Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av g0tr00t:

Hur är det nu, ryker garren om man sätter in minnena själv eller? Har för mig att det skrivits en hel del om det.

Nej det gör den inte.

Manual hittar du här.
Apple - Support - Manuals

Hej, har en macbook pro 15 i7 2,2ghz,senaste modellen och ska köpa mer ram och ny ssd.
använder mycket lightroom,final cut och logic så det behövs mer ram men ska man satsa på 8gb eller 16? det är ju lite prisskillnad. Kan ju få 8gb + ssd för samma peng nästan. Vad tycker ni?

16 om du använder FCPX.

Ursprungligen av texaspete:

Hej, har en macbook pro 15 i7 2,2ghz,senaste modellen och ska köpa mer ram och ny ssd.
använder mycket lightroom,final cut och logic så det behövs mer ram men ska man satsa på 8gb eller 16? det är ju lite prisskillnad. Kan ju få 8gb + ssd för samma peng nästan. Vad tycker ni?

Ursprungligen av texaspete:

Hej, har en macbook pro 15 i7 2,2ghz,senaste modellen och ska köpa mer ram och ny ssd.
använder mycket lightroom,final cut och logic så det behövs mer ram men ska man satsa på 8gb eller 16? det är ju lite prisskillnad. Kan ju få 8gb + ssd för samma peng nästan. Vad tycker ni?

Jag sysslar inte med video, bara med stillbild. Skulle lätt ta 8gb + ssd framför 16gb och kaffekvarn.
Har kört 8gb och ssd sedan länge men uppgraderade till 16 mest för att det gick och inte kostade så mycket.
Skillnaden i tex Lightroom är inte nämnvärd mellan 8gb och 16gb men jag kan retusha massa bilder i Photoshop samtidigt utan o stänga Lightroom nu vilket är trevligt. Å andra sidan startar Lightroom på 3 sekunder om man kör ssd.

De får bli en billig SSD. 600:- skillnad mellan 8GB och 16GB

jag har en early 2011, stoppat in 16gb och en 300gb ssd disk.. datorn är så jävla bra! kör en virtuell maskin som får 4gb och den snurrar som ett skållat ollon den med. jag är glad

16GB beställt till nya Mac Minin som levererades med 4GB, sjukt segt med 4GB.
Får slänga in en SSD också, så här seg kan inte en Mini vara med en i5:a.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-06-09 11:21
Ursprungligen av keptang:

16GB beställt till nya Mac Minin som levererades med 4GB, sjukt segt med 4GB.
Får slänga in en SSD också, så här seg kan inte en Mini vara med en i5:a.

Måste vara något annat fel för jag har en Mac Mini med 2GB och jag kunde ha XBMC igång,en torrentklient samtidigt som jag kodade om en film med iVi pro.
Satte i 8GB för att framtids säkra den men inte upplevde jag den som slö utan mer rapp än min MBP med i5 och 8GB.

Ursprungligen av lappen71:

Måste vara något annat fel för jag har en Mac Mini med 2GB och jag kunde ha XBMC igång,en torrentklient samtidigt som jag kodade om en film med iVi pro.
Satte i 8GB för att framtids säkra den men inte upplevde jag den som slö utan mer rapp än min MBP med i5 och 8GB.

Ren burk med Lion och endast XBMC inlagt. Gissar på att det är disken, slänger in en OCZ Octane SATA-3 nu.
16GB blir en bonus när minnena dyker upp i brevlådan nästa vecka.

edit: Sådär, nu är det ordning på sakerna efter SSD är på plats, att man ens säljer mekaniska 2,5"-diskar är märkligt, huga så långsamma dessa är.

Senast redigerat 2012-06-09 14:29
  • Medlem
  • 2012-06-09 20:21

Finns måndagsex, även bland SSDer.

Långsam. Kanske inte bara tillräckligt snabb.

Ursprungligen av Zepto:

Finns måndagsex, även bland SSDer.

Långsam. Kanske inte bara tillräckligt snabb.

Va? Det satt originaldisken (500GB) i min Mini tidigare.
Då man gått över till SSD på samtliga datorer man har sen ett par år tillbaka så trodde jag nästan Minin var sönder så långsamt som det var, tills jag stoppade i SSD'n tidigare idag.

16GB beställt och på väg.

Sådärja, nu bör den klara sig ett tag.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-12 16:49

Fan vad gött

  • Medlem
  • 2012-06-15 17:12

Jag har satt in 16 GB i min Macbook Pro mid 2012. Det fanns inte många minnen att välja på så det fick bli 2 st Corsair Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz SO-DIMM . Har kört memtest utan anmärkning.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-28 17:46

Sådär nu är min MBP från 2009 uppgraderad till 8GB RAM. Nu ska datorn förhoppningsvis tjäna mig i något år tills det är dags för en ny dator. Valet av RAM föll på det billigaste Crucialminnet som sällan rekommenderas här, men efter att ha kört igenom Memtest ett par gånger utan fel litar jag på att stickorna ska tjäna mig väl.

Edit: Jag har köpt minnen från Corsair inte Crucial.

Senast redigerat 2012-06-29 00:31
Ursprungligen av joakimo:

Sådär nu är min MBP från 2009 uppgraderad till 8GB RAM. Nu ska datorn förhoppningsvis tjäna mig i något år tills det är dags för en ny dator. Valet av RAM föll på det billigaste Crucialminnet som sällan rekommenderas här, men efter att ha kört igenom Memtest ett par gånger utan fel litar jag på att stickorna ska tjäna mig väl.

Jag rekommenderar dem starkt!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-28 23:57
Ursprungligen av joakimo:

Sådär nu är min MBP från 2009 uppgraderad till 8GB RAM. Nu ska datorn förhoppningsvis tjäna mig i något år tills det är dags för en ny dator. Valet av RAM föll på det billigaste Crucialminnet som sällan rekommenderas här, men efter att ha kört igenom Memtest ett par gånger utan fel litar jag på att stickorna ska tjäna mig väl.

Det är Corsair som inte rekommenderas. Crucial är bra skit.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-29 00:29
Ursprungligen av Vassius:

Det är Corsair som inte rekommenderas. Crucial är bra skit.

Ber om ursäkt, det blev en liten tankevurpa p.g.a trötthet. Det var så klart Corsair jag köpt.

Ursprungligen av joakimo:

Ber om ursäkt, det blev en liten tankevurpa p.g.a trötthet. Det var så klart Corsair jag köpt.

Jag köpte 16Gb Corsair till min iMac. Funkar hur bra som helst också

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-28 18:53

Vad fick du ge för dem?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-28 18:57
Ursprungligen av onnyt:

Vad fick du ge för dem?

399:- + frakt från Dustin Home

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-29 03:06

Tänkte slänga i 16 GB i min iMac i7 2.8 GHz late 2009. Någon som har järnkoll, skulle dessa pass tro?

Amazon.com: Crucial CT2CP51264BC1067 8GB 204-PIN PC3-8500 SODIMM DDR3 (4GBx2): Electronics

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-06-29 06:34

JAg stoppade i 8GB Corsair i min Mini från 2009 och dom jobbar på som bara den. Smärtfritt!

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-06-30 17:53

Har precis köpt 8 GB från crucial och en samsung 830 SSD 128 GB. Ska bli jäkligt kul att se skillnaden!!

Stoppade in 2x4 GB Kingston "för Mac" från MediaMarkt ...... 398:- är inget att orda om. Fungerar så här långt perfekt . Det blev 12 MG in alles.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-09-23 21:02

Kan man stoppa in 8gb corsair 1600mhz i den senaste 13.3" MBP? eller är det lika bra med en 1333mhz?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-10-29 17:10
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-29 17:19

Nej, de där är avsedda för stationära datorer.

Mitt tips: Köp Crucial. Välj din datormodell på RAM Memory Upgrade: Dell, Mac, Apple, HP, Compaq. USB drives, SSD at Crucial.com/uk så får du garanterat kompatibla minnen till bra pris.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-10-29 19:42

Jag gjorde som du sa De rekommenderade denna om jag vill ha 16gb:

Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 16GB KIT

Kanske beställer då?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-10-29 19:13

Vad sägs om detta då? En person i CDON kundtjänstchatt sa att Apple helst vill att man ska ha 1600mhz minnen samt högsta tillåtna storlek är 8gb.

Dessa hittade jag:
CORSAIR 16GB DDR3 1333MHZ (2X8GB) SO-DIMM - IMAC/MACBOOK/MACPRO | Dustinhome.se

Bör jag oroa mig om jag vill sätta in 16gb?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-29 19:18
Ursprungligen av Echelun:

Vad sägs om detta då? En person i CDON kundtjänstchatt sa att Apple helst vill att man ska ha 1600mhz minnen samt högsta tillåtna storlek är 8gb.

Dessa hittade jag:
CORSAIR 16GB DDR3 1333MHZ (2X8GB) SO-DIMM - IMAC/MACBOOK/MACPRO | Dustinhome.se

Bör jag oroa mig om jag vill sätta in 16gb?

Jag skulle undvika Corsair i Mac. Det har konstaterats många gånger i detta forum att de strular oftare än t.ex. Crucial eller Kingston.

Jag rekommenderar återigen länken i mitt förra inlägg. Jag har köpt från dem många gånger och aldrig blivit besviken.

Bevaka tråden