Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När köpte du en CD-skiva senast?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Röstade 2010, tyvärr har jag inte hunnit köpa några skivor än i år. Annars köper jag självklart en stor mängd CD-skivor varje år.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-01-24 09:49

Skulle aldrig köpa en CD-skiva. Det är ett helt utspelat format och förutom datorn har jag tror inget att spela upp den i.

Tidigare var det 100% illegal nedladdning. Nu är det 100% Spotify som betalade premiumkund. Se vad som händer när det lanseras bättre alternativ, då löser vi fildelningen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-24 11:32

Eftersom mycket av den musik jag lyssnar på inte ges ut digitalt (inte ens på cd) så blir det en hel del CD, vinyl och även stenkakor fortfarande.

Ursprungligen av MatsOlov:

Eftersom mycket av den musik jag lyssnar på inte ges ut digitalt (inte ens på cd) så blir det en hel del CD, vinyl och även stenkakor fortfarande.

Sålde R.Crumb sina stenkakor eller tog han med dem till Frankrike ?

Det händer inte sällan att filer på iTunes Store är av så undermålig kvalité att jag har fått reklamera. Jag har fått tillbaka pengarna varje gång. CD-skivan är inget drömformat, men det är det digitala format som har den bästa katalogen med hyfsat hög upplösning. Spotify duger tyvärr inte. Vid direkta jämförelser med t. ex. lossless får Spotify däng så det visslar om det. Det finns ingen som helst anledning att inte sälja lossless på ITMS. Rent puckat är det att det inte är möjligt. Många köpare avstår köp pga. komprimering och när streamingtjänsterna erbjuder ungefär samma kvalité så finns det ingen större vits att betala 90-120 spänn för ett 256kbit-album med tillhörande, visset skannad 'cover art'.

edit. jag köper alltså mycket hellre CD-skivor än pressade filer. Streaming som komplement. Högupplöst streaming är en helt annan sak. Det är toppenbra det Vinyl och stenkakor är också trevligt..

Senast redigerat 2011-01-24 11:52
Ursprungligen av Einar Lindgren:

CD-skivan är inget drömformat, men det är det digitala format som har den bästa katalogen med hyfsat hög upplösning.

Upplösning spelar ingen roll om mastering är skit!

Hellre en begagnad CD-skiva med bra mastering än en ny med dålig!

Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-24 11:53

En eller ett par CDs blev det under 2010... Köpte Jim Hanfts senaste skiva direkt av artisten i fråga.
Sen blev det säkert ett 50-tal vinyl samt hunnit köpa några vinyl i år också

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2011-01-24 17:51

Visst blir det en och annan CD emellanåt. Dessutom musik-DVD'er. Senast en dubbel med Clapton och Stevie Winwood.

  • Medlem
  • 2011-01-24 18:23

Jag är en vinylkille egentligen men köper cd-skivor ibland, mest för att det är det enda alternativet om jag vill lyssna på musik i bilen.
Senaste skivan var Totalt Jävla Mörkers självbetitlade album. Ruskigt bra skiva!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 20:56

Köper CD-skivor väldigt sällan. När det händer är det för att man vill stödja en artist, som i de flesta fall är svensk. Senast var det Johnossis tre studioalbum som beställdes hem från en webbbutik (trots att jag hade albumen digitalt redan), rippades i Lossless och sen lades i en låda.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-25 19:25

2005. Har inga alls framme längre. Stereon har ersatts med en dedikerad dator.

Hur många har köpt en CD under 2012?

Ursprungligen av Björnström:

Hur många har köpt en CD under 2012?

Inte en enda under vare sig 2011 eller 2012 ....

faktiskt inte under 2010, 2009, 2008 eller gissar jag på...2007 heller.....

Ursprungligen av Björnström:

Hur många har köpt en CD under 2012?

Nu är du ute alldeles för tidigt, Björnström!

Jag har inte köpt en skiva i år, och jag lär nog inte göra det under hela året heller. Främst för att det helt enkelt inte kommer med möjligheten att plocka ur de bästa låtarna och inte betala för resterande.

… däremot köper jag gärna massor av DVD/Bluray-filmer i år.

  • Medlem
  • 2012-02-08 21:11

Jag har köpt 1 (till sambon så hon kan ha den i bilen) Annars är det 12-15 vinyler och två kassetter!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-08 21:44

Alla mina gamla CD-skivor rippade och lagda på hårddisk kopplad till min TC. AE till stereon. Alla CD-skivor nerpackade och stående på vinden.

Jag har köpt en CD i år, visserligen en jag själv designat, men jag hade köpt den ändå, för den finns inte att köpa på annat sätt.

Det gäller för övrigt rätt ofta, när man lyssnar mest på klassisk musik, att just den inspelning man vill ha helt enkelt inte finns i t.ex. iTunesStore.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-09 09:06

Köpte en skiva som julklapp. Det var den första på mycket länge. Sen har jag en kompis vars band släpper nytt nu i februari. De har gjort ett nytt, mer LP-likt fodral med bilder och texter så den kommer jag att köpa. Tror mycket på att produkten måste förpackas så att det blir ett mervärde.

Nä, CD-skivor blir det inte många av.

Har nog köpt 8 skivor än så länge i år.

Enda anledning jag köpt CD skivor är för att bränna till bilen/bil utan 3,5mm uttag.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-11 19:08

Alltså, visst är det kul med digitala små prylar med musiken i, men gud vad man blir "lat i öronen". När man sen sätter sig framför stereon med en bra CD-skiva så börjar man inse vad man missar i ljudväg med skit-spotify och uschliga digitalfiler uppspelade med D/A-omvandlare lika stora som ett knappnålshuvud. Dvs, nästan allt av det som gör musik värd att lyssna på...
Tur att jag har schyssta operor på CD iaf, borde köpa fler men de är ju så hutlöst dyra!

Ursprungligen av bollman:

Alltså, visst är det kul med digitala små prylar med musiken i, men gud vad man blir "lat i öronen". När man sen sätter sig framför stereon med en bra CD-skiva så börjar man inse vad man missar i ljudväg med skit-spotify och uschliga digitalfiler uppspelade med D/A-omvandlare lika stora som ett knappnålshuvud. Dvs, nästan allt av det som gör musik värd att lyssna på...
Tur att jag har schyssta operor på CD iaf, borde köpa fler men de är ju så hutlöst dyra!

Vinyl ska det vara, CD förstör bara ljudet.
MP3:or ska man inte ens tala om, usch.
Eller Spotify och liknande, hugaligen!

Ursprungligen av tester212:

Vinyl ska det vara, CD förstör bara ljudet.
MP3:or ska man inte ens tala om, usch.
Eller Spotify och liknande, hugaligen!

Ja, usch och fy. Musik kan ju bara vara Totos studioinspelningar från något laboratorium, möjligen på guld-CD's med gröna tuschränder runt skivan. 496bitars oversampling, 48Khz och annat svammel...
Vi hade en liknande diskussion om film nyligen, där ansågs det viktigt och en skymf mot filmskaparen om man såg filmen på fel sätt (liten skärm). Vi var några som ansåg att det var viktigare att folk såg BRA film istället.

Så jag säger, det är väl viktigare att folk lyssnar på bra musik istället (hur man nu skall definiera bra musik) istället för att fastna i exakt hur den skall vara behandlad rent tekniskt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-12 09:27

Det är inte cd-skivans fel att den låter illa, det är de dåliga A/D-omvandlarnas fel!

På förra jazzklubben jag var på, cirka två veckor sedan. Köpte en Tribute-skiva m Putte Wickman m bla live-inspelning från Nalen

Bevaka tråden