Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arrogans och uppläxning - i stället för svar?

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min åsikt om den tråden:
- Det är inte drygt. Det är inte arrogant. Det är inte uppläxande. Det är inte att döda tråden.
- Det är ett påpekande att man inte ska blanda in nya frågor i en tråd som handlar om något annat (speciellt inte när det redan finns en tråd som behandlar sidospårets ämne). Det är en uppmaning att fortsätta på trådens egentliga ämne.

Det går som sagt att diskutera. Jag tyckte att det var lite otrevligt formulerat, eftersom det är formulerat som en retorisk(?) fråga - istället för att för att säga "jag tycker att det är fel att ni diskuterarar detta". Nu blir det hyfsat lätt (för mig) att tolka in en underton "vad gör du här, korkskalle" även om det kan inte är avsikten.

Dessutom så var det aktuella inlägget ett svar på ett påstående som jag har formulerat tidigare i tråden - då borde han egentligen hoppat på mig istället.

Och "egentliga ämne"? Hur många fruktsamt är det om varje tråd om en app, program eller liknande enbart ska handla om den appen? Vi måste kunna tillåta oss jämförande utvikningar - inom vissa ramar

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-29 10:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Det går som sagt att diskutera. Jag tyckte att det var lite otrevligt formulerat, eftersom det är formulerat som en retorisk(?) fråga - istället för att för att säga "jag tycker att det är fel att ni diskuterarar detta". Nu blir det hyfsat lätt (för mig) att tolka in en underton "vad gör du här, korkskalle" även om det kan inte är avsikten.

Instämmer. Text kan missuppfattas på många sätt, men man kan göra väldigt mycket med text och "hur" man skriver för att undvika att den ska missuppfattas.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vi måste kunna tillåta oss jämförande utvikningar - inom vissa ramar

Självklart får man det. Men det är ju just ramarna som är kruxet. Hur långt ut får man gå? Där ligger tolkningsutrymmet. Där kommer "kulturkrocken" in (se ett av mina tidigare inlägg ovan). Vissa tycker att det är ok att gå långt utanför huvudämnet. Vissa vill hålla mer strama tyglar. Och dessa två ytterligheter kommer alltid att finnas.

Men om alla är lite mer öppna för att de här ytterligheterna existerar...

- Den som skriver måste tänka på hur han formulerar sig, och kanske försöka vara mer ödmjuk i sina påpekanden.
- Den som läser ska inte omedelbart och automatiskt tolka ett påpekande som arrogant, drygt och uppläxande.

...så kanske vi kan hålla nere antalet såna här debatter, eller förhoppnigsvis slippa dem helt.

Nästan alltid när det skapas såna här trådar i "Feedback" så landar man till slut på samma ställe. Man landar i slutsatsen att det handlar om något slags kulturkrock mellan:
- de medlemmar som vill ha forumet "rent", med ett ämne per tråd, en tråd per ämne, inte en massa sidospår och annat snack
- och de medlemmar som vill kunna snacka mer fritt om många saker i alla trådar

De som vill snacka mer fritt, och blanda lite ämnen och frågor i samma tråd, blir förnärmade när någon påpekar detta, och känner sig uppläxade.

Och de som vill ha det mer stramt blir lite irriterade över sidospåren och snacket och de inlägg som i deras ögon är offtopic.

Vi är olika, har olika syn på hur ett forum borde vara, och vi får nog bara försöka acceptera det.

I copy eller säljande budskap - ja, där har sändaren ett större ansvar.

Men vi pratar inte om sådan text. Vi pratar inte om alla typer av text. Vi pratar forumtext, vi pratar om folk som inte är proffs på att skriva, lekmän som uttrycker åsikter, ställer frågor och svarar på frågor.

Då måste också mottagaren vara mer öppen, och "tro det bästa" om sändaren. Alldeles för många övertolkar åt det negativa hållet här. Folk har alldeles för lätt att bli förnärmade och kränkta här. Man borde kanske försöka låta bli att tolka in så mycket, eller kanske övertolka åt det positiva hållet i stället. Om någon skriver ett påpekande så måste detta inte tolkas som drygt, arrogant eller uppläxande. Det kan i stället tolkas som att han vill forumet väl.

  • Medlem
  • 2011-01-29 03:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I copy eller säljande budskap - ja, där har sändaren ett större ansvar.

Men vi pratar inte om sådan text. Vi pratar inte om alla typer av text. Vi pratar forumtext, vi pratar om folk som inte är proffs på att skriva, lekmän som uttrycker åsikter, ställer frågor och svarar på frågor.

Då måste också mottagaren vara mer öppen, och "tro det bästa" om sändaren. Alldeles för många övertolkar åt det negativa hållet här. Folk har alldeles för lätt att bli förnärmade och kränkta här. Man borde kanske försöka låta bli att tolka in så mycket, eller kanske övertolka åt det positiva hållet i stället. Om någon skriver ett påpekande så måste detta inte tolkas som drygt, arrogant eller uppläxande. Det kan i stället tolkas som att han vill forumet väl.

Nej, detta gäller all kommunikation, men säljande kommunikation i synnerhet. Skillnaden är att det får ekonomiska följder om man misslyckas med det man sänder ut, om det är kommersiellt. I privat kommunikation uppfattas man bara som en skitstövel, eller svår på något sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-29 04:21

Min grundfråga var

Citat:

Är det inte just kvaliteten på ämnessvaren - som gör att ett forum är bra...? ELLER...?

Och jag vågar påstå att forumet (förresten alla forum) skulle tjäna på att inte flippa ur, glömma grundfrågan och hamna på villospår.

Att det är så ibland - råder det väl egentligen ingen tvekan om - vill passa på att förtydliga att det rör forum som jag LÄST inte mina trådar. ( jo förresten - det finns exempel i de också - men de är gamla).

Till jesper: ett konstaterande består av fakta - liksom 1+1 är två, och räkna själv i forumet. Att jag ser en fara i skräpdebatter är väl inte konstigt?..eller? (end Jesper)

Jag ser också en kongruent envishet i vissa debatter.
- Själv, jag tror man har mer att lära - än man lär ut och man behöver ju inte alltid tala om för andra hur fel de har !

Jag tycker korsriddarens kommentarer är lärorika och intelligenta - framförallt för dem som borde se över sitt beteende eller sitt sätt att uttrycka sig.

Det spelar ju ingen roll vad man som "sändare" menade - när det är mottagaren som "bedömer".

Ibland flippar en tråd ut - på ett trevligt sätt, ibland på ett arrogant. (tycker jag ) men i båda fallen är ibland ämnet mer eller mindre bortglömt.

Och den (nästan) "obesvarade" frågan (i den här tråden) är väl om bättre kvalitet (avseende hålla sig till ämnet) också gör ett forum bättre...

Jag tror, tycker och påstår det...

Ursprungligen av 2Lazy:

Till jesper: ett konstaterande består av fakta - liksom 1+1 är två, och räkna själv i forumet. Att jag ser en fara i skräpdebatter är väl inte konstigt?..eller?

Ja, konstaterande består av fakta. Där är vi överens.

- Men så länge du inte presenterar vilka fakta du bygger ditt konstaterande på...
- Så länge det bara är dina värderingar som ligger bakom beslutet att "detta är en tendens"...

...så är det bara en åsikt och ett tyckande - och inte ett konstaterande.

Men det här blir bara upprepning. Vi har olika syn på vilken bevisbörda som krävs för att göra en åsikt och ett tyckande till ett konstaterat faktum.

Du säger att det räcker att säga att det är ett konstaterande, så blir det så.
Jag säger att det krävs exempel, så att andras värderingar får vara med och tycka till, innan åsikten blir till ett konstaterat faktum.

Och detta kan vi debattera hur länge som helst, utan att komma en millimeter längre. Vi får nog bara komma överens om att inte vara överens i den frågan.

Senast redigerat 2011-01-29 10:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-29 11:19
Citat:

Ja, konstaterande består av fakta. Där är vi överens.

Men så länge du inte presenterar vilka fakta du bygger ditt konstaterande på...
Så länge det bara är dina värderingar som ligger bakom belutet att "det här är en tendens"...

...så är det bara en åsikt och ett tyckande - och inte ett konstaterande.

Jag häller med dig om att vi verkar ha motsatt uppfattning, men jag håller inte med dig om att det bara är min uppfattning. Det är väl bara att konstatera att det är "våra" uppfattningar, eftersom några bekräftar min uppfattning här på tråden.

Som jag redan från början skrev, så ville jag inte peka ut någon speciell tråd - för det behövs inte (jag ansåg redan då att fler delade min uppfattning...).
Jag har INTE skapa denna tråd för att angripa NÅGON. Det är beteendet jag vill belysa - hur en "läsare" uppfattar andras dispyter...Som har en tendens att inte handlar om det det ska handla om...

Citat:

P.S. Vill inte peka ut någon speciell tråd - eftersom det indirekt skulle peka ut personer, så se det som en "ledfråga" och ett kvalitetsförbättrande riktat inlägg...

När jag själv söker svar använder jag Google och ibland 99.se. Det vore ju trist om man på grund av "ämnesgyttja" slutar försöka på 99.se - 99.se är bra - men kan även bli bättre.
99.se har en fantastisk historiebok - fylld med ackumulerat kunnande som ingen fysisk person ensam kan mäta sig mot.

Men goodwill tar år att bygga och sekunder att riva. Jag ser en fara i "arrogans", och "ämnesförvirring".

En skriftlig "nuskajagtalaomfördigatt" - kommunikation uppfattas lätt, som om ENA parten kommunicerar från "förälra-jaget" till den andres "barn-jag" och det blir inte så lyckad , framförallt inte om den andre besvarar "kommunikationen" med sitt vuxen jag till den andres vuxen jag -tillbaka - då är kommunikationen "korsad". En korsad kommunikation leder till "döden" - ref transaktionsteorin. Och den tröttar ut utomstående läsare...också...eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-29 11:45

En sak som slog mig.
Vore det inte bra om man satte upp kriterier för vad en bra tråd består av. Sen är det ju möjligt att mäta.

Jag tycker Jesper har en bra poäng här:

Citat:

- Den som skriver måste tänka på hur han formulerar sig, och kanske försöka vara mer ödmjuk i sina påpekanden.
- Den som läser ska inte omedelbart och automatiskt tolka ett påpekande som arrogant, drygt och uppläxande.

och Hagelins kommentar är kanon

Citat:

Postels lag är rätt användbar även när det kommer till mänsklig interaktion: "Be conservative in what you send; be liberal in what you accept".

Min trådtanke är - VAD kan man förbättra och HUR ska det gå till...

Senast redigerat 2011-01-30 10:29
Ursprungligen av 2Lazy:

...och Lennarts kommentar är kanon...

OK, mycket kan jag acceptera, men att bli kallad Lennart? Jag kan inte se att det kan tolkas som något annat än ett illvilligt påhopp.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-29 21:58
Ursprungligen av 2Lazy:

När jag själv söker svar använder jag Google och ibland 99.se. Det vore ju trist om man på grund av "ämnesgyttja" slutar försöka på 99.se - 99.se är bra - men kan även bli bättre.
99.se har en fantastisk historiebok - fylld med ackumulerat kunnande som ingen fysisk person ensam kan mäta sig mot.

"99.se är bra, men kan bli bättre"

Nu har jag inga förslag själv att komma med, men det är ju ibland så att man känner en viss tvekan inför att skriva en ny tråd om något även fast man spenderat mycket tid innan för att hitta svar i trådar som redan finns. Finns ju fall där man möjligen inte hittat till trådar innehållande specifik information pga deras taggar och vad man själv skriver i sökkriterier. Då kommer det gärna en påminnelse rätt tidigt i tråden om att det redan finns en sån tråd (inget fel i det). Vad jag försöker säga är att jag tror kanske inte att det går göra en sån sak bättre, men samtidigt lär man tänka på att det inte alltid är lätt att hitta till rätt tråd (även fastän det kanske känns som att alltför många skriver en ny tråd direkt utan att gå igenom sök-stadiet först)

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-29 10:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om någon skriver ett påpekande så måste detta inte tolkas som drygt, arrogant eller uppläxande. Det kan i stället tolkas som att han vill forumet väl.

stämmer bra det, som i en tråd där man ställde frågan om troligt fel på hårddisk, fick några arroganta svar (bl a från en viss medlem som skrivit i den här tråden) och blev beskylld av dig för att vara upphovet till hetsiga svar (vilket för mig är totalt felaktigt), endast genom att ha förklarat att man uppskattar god ton och attityd. Tänk på det.

Tycker det är väldigt trist att se nån som själv är medverkande till dålig attityd mot andra skriver i den här tråden, och framstår som ett vitt lamm.

Hittills (de senaste månaderna, då jag varit mest aktiv) har jag sett vissa svar mer framfusiga än andra, några få fall sådana som bara rent borde ignoreras. Måste säga att man uppskattar de som ger de svar de har att komma med, är till hjälp rent genuint, för det är sånt man uppskattar och sånt man är här för. Läser man i en tråd om nåt som är intressant, råkar man kunna något, man svarar om man vet något och skulle kunna vara till hjälp. Vad är det som är svårt med det?

Det som uppfattas som arrogans, hårda ord och elakheter skulle kanske inte uppfattas likadant om vi satt runt ett bord tillsammans.

Att vi alla skriver på ett forum istället för att tala med varandra öppnar för missförstånd, "läsa mellan raderna" och kanske starkare svar än om vi sett varandras blinkningar, ansiktsuttryck och betoningar.

Alltid värt att tänka på när man skriver och läser på forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-29 21:01
Ursprungligen av Björnström:

Det som uppfattas som arrogans, hårda ord och elakheter skulle kanske inte uppfattas likadant om vi satt runt ett bord tillsammans.

Att vi alla skriver på ett forum istället för att tala med varandra öppnar för missförstånd, "läsa mellan raderna" och kanske starkare svar än om vi sett varandras blinkningar, ansiktsuttryck och betoningar.

Alltid värt att tänka på när man skriver och läser på forum.

Precis - det skrivna ordet är INTE samma sak som det uttalade... Säg att vi alla sitter i ett gemensamt mötesrum; våra utseenden, förmåga att tala inför andra, attityd, tonläge, kroppsspråk... ALLT påverkar hur andar uppfattar vad vi säger! Här på forumet är det bara de ord vi väljer att uttrycka oss med som påverkar detta.

Fundera på det i en minut.

  • Medlem
  • 2011-01-29 21:04
Ursprungligen av Clavius:

Precis - det skrivna ordet är INTE samma sak som det uttalade... Säg att vi alla sitter i ett gemensamt mötesrum; våra utseenden, förmåga att tala inför andra, attityd, tonläge, kroppsspråk... ALLT påverkar hur andar uppfattar vad vi säger! Här på forumet är det bara de ord vi väljer att uttrycka oss med som påverkar detta.

Fundera på det i en minut.

Just här blir förmågan att uttrycka nyanser väldigt viktig. De allra flesta har nog ändå en inbyggd känsla för detta. Dessvärre vet inte alla om det.

Postels lag är rätt användbar även när det kommer till mänsklig interaktion: "Be conservative in what you send; be liberal in what you accept".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-29 11:51

Någon påpekade tidigt i tråden att vissa kanske inte ens vill skriva inlägg pga att man är rädd/säker på att man kommer få något negativt påhopp (alltså inte bara en meningsskiljaktighet) emot sig.

Ville bara meddela att jag är en av dem som känner så ibland.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-29 16:57
Ursprungligen av Kajan:

Någon påpekade tidigt i tråden att vissa kanske inte ens vill skriva inlägg pga att man är rädd/säker på att man kommer få något negativt påhopp (alltså inte bara en meningsskiljaktighet) emot sig.

Ville bara meddela att jag är en av dem som känner så ibland.

Följer du bara reglerna och även söker innan så hoppar ingen på dig.

Ursprungligen av zappee:

Följer du bara reglerna och även söker innan så hoppar ingen på dig.

Det gäller inte så mycket nya trådar, där det rätt snabbt påpekas att man bör söka innan vilket är helt rätt.

Det sker mer och mer i trådar att någon hoppar in och läxar upp/påpekar saker som imho förstör tråden, som jag skrev innan, verkar bara göras för sakens skull. Utan att tillföra tråden någon nytta.

Har ju hänt även i denna tråd..

Som helt ny medlem och användare på 99 så skulle jag nog hålla mig från att posta pga detta beteende.
Nu gör jag det ibland också även fast jag varit med ett tag, då det händer alldeles för ofta, och man orkar helt enkelt inte med det, eller skriva en respons på dessa inlägg då det endast förstör tråden ännu mer.

Som PeeMaN skriver ovan, "borde vi som hänger här ofta kanske ta till oss kritiken och reflektera lite?" Kloka ord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-29 21:40

[QUOTE="keptang;1966296"]Det gäller inte så mycket nya trådar, där det rätt snabbt påpekas att man bör söka innan vilket är helt rätt.

Det sker mer och mer i trådar att någon hoppar in och läxar upp/påpekar saker som imho förstör tråden, som jag skrev innan, verkar bara göras för sakens skull. Utan att tillföra tråden någon nytta.

Har ju hänt även i denna tråd..

det var detta jag syftade på om du inte hajade det. det säger ju allt......

Du kanske ska ha dina egna personliga mjukis trådar med bara dina egna inlägg så kan ingen förstöra dina trådar.

Detta börjar bli en löjlig diskussion, leder ju ingen vart utan visar ju bara på okunskap att respektera och ovilja att förstå ett forums regler och moderering.

[QUOTE="CUBEIS;1966349"]

Ursprungligen av keptang:

Det gäller inte så mycket nya trådar, där det rätt snabbt påpekas att man bör söka innan vilket är helt rätt.

Det sker mer och mer i trådar att någon hoppar in och läxar upp/påpekar saker som imho förstör tråden, som jag skrev innan, verkar bara göras för sakens skull. Utan att tillföra tråden någon nytta.

Har ju hänt även i denna tråd..

det var detta jag syftade på om du inte hajade det. det säger ju allt......

Du kanske ska ha dina egna personliga mjukis trådar med bara dina egna inlägg så kan ingen förstöra dina trådar.

Detta börjar bli en löjlig diskussion, leder ju ingen vart utan visar ju bara på okunskap att respektera och ovilja att förstå ett forums regler och moderering.

Snyggt, kram.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-30 01:54
Ursprungligen av keptang:

Det gäller inte så mycket nya trådar, där det rätt snabbt påpekas att man bör söka innan vilket är helt rätt.

Det sker mer och mer i trådar att någon hoppar in och läxar upp/påpekar saker som imho förstör tråden, som jag skrev innan, verkar bara göras för sakens skull. Utan att tillföra tråden någon nytta.

Har ju hänt även i denna tråd..

Som helt ny medlem och användare på 99 så skulle jag nog hålla mig från att posta pga detta beteende.
Nu gör jag det ibland också även fast jag varit med ett tag, då det händer alldeles för ofta, och man orkar helt enkelt inte med det, eller skriva en respons på dessa inlägg då det endast förstör tråden ännu mer.

Som PeeMaN skriver ovan, "borde vi som hänger här ofta kanske ta till oss kritiken och reflektera lite?" Kloka ord.

Jag skrev dock "och även söker innan"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-29 20:49

Ja nu var det inte trådskapande jag menade utan jag kan ibland dra mig för att svara och hjälpa andra som frågar efter något, för man är trött på att en del användare då "klankar" ner på det man skrivit. Om man har skrivit något felaktikt och man blir rättad är ju en sak. Men när det blir mer "hur kan du tro det" eller "hur kan du tänka så" så känns det tråkigt.

  • Medlem
  • 2011-01-29 20:53
Ursprungligen av Kajan:

Ja nu var det inte trådskapande jag menade utan jag kan ibland dra mig för att svara och hjälpa andra som frågar efter något, för man är trött på att en del användare då "klankar" ner på det man skrivit. Om man har skrivit något felaktikt och man blir rättad är ju en sak. Men när det blir mer "hur kan du tro det" eller "hur kan du tänka så" så känns det tråkigt.

Det "lustiga" i sammanhanget, är att så få (även i andra sammanhang IRL) är bra på konstruktiv kritik. E.g. istället för att säga: "Helt fel! Gör om gör rätt", eller FAIL eller liknande, så skulle man i många lägen kunna skriva: "Bra tänkt, men om man dessutom/istället gör så här, så blir det ännu bättre". Många gånger verkar ambitionen att vilja hjälpa varandra till framgång få stryka på foten för den egna prestigen.

Ursprungligen av Kajan:

Ja nu var det inte trådskapande jag menade utan jag kan ibland dra mig för att svara och hjälpa andra som frågar efter något, för man är trött på att en del användare då "klankar" ner på det man skrivit. Om man har skrivit något felaktikt och man blir rättad är ju en sak. Men när det blir mer "hur kan du tro det" eller "hur kan du tänka så" så känns det tråkigt.

Precis det jag menade i ett tidigare inlägg. Om personer som är "erfarna" på forumet kanske kunde tona ner besserwisser/kaxigheten lite och framföra det på ett i mitt tycke bättre sätt så hade bilden kunnat förändrats ganska drastiskt.

Uppenbarligen finns det individer som utav någon anledning måste trycka ner/läxa upp forummedlemmar oavsett. Bara chansen finns så tas den. Det tycker jag inte hör till ett forum som 99.se, men vissa kanske tycker att det är jättebra, vad vet jag.

Jag tycker trådar som denna är bra där man kan vädra sin åsikt, detta handlar om att respektera människor, oavsett kunskapsnivå. Behandla varandra därefter.

  • Medlem
  • 2011-01-29 21:07
Ursprungligen av keptang:

Precis det jag menade i ett tidigare inlägg. Om personer som är "erfarna" på forumet kanske kunde tona ner besserwisser/kaxigheten lite och framföra det på ett i mitt tycke bättre sätt så hade bilden kunnat förändrats ganska drastiskt.

Uppenbarligen finns det individer som utav någon anledning måste trycka ner/läxa upp forummedlemmar oavsett. Bara chansen finns så tas den. Det tycker jag inte hör till ett forum som 99.se, men vissa kanske tycker att det är jättebra, vad vet jag.

Jag tycker trådar som denna är bra där man kan vädra sin åsikt, detta handlar om att respektera människor, oavsett kunskapsnivå. Behandla varandra därefter.

Det många skulle kunna tänka på är, hur det skulle vara om deras gamla mor/far eller släkting i hög ålder, med dålig IT-förståelse ringde/skrev och bad om hjälp. Skulle inte tro att de flesta skulle snoppa av på samma sätt när tålamodet tryter. För de som tycker att det är jobbigt och tålamodskrävande att svara på "korkade frågor" eller likande, kan ju ha dessa rader i åtanke. Kanske kan de vara till någon hjälp.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-29 21:47
Ursprungligen av keptang:

Uppenbarligen finns det individer som utav någon anledning måste trycka ner/läxa upp forummedlemmar oavsett. Bara chansen finns så tas den. Det tycker jag inte hör till ett forum som 99.se, men vissa kanske tycker att det är jättebra, vad vet jag.

Precis Keptang, som du ju faktiskt gjorde i min tråd, till synes (för mig) helt utan anledning.

Ursprungligen av keptang:

Jag tycker trådar som denna är bra där man kan vädra sin åsikt, detta handlar om att respektera människor, oavsett kunskapsnivå. Behandla varandra därefter.

Det stämmer, me njag tycker också att om man skriver här så ska man agera därefter.

Ursprungligen av Jonait:

Precis Keptang, som du ju faktiskt gjorde i min tråd, till synes (för mig) helt utan anledning.

Det stämmer, me njag tycker också att om man skriver här så ska man agera därefter.

Har aldrig sagt att jag inte gjort något liknande, men en länk till en tråd där så skett vore ju trevligt så man kan se vart man gjort fel eller gått över gränsen och kan ändra sig, vilket verkar vara något som få vill göra för att förändra den trend som sker här.

Tycker man att allt är som det ska så finns inga problem.

edit: Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig..
Du har knappt skrivit på detta forum senaste 6 månaderna så jag vet inte vad du relaterar din post till, har jag uppträtt på ett dåligt sätt så vill jag naturligtvis veta det.

Senast redigerat 2011-01-29 22:14

Jag förstår hur TS menar och håller med till fullo. Om vi som hängt här och skrivit länge synar oss lite i sömmarna måste vi ändå medge att det finns en viss inbördes beundran och hård jargong med inslag av uppläxning på saker vi anser vara enkla och självklara. Det gör att man behöver vara ganska "stark" om man ska slå sig in, särskilt som ny användare. Istället för att göra som Jesper och posta ett skolexempel i uppläxning borde vi som hänger här ofta kanske ta till oss kritiken och reflektera lite?

Bevaka tråden