Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten kring MacBook Pro vårvintern 2011

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ingen annan som tycker det är en rätt stor grej med Quad Core? Första gången i en bärbar Mac så vitt jag vet.

Iofs, som Arnold Kim skriver, det vore udda om Dual Core inte ens är ett alternativ.

Ursprungligen av Adrian B:

Iofs, som Arnold Kim skriver, det vore udda om Dual Core inte ens är ett alternativ.

Ah: The quad CPU cores clock up when fewer cores are working. Probably making dual versions pointless.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-24 13:29

Har dem inget event för nya macbooken?
Stream isf?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 13:31

nej, det är en "silent update". så förmodligen är inte uppdateringen tillräckligt "stor" för att få ett event.

De hade aktieägarmöte igår och iPad 2 event den 2 mars.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-24 13:31
Ursprungligen av xtrem:

nej, det är en "silent update". så förmodligen är inte uppdateringen tillräckligt "stor" för att få ett event.

De hade aktieägarmöte igår och iPad 2 event den 2 mars.

Okey

Bara det faktum att det inte är någon typ av pressträff eller liknande är väl en god indikation på att det inte är några gigantiska förändringar.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 14:37

Nya Macbook Pro finns nu som produktsidan, storen är fortfarande nere dock

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-24 14:42

Thunderbolt blev en multiport i mDP'n, smart.

Ursprungligen av Apple Store:

The Thunderbolt port will give you plug-and-play performance with a whole new world of Thunderbolt peripherals, as well as with the Apple LED Cinema Display and other Mini DisplayPort peripherals. You can daisy-chain as many as six devices, including your display. And with support for video and eight-channel audio, it’s easy to connect HDMI-compatible devices — like your TV and home stereo — using the HDMI adapter you already have. Current VGA, DVI, and DisplayPort adapters are also supported."

Apple - MacBook Pro - A notebook full of innovations.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-24 14:42

Thunderbolt: Introducing Thunderbolt.
The fastest, most versatile I/O ever in a notebook.
Imagine accessing multiple streams of uncompressed HD video — from your notebook — at speeds that let you edit an HD feature film in real time. That’s how Thunderbolt technology will connect the next generation of high-performance peripherals to the next generation of computers — starting with MacBook.Pro. Ultrafast and ultraflexible, the Thunderbolt pipeline is more than 12 times faster than FireWire 800 and up to 20 times faster than USB 2.0, and it offers unprecedented expansion capabilities. It changes what you can do on a notebook.

The Thunderbolt port will give you plug-and-play performance with a whole new world of Thunderbolt peripherals, as well as with the Apple LED Cinema Display and other Mini DisplayPort peripherals. You can daisy-chain as many as six devices, including your display. And with support for video and eight-channel audio, it’s easy to connect HDMI-compatible devices — like your TV and home stereo — using the HDMI adapter you already have. Current VGA, DVI, and DisplayPort adapters are also supported.

Taget från Apple.com

Mer: http://www.apple.com/thunderbolt/

  • Medlem
  • 2011-02-24 15:55

Riktigt synd att de handikappade 13". Den borde få heta MB och inte MBP. Fortfarande lågupplöst skärm, visserligen med kralligare CPU och LP men ett ännu sämre grafikkort... Antingen får min 2009:a leva ett år till eller så blir det 15" om jag får på mig spenderbyxorna...

15 och 17 verkar riktigt sköna dock.

Ursprungligen av hpe:

Riktigt synd att de handikappade 13". Den borde få heta MB och inte MBP. Fortfarande lågupplöst skärm, visserligen med kralligare CPU och LP men ett ännu sämre grafikkort...

Blev också besviken på den låga skärmupplösningen, hade det inte varit för den hade jag handlat direkt. Nu väntar jag nog in nästa modell - antingen av MBP eller MBA.

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-24 18:01

Som sagt, riktigt tråkigt med 13"-aren.. Hade den bara haft (eller med tillval) 1440x900-skärm hade jag köpt en mbp 13" direkt. Nu tänker jag inte köpa nån.
Kommer invänta nästa släpp, vilket är riktigt tråkigt. Typiskt Apple att alltid se till att man måste gå upp ett steg för att bli helt tillfredsställd prestandamässigt :/

  • Medlem
  • 2011-02-24 19:05
Ursprungligen av widde:

Som sagt, riktigt tråkigt med 13"-aren.. Hade den bara haft (eller med tillval) 1440x900-skärm hade jag köpt en mbp 13" direkt. Nu tänker jag inte köpa nån.
Kommer invänta nästa släpp, vilket är riktigt tråkigt. Typiskt Apple att alltid se till att man måste gå upp ett steg för att bli helt tillfredsställd prestandamässigt :/

Det hade varit ok med högre upplösning men för mig ar en burk med Intel grafik skräp. nvidia eller AMD måste det vara, annars ingen OpenCL och därmed kan jag nästan i så fall ersätta den med en surfplatta

Ursprungligen av hpe:

Det hade varit ok med högre upplösning men för mig ar en burk med Intel grafik skräp. nvidia eller AMD måste det vara, annars ingen OpenCL och därmed kan jag nästan i så fall ersätta den med en surfplatta

Samma här. För mig är det ett krav att kunna köra CUDA samt OpenCL, helst med hyfsade prestanda. Därmed funkar inget av omröstningsalternativen, för mitt svar är "nej, den duger inte, min MacBook 2009 är bättre". Hur säger man det? PowerPC-alternativet? Det är närmast men ändå inte.

Nu vet jag inte vad Intel-GPUn i den här klarar, men Intels gamla GPUer har varit enbart pinsamma.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 19:19

Gissningsvis är den här modellen sista chansen att köpa en 13-tums Apple aluminiumlaptop med inbyggd optisk skivenhet. MacBook Air säljer för bra, när den kommer med Sandy Bridge Core i5 så är det nog ridå för MBP-13.

Jag var tvungen att köpa en MBP bums för ett par veckor sedan av produktionstekniska skäl - jag visste ju att en ny var runt hörnet och detta grämde mig en aning. Nu känner jag mig lugn - det blev ju ingen "ny" MBP. CPU- och grafikupgrades är ju alltid eftersökt, men eftersom jag köpte den grymmaste 15-tummaren så känner jag mig inte sååå omkörd.
I övrigt så har den uppgraderade MBP inget som jag behöver:

1. HD-kamera (720 antar jag) för videochat står inte högt på min lista. Visserligen iChattar jag en hel del, men Nätet fixar knappt att streama chattar i SD och för just ändamålet videochatkommunikation så är inte HD något jag efterlyser med fet ljuskägla. Kameran sitter ju där den sitter och kan inte användas till annat.

2. LightPeak är en naturlig och nödvändig utveckling, men för mig är det idag ointressant. Infrastrukturen för pro-video är fiber, SDI och FireWire. Jag vet inte ens om LP kommer att sitta på pro- semipro-videokameror någonsin. Vill man t.ex. koppla ihop en kamera med Macen och streama via Ustream - eller haka på en FireStore HD-diskinspelare - så är det FW som gäller. Och alla externa ljudkort av betydelse - FW.

Att skifta infrastrukturer tar tid och innan LP landat ordentligt inom min branch så har det gått många år och då är det dags att ändå köpa ny MBP.

Det är dock vackert alltsammans och MBP är ju fortfarande the state of the art. Vad jag fruktade var en ny design, lättare, tunnare - då skulle den MBP jag just köpte kännas gammal. Jo, det är ju sjukt - den jag nu har gör ju jobbet - men det är alltid kul att hoppa på nya tåg och det är ju inte varje dag man köper en MBP för 35 000 spänn - inte ens på jobbet. Man vill ju ligga rätt liksom. När jag var bums tvungen att köpa en PowerMac Quad strax innan Apple gick över till Intel var INTE kul. Nu är ju den dramatiska jämförelsen kanske inte rätt i detta sammanhang - Motorola till Intel var ju ett paradigmskifte. I slutet av Quadens liv så kunde jag inte ens hänga med i FCP- och OSX-uppdateringar. Allt blev bara för Intel-burkar. Men det var/är en bra maskin och prestandan står sig än idag i dom flesta sammanhang. Den rullar nu som videoserver 24/7.

Så - jag sover gott och när en NY MBP kommer 2012 så har den jag köpte ett år på nacken - då känns inte omkörningar lika vidriga liksom :-D.

Mina fem öre.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-28 07:29

Jag är ändå peppad på TB. I dagsläget kan mina ljudkort transportera 48 kanaler över en firewire-buss och jag ser väl inte att jag i den nära framtiden skulle behöva så mycket mer än så. Däremot hoppas jag verkligen att de kommer igång med optiska kablar snart för längre kablage så man kan köra thunderbolt från kontrollrum till konsertsal och ha ljudkorten med mikförstärkare där. Och så bara ha ett enkelt interface inne i kontrollrummet för lyssning.
Utöver det är det klart intressant med snabbare hastigheter för transport av filer. Det är så segt att flytta större projekt.
Jag väntar med spänning på en 15" att ersätta min PlastBook från 06 med

MacBook Pro 13" med Quad i7. Skulle vara min dröm dator...

Vad tror ni, ligger det i pipen?

Ja, jag vet att ingen annan än Apple vet, men vad gissar ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-17 11:16
Ursprungligen av andlin76:

MacBook Pro 13" med Quad i7. Skulle vara min dröm dator...

Vad tror ni, ligger det i pipen?

Ja, jag vet att ingen annan än Apple vet, men vad gissar ni?

För hög strömförbrukning på Intels nuvarande quadcore processorer

Bevaka tråden