Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 Vs XP2000+

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 10:29

???

  • Medlem
  • 2003-08-25 10:58

Det är ju svårt att dra slutsatser om hur de andra modellerna av G5 kommer att stå sig, men det verkar väl rimligt att anta att en dubbelpropp är klart snabbare.

Lite märkligt att jämföra med en AMD 2000+, då den inte på något sätt är den snabbaste processorn på marknaden...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 11:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det är ju svårt att dra slutsatser om hur de andra modellerna av G5 kommer att stå sig, men det verkar väl rimligt att anta att en dubbelpropp är klart snabbare.

Läs oxå kommentaren (på annat ställe) om vadmed Cinebench 2003 är kompilerat

  • Medlem
  • 2003-08-25 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Läs oxå kommentaren (på annat ställe) om vadmed Cinebench 2003 är kompilerat

Tala ur skägget! Det var det andra kryptiska inlägget i den här tråden.

Jag är också väldigt intresserad av att få mer detaljer om hur testen är gjord. Blev väldigt besviken när jag såg resultaten, med tanke på att G5'an inte är snabbare än den relativt gamla Athlon XP2000+. Men jag misstänker att det kan bli en skaplig skillnad när program optimerade för G5'an kommer. Jag hoppas det i alla fall...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 22:44

Cinebench är inte kompilerad för G5 men funkar ju med G4-kod ändå... men så där optimala siffror blir det inte

[N.B. Mig veterligen och efter vad jag läst...]

Vad testerna visar är att för en PC-användare så är en G5 1.6 GHz ungefär lika snabb som en 1.6 GHz från AMD.

Vad Jobs visade lite tidigare i år var att en 2*2 GHz G5 är ungefär lika snabb som en 3.5 GHz PC (om man tolkar testerna lite elakt...). Så, så förvånande är testet kanske inte?
(Fast jag skulle invänta 99mac eget test innan jag drog för stora slutsattser).

Hur som helst, jag använder inte Mac för att de är supersnabba utan för att de är superproduktiva (vilket är en stor skillnad!!!).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 08:55

Norpat från xlr8yourmac. Xbench's skapare skriver följande med anledning av G5ans dåliga resultat:

Citat:

Xbench 1.0 uses the vec_dst instruction, in the altivec test, and the memory stream tests, which causes a big performance hit on the G5. I talked to some Apple engineers at WWDC about the issue and am working on a 1.1 release that avoids using vec_dst when running on the G5.
The new release should be out real soon.

Vad går en xp2000+ på idag, 3-400 spänn? Samtidigt så är inte xbench ett särskilt konsekvent bench-program vad jag förstår. Får se vad som händer med den nya versionen.

1
Bevaka tråden