast är tvåkärnig medan 27-tummaren är fyrkärnig. Och jag tror att program som Final Cut kan dra nytta av fler processorer.

Dock blir ju priset ett snäpp högre än 15000 för båda alternativen (17155 för 21-tummare med 3,6 GHz tvåkärnig i5, 20000 för quadcore i5 27")

Ursprungligen av johan_tanying:

Om du köper via Apple Store kan man få även en 21-tummare med i5. Observera dock att den endast är tvåkärnig medan 27-tummaren är fyrkärnig. Och jag tror att program som Final Cut kan dra nytta av fler processorer.

Dock blir ju priset ett snäpp högre än 15000 för båda alternativen (17155 för 21-tummare med 3,6 GHz tvåkärnig i5, 20000 för quadcore i5 27")

Tack för den infon. Jag trodde att det var "samma" i5 i 21" och 27". Då blev det yttlerligare lite svårare att hålla sig runt 15 000:- :-/

Om du redan har en skärm (eller kan tänka dig en BenQ 24" för 1700kr inkl moms) så kanske en begagnad Mac Pro skulle vara något?

Ursprungligen av Björnström:

Om du redan har en skärm (eller kan tänka dig en BenQ 24" för 1700kr inkl moms) så kanske en begagnad Mac Pro skulle vara något?

Ja, det skulle kanske kunna vara något. Vad brukar en sådan ligga på?

1
Bevaka tråden