Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac startar bara om jag drar ut alla sladdar först

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har en gammal imac, typ 2007 inte intel, som stått som köksdator med elgato, visst den har varit lite egen, men nu är den dum, låser sig vid vila och måste tvångsavslutas, startar inte sedan, bara blå skärm, måste dra ut alla usb sladdar och elsladd, sedan går det så bra så bra att starta upp, men samma visa varje gång den ska startas, varför är det på detta vis, har nollställd både det ena och andra, fixat rättigheter och slängt lite olika plistisar för vila och ja, det mesta som jag har kommit på, ny hårdisk, installerat om systemet, kanske är den bara gammal och seg?

Vilken iMac-modell är det? (om det inte är Intel så är den inte från 2007. Sista "icke-Intel-modellen" kom 2005)

Vilken version av OSX kör du på den?

Du säger att du har provat att installera om - men har du sedan installerat alla tillgängliga uppdateringar?

Eftersom du säger "alla USB-sladdar", så får man intrycket att det är många. Vad har du inkopplat på USB?

ok, 1,8 ghz utan kamera med 10.5.8, inte många usb inne, elgato och en Hd i första hand, datorn har börjat med detta betende sista månaden, och vad jag vet har jag varken gjort mer eller mindre, så kanske är den bara på fallrepet, händer ju att den går igång, men eftersom den även låser sig i vila under natten så verkar det vara nåt på gång, för all del ok att dra ut alla sladdar och sätta in igen och titta på sin morgon tv, men man hinner liksom surna när det inte bara flyter på utan ska trilskas innan man ens fått kaffe...

Det är en inbyggd funktion i imac att den ska göra en typ av reset när man drar ur strömsladden. Jag tror det heter SMU reset på G5 och SMC reset på intel.

iMac G5: How to Reset the SMU

Mer än så har jag inte. Vill bara tala om att det finns en sån grej.

Ok, men vad kan man tänka sig vara felet då eftersom datorn vill reseta smu i tid och otid för att vilja köra igång, eller är den bara på fallrepet, hmm, tänker batteri, men tror att jag bytte det för inte alls så länge sedan, men det skulle kanske kunna vara nåt?

Har du kvar installations-DVD som följde med?

En av dessa innehåller Hardware Test. Om du kör den så vet du eventuellt lite mer efter det.

Jag vet inte vilken variant du har men i några fall är Hardware Test en egen DVD som startar självmant. I andra fall ligger Hardware Test dolt så du ska starta med Alt-knappen nedtryckt och sen välja Hardware Test i menyn som dyker upp.

Jag har exakt samma problem med min iMac G5. Hardware Test visade ingenting. Misstänker att det är något med strömförsörjningen. Nu står den i en garderob.

1
Bevaka tråden