Vågar jag köpa den här datorn?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag tänkte köpa en macbook pro i7 begagnad med låda och alla medföljande tillbehör (utan kvitto = present enl säljaren).

Jag har nu kontrollerat serienumret hos Polisen som inte kan hitta någon stöldanmälan på detta serienummer i Stockholm (systemet som omfattar hela landet ligger nere). Imorgon tänkte jag kontrollera igen om slagning kan göras för att kontrollera hela landet. Men, det jag undrar är, vad kan jag kontrollera nu? Kan man ringa apple? Jag ser på support-sidan att detta serienummer fortfarande har garanti men var ringer jag för att få reda på om den är anmäld stulen hos Apple?

//c

Ursprungligen av currambero:

Hej,
Jag tänkte köpa en macbook pro i7 begagnad med låda och alla medföljande tillbehör (utan kvitto = present enl säljaren).

Jag har nu kontrollerat serienumret hos Polisen som inte kan hitta någon stöldanmälan på detta serienummer i Stockholm (systemet som omfattar hela landet ligger nere). Imorgon tänkte jag kontrollera igen om slagning kan göras för att kontrollera hela landet. Men, det jag undrar är, vad kan jag kontrollera nu? Kan man ringa apple? Jag ser på support-sidan att detta serienummer fortfarande har garanti men var ringer jag för att få reda på om den är anmäld stulen hos Apple?

Det påstås lite här och var att Apple har en databas över inrapporterade stölder av datorer. Dock tror jag inte att du som privatperson har möjligheten att komma åt denna. Det skulle kräva en väldigt hög andel obetald administration för Apple och resellers.

Hej,

//c

Jag är alltid misstänksam mot saker som är "presenter". För det första, om du ger bort en dator för typ 20 000:- så skickar du väl med kvittot så att mottagaren kan hävda garanti!? För det andra, om du ska köpa något till någon för så mycket pengar så ser du väl till att det är något som vederbörande verkligen vill ha!? Det finns väl så klart en och annan student som tjatar till sig en dyr dator av mamsen och pappsen för att sen sälja den och köpa något billigare och på så sätt få loss en krona eller två.

Ok, tack för svar. Förhoppningsvis fungerar polisens landsomfattande system imorgon så kan jag kontrollera serienumret igen. Troligen är det väl så som säljaren säger men jag vågar inte lita på det.

//c

Säljaren är ca 20 årig student som vill resa under vårterminen. 'Ville inte ha en sån här dyr dator när jag bad om en...' var svaret när jag frågade varför han vill sälja. Nåväl. Jag kollar upp serienumret.

Ha d gött!
//c

Säljaren borde kunna skaffa fram kvittot. Den som köpte datorn, och gav den till honom, är ju bra korkad om han/hon har kastat bort kvittot.

Hur mycket ska han ha för den? Inte helt sannolikt att man lyckas sno en dator, alla tillbehör och en låda i en stöt.

En bekant blev av med sin Mac, rånad, jag slog en signal till apple åt honom. Apple har ingen, what so ever", att spåra datorer via serienummer eller liknande.

Kanske värt och veta!

Han har lovat försöka ta fram kvitto till imorgon. Tydligen har hans far köpt den på firman åt honom. Jag ska ändå kolla med polisen igen. 16000kr ska han ha för datorn.

...Tydligen har hans far köpt den på firman åt honom...

Att sälja en inventarie som ägs av pappans firma, och stoppa pengarna i egen ficka...

Firmans revisor - och Skatteverket - skulle nog ha lite synpunkter på det...

Det får väl ändå bli den pöjkens problem - och hans pappas.

Ursprungligen av Goflorp:

Det får väl ändå bli den pöjkens problem - och hans pappas.

Ja, självklart är det i första hand deras problem.

Mitt föregående inlägg var mera för att peka på att lagar och regler inte verkar vara så högt prioriterat hos den här killen - och hans pappa. Och att detta kanske skulle framkalla lite varningsklockor.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, självklart är det i första hand deras problem.

Mitt föregående inlägg var mera för att peka på att lagar och regler inte verkar vara så högt prioriterat hos den här killen - och hans pappa. Och att detta kanske skulle framkalla lite varningsklockor.

Helt rätt. Har man firma och göra så och sedan åker på revision kan det bli riktigt obehagligt.
Har kompisar som köpt utegrillar till sina kompisar* och sedan har revisorn velat se de två nya borrmaskinerna - som då givetvis inte finns...

Rätt tänkt där med att om de ser så lättvindigt på lagen så kanske det även lyser igenom i annat...

Att träffas öga mot öga och göra affär ser jag som det enda som skulle kunna godtas.

*eget uttag är dyrt. Jag köper en grill av honom som han tar upp som "borrmaskin", han får kontanter av mig. Jag får en grill med kanske 25% rabatt.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-01-26 02:13

Har du sett datorn på riktigt? De mest lönsamma bedrägerierna är inte att sälja stöldgods, utan att inte sälja nånting alls. D.v.s. ta förskottsbetalningen och sen göra sig okontaktbar. Att få tag på ett giltigt serienummer till en ostulen dator lär ju vara lättare än att stjäla och kränga en hel dator.

Innan jag köpte min MBP i7 i fysisk butik i oktober, så kollade jag på Blocket efter samma maskin. Såg flera (vissa återkom) annonser, där de sålde en ny dator för 4-5000 billigare än nypris. Mailade två av dessa, och de sa att de köpts på firma. Den ene skulle även köpa datorn efter det att jag hade bestämt mig för att göra affär med honom. Den första bodde i Göteborg, men kvittot han hade stod på en kvinna boende i Stockholm. Mycket lurt, jag backade båda gångerna. Är det firmor som går utför och de vill ha snabba pengar för att betala sina räkningar med?

Jag vet inte hur det är i just detta fallet, men om man köper en dator innan nyår på ett företag så brukar det vara för att minimera beskattningen på en eventuell vinst. Man kan som företag köpa en dator och dra av hela kostnaden från vinsten och på så sätt "sparar" man ca 30% skatt (har jag för mig) som man annars skulle betalt för vinsten.
Om det är moraliskt o.s.v. för en företagare att göra så kan man ju diskutera, men att köpa en sådan maskin bör vara tämligen riskfritt så länge man får ett kvitto eller en faktura på deras inköp så att garantin gäller. Hur dom sen väljer att förklara det för revisorn får ju vara deras bekymmer tycker jag

Ursprungligen av werecat:

Jag vet inte hur det är i just detta fallet, men om man köper en dator innan nyår på ett företag så brukar det vara för att minimera beskattningen på en eventuell vinst. Man kan som företag köpa en dator och dra av hela kostnaden från vinsten och på så sätt "sparar" man ca 30% skatt (har jag för mig) som man annars skulle betalt för vinsten.
Om det är moraliskt o.s.v. för en företagare att göra så kan man ju diskutera, men att köpa en sådan maskin bör vara tämligen riskfritt så länge man får ett kvitto eller en faktura på deras inköp så att garantin gäller. Hur dom sen väljer att förklara det för revisorn får ju vara deras bekymmer tycker jag

Man tjänar alltså på att man sänker sin vinst (resultatet?) och sedan så säljer man inventarien...och då slipper man eget uttag... det tjänar man på det med. Låter som det här är väldigt lönsamt för säljaren.

Ursprungligen av Goflorp:

Man tjänar alltså på att man sänker sin vinst (resultatet?) och sedan så säljer man inventarien...och då slipper man eget uttag... det tjänar man på det med. Låter som det här är väldigt lönsamt för säljaren.

Ja, det är ingen dum affär för säljaren

Ursprungligen av Korsriddaren:

TS, tänk även på att det där med tre års reklamationsrätt som man har som privatkonsument (KKL), inte gäller om den är köpt till ett företag.

En mycket bra poäng!
Förresten, jag visste att det var två år enligt konsumentköpslagen, har man ökat det till tre nu?

Förresten, jag visste att det var två år enligt konsumentköpslagen, har man ökat det till tre nu?

Jepp. Det var typ 2005 vill jag minnas.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-01-30 12:49

Ja, det är ingen dum affär för säljaren

En mycket bra poäng!

Det är ganska många år sedan nu.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-01-29 22:28

TS, tänk även på att det där med tre års reklamationsrätt som man har som privatkonsument (KKL), inte gäller om den är köpt till ett företag. Beträffande garantier, så skall man veta att bara föra att man köper en dator med "garanti kvar", finns det inget som säger att man kan ta över den. Apple brukar iofs inte vara några större problem vad jag hört, men garanti gäller enligt lag bara den som förvärvar egendomen i första ledet, med vissa undantag. Kan vara bra att veta.

• Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:29
Ursprungligen av Korsriddaren:

TS, tänk även på att det där med tre års reklamationsrätt som man har som privatkonsument (KKL), inte gäller om den är köpt till ett företag. Beträffande garantier, så skall man veta att bara föra att man köper en dator med "garanti kvar", finns det inget som säger att man kan ta över den. Apple brukar iofs inte vara några större problem vad jag hört, men garanti gäller enligt lag bara den som förvärvar egendomen i första ledet, med vissa undantag. Kan vara bra att veta.

Mycket givande info där!

Tack, då har jag lärt mig något nytt idag med

• Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:34

Tillägg:

förutsatt att han ej heller kräver förskottsbetalning eller annat som gör att dina pengar går före det att du fått produkten.

• Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:32

Hej,

//c

Många har gett sin synpunkt, jag tänkte att jag ändå kan ge min också
För mig som nyligen slutade studera finner jag det väldigt troligt att det kan vara så som den du ska köpa av påstod,
dock kan jag tycka att man borde bli frestad av en mac och inte säga ifrån sig den, men, det är inte heller alla som skulle tänka på det viset, faktiskt!

Om jag får kvitto på den, kollat med apple och kollat att garantin finns kvar och kollat med de ställen du nämnt om att den inte är rapporterad stulen så skulle jag se det som en sann historia och helt grönt.

Det blev ingen affär. Grabben kunde inte få fram kvittot. Apple hänvisade till polisen. Tack för synpunkterna! Allt detta fick mig att tänka på mina riktiga behov och eftersom jag reser en del så har jag istället bestämt mig för en Macbook Air med kvitto o garanti. Framför allt billigare. Från affären!

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-02-01 07:46

Det blev ingen affär. Grabben kunde inte få fram kvittot. Apple hänvisade till polisen. Tack för synpunkterna! Allt detta fick mig att tänka på mina riktiga behov och eftersom jag reser en del så har jag istället bestämt mig för en Macbook Air med kvitto o garanti. Framför allt billigare. Från affären!

Bra beslut! Man ska inte uppmuntra skumraskaffärer.

1
Bevaka tråden