Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten kring MacBook Pro vårvintern 2011

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Brännö
  • 2011-02-23 16:36

Nu är jag helt ny i macvärlden och har nu väntat ivrigt sedan i december på den nya macbook pro.En liten fråga:

Var får jag tag på en snabbast möjligt? kommer jag kunna få en imorgon (förutsatt att de släpps imorgon) och vart vänder jag mig då? Skall jag ta mig till mac forum eller typ media markt? jag är student så jag vill gärna kunna använda min studentrabbat

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-23 16:38
Ursprungligen av wuqu:

Nu är jag helt ny i macvärlden och har nu väntat ivrigt sedan i december på den nya macbook pro.En liten fråga:

Var får jag tag på en snabbast möjligt? kommer jag kunna få en imorgon (förutsatt att de släpps imorgon) och vart vänder jag mig då? Skall jag ta mig till mac forum eller typ media markt? jag är student så jag vill gärna kunna använda min studentrabbat

Ja du kan kanske lyckas hitta någon som råkar ha 1 över i lager när du anländer, dock har dom oftast bara standardspeccarna, så bättre att beställa från Applestore.

  • Medlem
  • Brännö
  • 2011-02-23 16:42
Ursprungligen av JesperA:

Ja du kan kanske lyckas hitta någon som råkar ha 1 över i lager när du anländer, dock har dom oftast bara standardspeccarna, så bättre att beställa från Applestore.

Ok så applestore är ändå bästa alternativet? Jag antar att de komma gå åt fort? Är det värt att ta ledigt från jobbet imorgon då?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-02-23 17:08

Ehm... Känns ju mindre genomtänkt att ha en kombinerad minidisplayport och en lightpeak/thunderboltport i samma kontakt. Om man vill använda en extern skärm och en lp-enhet - hur gör man då? Apples egna skärmar kommer säkert ha inbyggda lp-kontakter, men om jag skulle vilja ha en annan skärm så är ju helt plötsligt porten blockerad... Nja, jag känner en viss ambivalens mot den där bilden (eller mot lösningen, förutsatt att bilden är korrekt).

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-02-23 17:15
Ursprungligen av tomcat:

Ehm... Känns ju mindre genomtänkt att ha en kombinerad minidisplayport och en lightpeak/thunderboltport i samma kontakt. Om man vill använda en extern skärm och en lp-enhet - hur gör man då? Apples egna skärmar kommer säkert ha inbyggda lp-kontakter, men om jag skulle vilja ha en annan skärm så är ju helt plötsligt porten blockerad... Nja, jag känner en viss ambivalens mot den där bilden (eller mot lösningen, förutsatt att bilden är korrekt).

Borde väl rimligtvis komma nya adaptrar som har flera uttag. Jag hoppas att denna display-port fungerar med de äldre displayport-adaptrarna.

Lite besviken på 13" om det stämmer att det inte finns en build-to-order med extra hdd/ssd. Som föregående talare så gillar jag formfaktorn mer än på 15". Men en vettig GPU och dubbla diskar kan få mig att byta till 15".

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-23 18:19
  • Medlem
  • Piteå
  • 2011-02-23 19:21

Synd att uppgraderingarna är så inkrementella. Ibland hoppas jag på mer, något extra, men det verkar inte bli av den här gången heller. Light Peak är absolut inget som jag har stort behov av idag, trots att jag regelbundet tar backup av mina foton. Men där räcker FireWire långt för mig. Nej, jag skulle vara desto mer förtjust i en bättre LCD-panelteknik än TN, som skulle spela roll i daglig användning, eller SSD i alla MBP-modeller rakt av, som skulle spela en ännu större roll.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-23 19:31
Ursprungligen av JND:

Synd att uppgraderingarna är så inkrementella. Ibland hoppas jag på mer, något extra, men det verkar inte bli av den här gången heller. Light Peak är absolut inget som jag har stort behov av idag, trots att jag regelbundet tar backup av mina foton. Men där räcker FireWire långt för mig. Nej, jag skulle vara desto mer förtjust i en bättre LCD-panelteknik än TN, som skulle spela roll i daglig användning, eller SSD i alla MBP-modeller rakt av, som skulle spela en ännu större roll.

Jo men inget av detta vet vi ju än, det som har läkt pekar ju på att det är snikvarianten av 13", 15" kan ju få bra mycket mer lullull, 13" MBP har ju kommit efter 15" tidigare.

Ursprungligen av JND:

Light Peak är absolut inget som jag har stort behov av idag, trots att jag regelbundet tar backup av mina foton. Men där räcker FireWire långt för mig.

Idag ja, men för framtiden. En bärbar som du köper idag ska ju helst räcka några år och tre år från nu kanske FW800-diskar är sällsynta och dyra och långsamma medan TB-diskar är det som gäller. Då är det rätt trevligt att få med den där kontakten.

Ursprungligen av JND:

Light Peak är absolut inget som jag har stort behov av idag, trots att jag regelbundet tar backup av mina foton. Men där räcker FireWire långt för mig.

Känner du fortfarande så?

Ultrafast and ultraflexible, the Thunderbolt pipeline is more than 12 times faster than FireWire 800 and up to 20 times faster than USB 2.0, and it offers unprecedented expansion capabilities. It changes what you can do on a notebook.

Läs mer: Apple - MacBook Pro - A notebook full of innovations.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-24 14:59

Verkar som att man avlivade ExpressCard+platsen från 17+tummaren också. Tråkigt, men tanken är väl att Thunderbolt ska klara det som EC användes för innan. Så snart storen är öppen igen och jag är hemma från jobbet så blir det te å beställe. Fast 15".

EDIT: Det stämde visst inte, det var jag som sett på fel sida på Apple.com! ExpressCard är fortfarande kvar.

Senast redigerat 2011-02-24 15:56
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 15:04
Ursprungligen av JonesH:

Verkar som att man avlivade ExpressCard+platsen från 17+tummaren också. Tråkigt, men tanken är väl att Thunderbolt ska klara det som EC användes för innan. Så snart storen är öppen igen och jag är hemma från jobbet så blir det te å beställe. Fast 15".

Men du, inte för att vara sådan men har stött på för många sådana kommentarer idag så är lite tjurig kanske, men ja, kolla på Apples hemsida så ser du tydligt att ExpressCard inte har slängts bort.

Ursprungligen av JonesH:

Verkar som att man avlivade ExpressCard+platsen från 17+tummaren också. Tråkigt, men tanken är väl att Thunderbolt ska klara det som EC användes för innan. Så snart storen är öppen igen och jag är hemma från jobbet så blir det te å beställe. Fast 15".

Jag upplevde det också först som att Expresscarden var borta från 17-tummaren, men bland specarna står den kvar, samt på bild.

* MagSafe power port
* Gigabit Ethernet port
* FireWire 800 port (up to 800Mbps)
* Three USB 2.0 ports (up to 480Mbps)
* Thunderbolt port (up to 10Gbps)
* Audio line in
* Audio line out
* ExpressCard/34 slot
* Kensington lock slot

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-24 15:55

Ah ser man på ser man på. Det var inte illa.
Jag misstänker starkt att det berodde på att det är 15+tummaren som är vald på förhand när man kollar de tekniska specifikationerna. Sorry !!!

  • Medlem
  • Motala
  • 2011-02-23 19:51

Jag hoppas INTE på någon inbyggd liten 16GB-SSD som sitter fast på moderkortet utan snarare på en vanlig 2,5"-SSD i så fall..
Jag menar, vad händer om den inbyggda SSD:n går sönder? Då lär man ju vara körd och behöva byta ut moderkortet antar jag, istället för bara en disk som är väldigt enkel att byta..

Jag gillar inte tanken på ännu mer grejor integrerat på moderkortet i alla fall..:P

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-23 22:51

Ok nu verkar det som att ganska säkra källor har bekräftat att alla bilder som är läkta hittils har varit bilder på 13" Macbook, det känns ganska vettigt ändå, kolla speccarna som läckt, allt tyder på att det är en riktig riktig budgetdator, tex HDD, skärm osv osv osv osv. Verkar som alla dom "hemliga" pallarna som Apple skickade ut endast innehöll Macbooks, inga Pro modeller av någon anledning, en snubbe på Macrumors visade först samma sidobild som alla andra läckor men även översiktsbild, men den senare är numera borttagen. Men iaf, detta är ju fortfarande inte helt säker men jag tippar på att så är fallet, så fel kan inte alla dom senaste ryktena om MBP ha varit.

Ett annat intressant rykte är att morgondagens uppdatering bara är en liten uppdateringen och den stora omgörningen av MBP sker 2012. Kanske behöver Apple lite mera tid (och lite längre tekniskt utveckling) innan de är redo att göra MBA av MBP så att säga?

Today's report also notes that the MacBook Pro update coming tomorrow is clearly more of a refresh of Apple's existing MacBook Pro lines, and that a significant redesign, which Apple generally undertakes every few generations, is on tap for 2012 and currently in the design phase.

Another iPad Coming Later This Year? Total MacBook Pro Revamp in 2012? - Mac Rumors

Ja, det verkar som att det enda som finns ute hos ÅF bara är enklare MBP 13 (eller MB 13, fast jag skulle inte bli förvånad om Apple dumpar MB helt och bara har MBA och MBP i fortsättningen):

We're hearing from a few resellers that they only have new MBP 13" base models. No new high-end 13", 15" & 17" models tomorrow?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-23 23:52

Ah det skall bli en riktigt spännande morgondag, det mest spännande är varför endast 13" MBP skickades isåfall, dessutom bara snikmodellerna, har 15" mer att visa, eller bara försenade en aning av naturliga orsaker. Aja, så många spekulationer, orkar inte mer

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-02-24 08:08

Snart vet vi

Det här var inte vad jag hoppats på. Bättre skärm, SSD och ny design hade varit grymt. Nu känns det som om min MacBook core duo får överleva ytterligare 1 år, även om den är på fallrepet...

Ursprungligen av upnorth:

Det här var inte vad jag hoppats på. Bättre skärm, SSD och ny design hade varit grymt. Nu känns det som om min MacBook core duo får överleva ytterligare 1 år, även om den är på fallrepet...

Ja, jag sitter med en gammal (till sommaren 4 år) MBP och funderar just på om jag också ska satsa på att ge den lite konstgjord andning för att klara ett år till. (Jag har redan gjort vissa inköp för detta.)

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-02-24 11:38

Ungefär vid vilken tid brukar Apple Store gå ner när det vankas uppdateringar?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-02-24 11:38

Apple store nere, var beredda på besvikelse

Ursprungligen av Hoffie:

Ungefär vid vilken tid brukar Apple Store gå ner när det vankas uppdateringar?

11:30 ;P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 11:54

Hela världens apple store verkar vara nere..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-24 11:56

Ojoj !

Lager varit tomma mycket länge....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-24 12:22

New MacBook Pros + LightPeak = New Avid 004 soon? - Gearslutz.com

QuadCore 2-2,2 GHz i 15 respektive 17" förkonfigurerat. FW800 är kvar och LightPeak/Thunderbolt delar kontakt med Mini DisplayPort.
Verkar vara normala hårddiskar vilekt betyder att min OWC-SSD från förra året inte behöver ligga och skräpa länge till. Ja om de tyska ryktena stämmer - stämmer det inte så blir jag ledsen i ögat igen.

Aldrig har det varit så många timmar kvar till knapptrycket

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-24 13:05

AppleStore nere över en timme....

Bevaka tråden