Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöringsprodukter för MBP

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag har den senaste tiden förkovrat mig i diverse forum, google, apple-återförsäljare etc. För att bena ut vilken typ av rengöringsprodukter som bör användas till en MBP Unibody med Antiglare-skärm.

Tyvärr har jag inte lyckats få någon rätsida på vad för produkter som Apple själva använder och det upplevs inte som något bra alternativ att "testa" sig fram då aluminium brukar bli flammigt och fult utav fel "produkter".

De produkter som jag sett mesta dels utav är iklear. Tydligen så fanns det att köpa på Apple Store fram tills nyligen då Apple valde att upphöra med försäljningen. Det medlet har jag hört mycket gott om och det verkar inte finnas någon svensk återförsäljare som fortfarande tillhandahåller dessa?

Alltså de produkter som jag fått nys om (förutom vanligt fönsterputs, tvål, ajax m fl.) så är det nedanstående produkter.

https://www.klearscreen.com/detail.aspx?ID=99
TechLink bakteriedödande spray och rengöringsduk för bärbara datorer - Apple Store (Sverige)
Mac i Malm.-.MacBook Rengringskit / Andra Tillbehr / Kullander Apple Premium Reseller

Frågan är alltså vilket rekommenderar ni? Vad bör jag absolut undvika?

Fråga nummer två är, hur rengör jag bäst tangentbordet? Jag var med om en ganska obehaglig upplevelse när jag väl skaffade min MBP för drygt ett halvår sedan. Efter tre veckor så lossnade min backspace-tangent och de var tvugna att byta hela topcaset. Därför är jag lite nervös att tangenterna skall släppa utan förvarning.

Jag använder en microfiberduk till det dagliga. Är datorn väldigt smutsig, så tar jag en fuktig trasa och torkar med först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 08:32

Tar också som pmarriott en microfiberduk, om den är hårt smutsat tar jag lite, lite fukt och gnider försiktigt. Har fungerat bra i drygt 18 månader. Inte en enda repa eller färgskiftning i metallen.

Tack så mycket för era tips och råd.

Jag var även inne på Lan-Masters AB på Rörstrandsgatan och de rekommenderade faktiskt samma sak. Inga rengöringsmedel överhuvudtaget och bara varsamt torka av datorn med mikrofiberdukar och i nödfall använda lite vatten på trasan och vända den ut och in för att använda "torra" sidan utåt. Samma sak för Iphone osv.

Den svarta trasan som medföljer i datorkartongen är ypperlig för bildskärmen och man behöver egentligen bara andas lite på den så det blir lite imma och sedan gnugga med den svarta så blir skärmen som ny.

1
Bevaka tråden