Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu i veckan uppgraderade jag min jobbdator (MBP 17" från 2009) från 4 GB RAM till 8 GB RAM efter att jag upplevt den som slö trots hyfsat processor och det var ett rejält lyft.

Innan satt det alltså 4 GB RAM vilket inte är fy skam, men inte tillräckligt ändå. När jag hade jobbat ett tag med många program igång och många flikar öppna i flera webbläsare började den "swappa" rätt kraftigt, vilket gav påtagliga prestandaproblem.

Jag misstänkte att mer minne skulle göra situationen bättre, så jag tjatade lite på ägaren av datorn att få uppgradera till 8 GB och vi gjorde det eftersom det kostar nästan ingenting just nu (under tusenlappen).

Nu i veckan kom minnena och efter att ha använt datorn med 8 GB i några dagar måste jag säga att jag är mer än nöjd med uppgraderingen. Det blev till och med bättre än jag hade trott. Att kunna växla till ett ett program som varit inaktivt en längre tid utan att det rasslar till i disken utan istället går blixtsnabbt är ett stort lyft.

Såhär ser min minnesanvändning ut just nu, efter att haft datorn igång några dagar:

Notera speciellt att jag har 0 byte växelfil och 0 byte sidor ut. Detta är förklaringen till att skillnaden är så stor.

Jag har ingen skärmbild på hur minnesanvändningen såg ut innan uppgraderingen, men jag har min egen MBP 15 (juni 2007) igång samtidigt och den har "bara" 4 GB RAM och där ser det ut såhär:

Här snackar vi en växelfil på nästan 3 GB och flera GB i sidor ut. Detta gör att datorn måste swappa ut data i mängder till disken och det i sin tur påverkar prestandan i hög grad.

Med de låga minnespriserna på minne (om man har en Mac av senare modell - annars är det inte lika billigt) finns det ingen anledning att ligga kvar på 4 GB om man har problem med att det swappas mycket. Köp nu och var glad imorgon!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-06 01:27

Lovande!
Har idag 8GB i min 15" MBP, väntar på minnen till min 2006 Mac Pro så att den får 8GB med.
Som du nämner så är minnen idag ett billigt lyft för att få en kvickare dator (och SSD som OSdisk)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-06 01:57

Ehhh... Grattis Adrian

Grattis, hade min gamla maskin kunnat svälja så mycket hade jag också satt i det på fläcken, men det får anstå tills nästa gång jag köper ny maskin. Hoppas att kommande modeller kan ta 16GB eller så då

...och "ägaren" av datorn har ju haft 8GB länge och du har alltid sagt "så jäkla onödigt"... haha!

Jag ser det som min plikt att uppgradera till 2xIntel X25M RAID-0 och 16GB RAM i min Mac Pro nu så gör du samma sak om något år

Ursprungligen av Björnström:

...och "ägaren" av datorn har ju haft 8GB länge och du har alltid sagt "så jäkla onödigt"... haha!

Hey, Mr Överdrift, riktigt så sa jag inte och jag har chattloggen för att bevisa det

Men, ja, du har rätt att jag inte trodde effekten var lika stor då. 2008 när vi diskuterade det trodde jag inte att det skulle göra så stor skillnad som jag upplevde nu, utifrån att jag upplevde att 4 GB räckte långt för min del just då.

Chattloggen:

Martin: sett att man kan köra 8GB RAM i nya MBP?
Martin: det var ju årets grej
Adrian: Vem tror du var först att skriva om det?
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/252533-8-gb-ram-i-macbook-pro-santa-rosa-senare.html
Martin:
Martin: ja det är ju sjukt najs
Martin: jag ska ha 8GB
Adrian: tror inte du märker SÅ stor skillnad om du inte kör massa virtuella miljöer eller liknande
Martin: jag kör slut RAM direkt på min dator
Martin: om jag bootar tar det max 2-3 timmar innan det gula är 80%
Martin: jag har SWAP out nu på min burk
Adrian: men du har 4 GB nu eller?
Martin: 3GB
Martin: har ju en gammal rutten 2.16
Adrian: Ah
Adrian: tror det blir ett lyft bra att gå till 4 G
Adrian: Jag kör 4 GB räcker väldigt långt tycker jag

Ursprungligen av Adrian B:

Hey, Mr Överdrift, riktigt så sa jag inte och jag har chattloggen för att bevisa det

Men, ja, du har rätt att jag inte trodde effekten var lika stor då. 2008 när vi diskuterade det trodde jag inte att det skulle göra så stor skillnad som jag upplevde nu, utifrån att jag upplevde att 4 GB räckte långt för min del just då.

Chattloggen:

Martin: sett att man kan köra 8GB RAM i nya MBP?
Martin: det var ju årets grej
Adrian: Vem tror du var först att skriva om det?
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/252533-8-gb-ram-i-macbook-pro-santa-rosa-senare.html
Martin:
Martin: ja det är ju sjukt najs
Martin: jag ska ha 8GB
Adrian: tror inte du märker SÅ stor skillnad om du inte kör massa virtuella miljöer eller liknande
Martin: jag kör slut RAM direkt på min dator
Martin: om jag bootar tar det max 2-3 timmar innan det gula är 80%
Martin: jag har SWAP out nu på min burk
Adrian: men du har 4 GB nu eller?
Martin: 3GB
Martin: har ju en gammal rutten 2.16
Adrian: Ah
Adrian: tror det blir ett lyft bra att gå till 4 G
Adrian: Jag kör 4 GB räcker väldigt långt tycker jag

Haha - fast helt fel hade jag inte? 4GB "räcker långt" -> ja 2-3 timmar

Ja, jag klagade förut om min dators prestanda... Pinsamt nog trodde jag att det satt 4 GB i den, men se det gör det ju inte. 2GB är definitivt för lite!

Vad köper man för minne till en 2009 MBP?

Edit: Två sådana här kanske? CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (1X4GB) - Specifikationer

Vi har köpt alla minnesmoduler dom senaste 3-4 åren från Crucial. Dom levererar med TNT Express för 7 euro till Sverige och det går fort. Alla produkter är i lager.

Här är deras Mac shop: Crucial Memory Upgrades for Macs - Apple Memory

"Out of stock".... Typiskt.

Gjort samma sak som dig Adrian på min 17" från 2010. Vilket skillnad, helt sjukt!

  • Medlem
  • 2011-02-06 11:23

Jag måste tyvärr beställa en ny dator ganska omgående, men då blir det MBP 17 med 8 GB (om jag får bestämma). Min gamla MBP 17 2008 har börjat konstra för mycket för att jag ska kunna vänta in en ny generation MBP.
(Finns det nån bra tråd om spekulationer om när nya MBP släpps?)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-06 13:18
Ursprungligen av Baron:

Jag måste tyvärr beställa en ny dator ganska omgående, men då blir det MBP 17 med 8 GB (om jag får bestämma). Min gamla MBP 17 2008 har börjat konstra för mycket för att jag ska kunna vänta in en ny generation MBP.
(Finns det nån bra tråd om spekulationer om när nya MBP släpps?)

Nej men den kan inte dröja så länge nu. Men det beror på hur Sandy Bridge problemet påverkar Apples planer. Det kanske påverkar Apples nya datorer också och då fördröjs MBP någon månad till.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-06 13:10

Precis beställt SSD till min MBP man kanske skulle slå till med RAM uppgradering då också...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-06 22:41

Fick precis 12GB på nya jobbdatorn "åh de e nice!"

Jag har en MBP 15" (2.53 GHz) unibody från 2009 och vad jag har förstått så klarar den max 6 GB (4+2) RAM, stämmer det? Hade varit trevligt med 8 GB, men att uppgradera till 6 GB är väl inte riktigt värt det hela?

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har en MBP 15" (2.53 GHz) unibody från 2009 och vad jag har förstått så klarar den max 6 GB (4+2) RAM, stämmer det? Hade varit trevligt med 8 GB, men att uppgradera till 6 GB är väl inte riktigt värt det hela?

Nej den klarar 8 GB, se här: MacBook Pro (15-inch, Mid 2009) and (15-inch, 2.53 GHz, Mid 2009) - Technical Specifications

Synd att jag skrev fel bara, den är från late 2008 så då stödjer Apple bara 4 GB, men vissa påstår 6 GB. Nu vet jag i alla fall hur det är och det känns ovärt att uppgradera.

Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-07 14:18

Då var 8GB installerat i Mac Pro'n. Lite roligare att köra virtuella maskiner nu

  • Oregistrerad
  • 2011-02-07 14:36
Ursprungligen av Drakfot:

Då var 8GB installerat i Mac Pro'n. Lite roligare att köra virtuella maskiner nu

Det räcker ju inte så långt Jag har 16G ram i min och kör dessutom ESX virtuellt (nördigare än så kan det knappast bli) 16G räcker väl till en 2-3 virtuella maskiner bara

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-07 14:37
Ursprungligen av studiox:

Det räcker ju inte så långt Jag har 16G ram i min och kör dessutom ESX virtuellt (nördigare än så kan det knappast bli) 16G räcker väl till en 2-3 virtuella maskiner bara

Hehe, sant
Jag kör dock mestadels 1-2, kanske 3 maskiner för att testa (1st Virtuell Win7 för jobbet, sedan en linuxdist eller två ibland). Sen finnes dualboot för att spela med

Ursprungligen av Drakfot:

Då var 8GB installerat i Mac Pro'n. Lite roligare att köra virtuella maskiner nu

I en Mac Pro tycker jag man ska ha mer än så - det är ju relativt billigt jämfört med "helheten". Kom igen nu - lite mer ska du trycka i

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-07 18:35
Ursprungligen av Björnström:

I en Mac Pro tycker jag man ska ha mer än så - det är ju relativt billigt jämfört med "helheten". Kom igen nu - lite mer ska du trycka i

Haha, vem vet vad framtiden för med sig
Hur är kompatibiliteten mellan RAM anpassade för Mac Pro 2006 mot Mac Pro 2010, förutom hastighetsskillnaderna? (jobbar fortfarande så seg i skallen just nu).

  • Oregistrerad
  • 2011-02-07 20:05
Ursprungligen av Drakfot:

Hur är kompatibiliteten mellan RAM anpassade för Mac Pro 2006 mot Mac Pro 2010

Inte alls, det är helt olika minnestyper. Lika kompatibla som en disel och bensinmotor.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-07 20:16
Ursprungligen av studiox:

Inte alls, det är helt olika minnestyper. Lika kompatibla som en disel och bensinmotor.

Japp, helt rätt. Nu när jag har fått i mig lite kaffe, samt slutat jobba (14+ timmar får räcka, lägg på lite insomnia dvs max 4h sömn) så insåg jag DDR2 Vs DDR3 och skillnaderna däremellan. Tackar

(Det är ju så uppenbart att jag skäms över att ha missat det :/)

  • Oregistrerad
  • 2011-02-07 20:44
Ursprungligen av Drakfot:

så insåg jag DDR2 Vs DDR3 och skillnaderna däremellan. Tackar

Inte bara det, 2006 modellen använder FB minnen, alltså Fully Buffered. Dom kostade väl en sådär 4ggr så mycket som vanliga serverminnen på den tiden.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-07 22:00
Ursprungligen av studiox:

Inte bara det, 2006 modellen använder FB minnen, alltså Fully Buffered. Dom kostade väl en sådär 4ggr så mycket som vanliga serverminnen på den tiden.

Japp, det stämmer. Nu betalade jag 1500 med frakt för de senaste 4GB.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-07 14:35

Tycker faktiskt det är synd att man ska behöva ha så mycket minne för att datorn ska flyta på bra. Jag vill inte starta flame-war här men jag kör 4G ram i windows 7 på min laptop (som jag kör med docka och 24" skärm) och det flyter så otroligt bra att det inte är sant.

Nu kör jag 16G ram i min macpro hemma och 8G ram i min macpro på jobbet. Mellan dessa är det ingen som helst skillnad. Men när jag körde 6G ram på min macpro märktes det faktiskt. Safari är, som många trådar här handlat om också - en stor bov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 15:34
Ursprungligen av studiox:

Tycker faktiskt det är synd att man ska behöva ha så mycket minne för att datorn ska flyta på bra. Jag vill inte starta flame-war här men jag kör 4G ram i windows 7 på min laptop (som jag kör med docka och 24" skärm) och det flyter så otroligt bra att det inte är sant.

Du gör samma misstag som de flesta tekniskt bevandrade personer; att tro att minnesmängd mäts i enheten GigaBytes (GB).

Den korrekta enheten är naturligtvis "kronor".

Med tanke på att många konsumenter verkar vilja betala flera tusen kronor för 10% snabbare klockcykel på CPUn, är en minnesuppgradering för runt 1000 kronor väldigt fördelaktig och ger i de flesta fall mycket mer effekt för pengarna än 10% mer GHz.

Mitt problem idag är att en laptop maximalt kan uppgraderas med 1000:- minne. Jag skulle gärna betala för 2000 - 4000 kronor mer prestanda, men det går inte.

Om bara något år krymper den maximala uppgraderbarheten hos laptops till endast 500:- kanske (eftersom minnepriser faller konstant). Då börjar det bli problematiskt.

Jag hoppas därför innerligt att nästa generation laptops kan uppgraderas till minst 16GB.

Går det att köra 8GB i en MacBook Pro 2.4 2008/Penryn ? Vore trevligt att prova men vill inte köpa RAM jag inte behöver om det inte går...

Jag vet att everymac.com säger att 6GB är möjligt, men varför skulle inte 2x 4GB fungera om en gör det?!... Någon som provat?

Bevaka tråden