Magsafesladden brann av

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-02-02 10:57

Tänkte bara delge forumet lite erfarenheter om min Macbook C2D. Kom hem från jobbet en dag och såg att lågspänningssladden från laddaren var av. Den var brun i kanterna så jag är glad att inte hela lägenheten eller huset brann upp. Apple visade visserligen lite god vilja och bytte ut laddaren (och därmed sladden), men det visade sig senare att batteriet också gått sönder. Men Apple hävdar att batteriet inte kan ha slagits ut när sladden brann av och förmodligen kortslöts. Batteriet måste gått sönder samtidigt fast helt oberoende av sladdbrottet. Hur sannolikt känns det på en skala? Det har aldrig varit några problem med batteriet förut.

Att Apples reservdelspriser är helt hutlösa gör det inte bättre. Ska man köpa ett nytt batteri för 1500 spänn eller en ny dator?

Jag hade gått vidare med ärendet och i första hand kontaktat Konsument Lund som troligtvis är din lokala konsumentvägledning och i förlängning även Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om ditt ärende inte löses på ett tillfredsställande sätt.

Tråden flyttad från "MacBook" till "Garantier & service", där jag tycker att den passar bättre.

/Mod

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-02 11:29

apple ser nog helst att du köper en ny dator istället, därav de höga priserna på reservdelar...

Ursprungligen av berke:

Att Apples reservdelspriser är helt hutlösa gör det inte bättre. Ska man köpa ett nytt batteri för 1500 spänn eller en ny dator?

Du är inte den första som kritiserar Apples priser, men du är ej heller den första som inte förstått att inte heller PC tillverkarnas priser är billiga, och är de det är det ofta skit de säljer.

Det glädjer mej att ditt hem inte skadades. Inte roligt när man inser hur ömtåligt ens vardag är i sådana här situation.

• Oregistrerad
  • 2011-02-02 14:26
Ursprungligen av LCR:

Du är inte den första som kritiserar Apples priser, men du är ej heller den första som inte förstått att inte heller PC tillverkarnas priser är billiga, och är de det är det ofta skit de säljer.

Det är väl ändå inte relevant i sammanhanget vad andra gör?

Ursprungligen av studiox:

Det är väl ändå inte relevant i sammanhanget vad andra gör?

Det är det väl! Jag satte kritiken mot Apples prissättning i perspektiv.

Det är inte bara Apple. Låt oss titta på, hm... ska vi säga Dell? Ett batteri verkar gå för 130 - 150 dollar hos dem också.

Billiga batterier kommer från Kina, och kostar typ 300 kronor på eBay. De har nästan samma färg och storlek som originalbatterierna.

Det finns även laddare på samma sätt, förresten. En av mina polare har både batteri och laddare som inte är helt olika vad Apple skeppar med Macbook. Har funkat bra hittills tydligen.

Undrar om detär något särskilt med Magsafe adaptrarna? För knappt 2 veckor sedan tog jag hem adaptern och såg inget konstigt när jag packade ner den. Har sedan haft den inkopplad och i stort sett inte flyttat datorn. I går kväll sa det pang och en "ljusblixt" slog ut prcis där lågspänningsladden går in samtidigt som proppen gick. Nu ser man att plasthöljet är borta på en liten bit och det är brunt runt om. Obehagligt, speciellt som det var en gardin i närheten som skulle kunnat ta eld

Eftersom jag behöver datorn hemma så var det bara att dra i väg ut och köpa en ny adapter i dag - 750 kronor, som kunde ha använts till något roligare. Datorn är för gammal för att hävda garantin.

Det skadar nog inte att prata med Apple om det. Om det är ett vanligt fel och tillräckligt många meddelar det så krävs det en åtgärd från Apples sida. I vissa fall (vet ej hur det brukar vara med Apple) så ger tillverkare förlängd garanti på vissa delar.

1
Bevaka tråden