Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av OSX till G4 Cube?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När G4 Cube släpptes så hade den OSX 10.3 men frågan är vilket OSX jag kan slänga in på den idag? En kompis till mig har 10.4 som tydligen skall funkar väldigt. Jag har själv lagt in 10.5 men tycker det blir lite segt med detta, funkar ok men laggar lite då man arbetar med det. Så jag gissar helt enkelt på att 10.4 är det bästa valet?

Några tips eller idéer ang detta?

Jag skulle nog ha maximerat minnet oavsett. Men om du inte kör några program som kräver Leopard så är väl Tiger egentligen "bäst" för den datorn - tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 22:24

Tiger fungerar rätt bra men jag installerade Leopard för att få senaste versionen av Safari och iTunes.

//Rob

Kuben kom med Mac OS 9.0.4. Den var dock "Mac OS X ready".

Mac OS X 10.4.11 är det senaste den kan köra enligt MacTracker.

Ursprungligen av Mutant:

Mac OS X 10.4.11 är det senaste den kan köra enligt MacTracker.

Den kan köra 10.5, däremot är 10.4 den senaste versionen som är supportad vilket är något helt annat. Apple lämnar inga garantier för att det fungerar, men du kan mycket väl få det att fungera ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 23:21
Ursprungligen av Mutant:

Kuben kom med Mac OS 9.0.4. Den var dock "Mac OS X ready".

Mac OS X 10.4.11 är det senaste den kan köra enligt MacTracker.

Just det, jag glömde att Leopard kräver minst 800MHz vilket Cube inte har om man inte bytte ut processorn som jag gjorde. Min Cube har 1.2GHz G4.

//Rob

Ursprungligen av Thermoptic:

Så jag gissar helt enkelt på att 10.4 är det bästa valet?

Ja det tycker jag. Leopard ska inte supportas på mindre än 867 MHz G4. Så om du klarar dig med funktionerna i Tiger är det det bästa.

Tack för alla svar! Då tar jag helt enkelt och slänger in Tiger istället!

Har slängt in extra ram, om jag minns rätt så skall jag ha 1,5gig i den nu. (vilket skall vara max?)

Tipsa gärna om ni vet några fler sätt att boosta mjukvaran/hårdvaran för att få Cuben att gå lite smidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 01:20

Det är nog väldigt svårt att få tag på snabbare CPU nuförtiden. Cube är 10 år gammal.

Jag har också bytt till snabbare grafik kort men det är nog rätt svårt att få tag på det också.

//Rob

Har nu två Cubes framför mig, en med med Leopard och Tiger. Startade upp ett gäng program och testade exposé för att se hur mycket det laggade. Märkte ändå en ganska bra skillnad, Leopard så kunde man tydligt se hur fönstrerna hackade fram medans det gick mer smooth i Tiger. Även om fler program och updateringar stöds i Leopard så får det nog faktiskt bli Tiger ändå!

1
Bevaka tråden