Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ställa in rätt trådlöst alternativ på den senaste AEBS?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-01-26 10:55

Halloj,
fick min nya AirPort Extreme base station igår och har nu försökt att hitta en passande tråd på 99, men misslyckats. Saken är den, att om man håller ned alt-tangenten, så kan man i vissa lägen få fler inställningsalternativ, och det gjorde jag. (Se bifogad bild)

Vad jag nu inte förstår, är vilket alternativ jag skall välja, om jag trådlöst vill köra endats n-standard och på just 5 Ghz. Vi har en Macbook och en Asus laptop som båda har stöd för n. Bifogar även ett par skärmdumpar som ytterligare info. Tack på förhand.

Välj något av valen där det inte står (2,4GHz) så ska den gå på 5GHz.

  • Medlem
  • 2011-01-26 11:05

Tack för ditt svar, men det förstod jag också Men vilket val skall jag göra. Det måste ju vara en ordentlig skillnad mellan alternativen, eftersom de heter lite olika. Har inte hittat info på google heller, då de hänvisar till förra modellen, där det fanns färre alternativ att ställa in. Fler bud?

"802.11n endast (5GHz) - 802.11b/g/n" hade jag valt.

  • Medlem
  • 2011-01-26 11:31

Provade detta, men fick ändå bara länkhastighet 130 Mbit/s över det trådlösa. Nog skall väl denna router klara mer?

Är du helt 100 på att du valt just 5 GHz bandet? Under trådlöst och Knappen Trådlösa nätverksalternativ. Där kan man kryssa i en ruta, då kommer 5 GHz bandet upp på din dator. Och då kan du välja att den bara ansluter till det bandet.

Det lär ju vara något av de fyra nedersta alternativen som gäller. Det är väl bara att prova alla fyra, och mäta hastigheten. Det tar inte lång tid.

Och 130 Mbps på ett n-nätverk låter helt ok, tycker jag.

Runt 160 Mbps är nog vad man som mest kan förvänta sig. (källa)

1
Bevaka tråden