Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utöka Mac mini Server med extern raid

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-17 02:02

Jag har en Macmini med Snow Leopard server som jag skulle behöva ha en extern raid-enhet till. Disken ska användas till backup, produktion och webserver. Först tänkte jag köpa en Drobo Pro, men efter att ha läst runt lite grann har jag förstått att den inte är så snabb. Den verkar inte riktigt vara tänkt att användas i produktion, utan mer som en backupenhet.

Har ni något att rekommendera som är riktigt snabbt men även såklart säkert? Den ska användas i professionellt bruk så helt blyg är jag inte för kostnaden, kan tänka mig ca 10,000:- nånstans, och kanske 15,000:- om det är något riktigt bra.

Är det iSCSI som gäller numera istället för Firewire 800 eller? Är iSCSI snabbare? Det är med SAN osv, kan jag få det till Mac Mini eller gäller det bara xserve?

Senast redigerat 2011-01-17 02:12

Du har helt rätt i Drobo Pro - det är inte en äkta RAID-drive och är inte riktigt avsedd för detta ändamål - den är mer av hemmabackup/hemmalagring.

Räcker det inte med en extern FW800 hårddisk med RAID-1 (spegling)? Prestandamässigt är det nog snabbare eller lika snabbt som alla andra sätt att ansluta en disk till en Mac mini.

LaCie har rätt billiga diskar:
LaCie - RAID drives

2big serien har två diskar i RAID-1 (från ca 3100kr)
4big serien har fyra diskar i RAID-5 (från ca 9800kr)

Priser inklusive moms (!)

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-17 08:34
Ursprungligen av Björnström:

Du har helt rätt i Drobo Pro - det är inte en äkta RAID-drive och är inte riktigt avsedd för detta ändamål - den är mer av hemmabackup/hemmalagring.

Räcker det inte med en extern FW800 hårddisk med RAID-1 (spegling)? Prestandamässigt är det nog snabbare eller lika snabbt som alla andra sätt att ansluta en disk till en Mac mini.

LaCie har rätt billiga diskar:
LaCie - RAID drives

2big serien har två diskar i RAID-1 (från ca 3100kr)
4big serien har fyra diskar i RAID-5 (från ca 9800kr)

Priser inklusive moms (!)

Tackar ska kolla på det! Det enda jag läste om Drobo Pro var att tydligen så var iSCSI snabbare än Firewire 800 där, men så kanske inte fallet är annars?

I OS X Server finns det ju ett program som heter Raid Admin, är detta bara för xserves, eller finns det någon extern raid-enhet som är kompatibel med det programmet? När jag klickar för att lägga till en enhet vill den ha IP-adress.

Ursprungligen av p2d:

Tackar ska kolla på det! Det enda jag läste om Drobo Pro var att tydligen så var iSCSI snabbare än Firewire 800 där, men så kanske inte fallet är annars?

I OS X Server finns det ju ett program som heter Raid Admin, är detta bara för xserves, eller finns det någon extern raid-enhet som är kompatibel med det programmet? När jag klickar för att lägga till en enhet vill den ha IP-adress.

iSCSI använder Gigabit Ethernet som är maxat till 100MB (1000Mb) /sekund. Firewire 800 är maxat på 80MB (800Mb) / sekund.

Med overhead så tror jag faktiskt det blir väldigt likartade prestanda förutom att iSCSI äter upp hela din Ethernetport medan FW800 har en separat anslutning.

RAID Admin är endast för deras egen lagring - fungerar inte med andra enheter.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-17 10:40
Ursprungligen av Björnström:

iSCSI använder Gigabit Ethernet som är maxat till 100MB (1000Mb) /sekund. Firewire 800 är maxat på 80MB (800Mb) / sekund.

Med overhead så tror jag faktiskt det blir väldigt likartade prestanda förutom att iSCSI äter upp hela din Ethernetport medan FW800 har en separat anslutning.

RAID Admin är endast för deras egen lagring - fungerar inte med andra enheter.

Åh, kanon! Visste att du skulle ha svaren

Då får det nog bli en Lacie! Har du erfarenhet av big-modellerna? Jag har bara haft Lacie Quadra D2 eller vad den hette samt de gamla Porschemodellerna, och alla dessa har rasat... Vågar man lita på att Big håller bättre kvalitet?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-17 11:17
Ursprungligen av Björnström:

iSCSI använder Gigabit Ethernet som är maxat till 100MB (1000Mb) /sekund. Firewire 800 är maxat på 80MB (800Mb) / sekund.

Med overhead så tror jag faktiskt det blir väldigt likartade prestanda förutom att iSCSI äter upp hela din Ethernetport medan FW800 har en separat anslutning.

iSCSI kan iofs. använda 10Gigabit ethernet och 100Gigabit ethernet, och flera portar samtidigt, det blir svårt med FW. Men jag håller med om att det inte borde bli stor skillnad. FW har dock möjligheten att skicka flera strömmar samtidigt, på samma sätt som SCSI kan. iSCSI borde ha den möjligheten också men det har jag själv inte undersökt. (Tycker själv att iSCSI är mycket snabbt)

Dock finns det ingen iSCSI initiator gratis i OSX, det finns såklart kommersiella sådana men jag har aldrig kört iSCSI på osx.

Ursprungligen av studiox:

iSCSI kan iofs. använda 10Gigabit ethernet och 100Gigabit ethernet, och flera portar samtidigt, det blir svårt med FW. Men jag håller med om att det inte borde bli stor skillnad. FW har dock möjligheten att skicka flera strömmar samtidigt, på samma sätt som SCSI kan. iSCSI borde ha den möjligheten också men det har jag själv inte undersökt. (Tycker själv att iSCSI är mycket snabbt)

Dock finns det ingen iSCSI initiator gratis i OSX, det finns såklart kommersiella sådana men jag har aldrig kört iSCSI på osx.

Jo men vem har 10Gb Ethernet i sin Mac mini? Och var hittar du ett chassi som använder det till ett vettigt pris? Jag håller med i teorin men här är det ju en Mac mini

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-17 11:35

Förresten, ser nu att det var inräknat hårddiskar i Lacie's big. Jag har redan diskar och hade alltså kunnat tänka mig att lägga ca 10,000:- på ett tomt chassi. Men det kanske inte är någon idé att satsa så mycket? Det viktigaste är bara att det är riktigt bra, snabbt och stabilt, och kostar det då extra så får det vara så.

Ursprungligen av p2d:

Förresten, ser nu att det var inräknat hårddiskar i Lacie's big. Jag har redan diskar och hade alltså kunnat tänka mig att lägga ca 10,000:- på ett tomt chassi. Men det kanske inte är någon idé att satsa så mycket? Det viktigaste är bara att det är riktigt bra, snabbt och stabilt, och kostar det då extra så får det vara så.

Fördelen med att diskarna kommer från tillverkaren är att du slipper problem vid ev garantiärenden såklart.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-17 14:15
Ursprungligen av p2d:

Förresten, ser nu att det var inräknat hårddiskar i Lacie's big. Jag har redan diskar och hade alltså kunnat tänka mig att lägga ca 10,000:- på ett tomt chassi. Men det kanske inte är någon idé att satsa så mycket? Det viktigaste är bara att det är riktigt bra, snabbt och stabilt, och kostar det då extra så får det vara så.

För 10k får du ju en begagnad XServe eller en macpro som är bra lättare att bygga ut din mini, men du kanske vill just en ..mini?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-17 20:23
Ursprungligen av studiox:

För 10k får du ju en begagnad XServe eller en macpro som är bra lättare att bygga ut din mini, men du kanske vill just en ..mini?

Nu ska vi inte vara sånna

Min önskemål från början var väl egentligen en Drobo Pro så att jag inte behöver tänka någonting, bara skicka in diskar så fixar den resten. Dock verkade den som sagt inte vara helt ämnad till det jag vill använda den till, men jag tror fortfarande man vinner lite på att ha en extern box som sköter sig själv med hotswap osv? Dessutom har jag väl också sneglat lite på att kunna ha eventuellt mer än fyra diskar så jag tror att ett externt chassi är vad jag är ute efter

Har ni några tips på ett chassi med fler en fyra platser?

Jag gillar QNAPs produkter.

QNAP Systems, Inc. - Quality Network Appliance Provider

Har själv en 4-diskars från QNAP. Hotswap osv, det bara funkar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-01-17 20:47

Drobo Pro kanske inte är lika snabb som andra NAS, men äkta RAID är det.

Lacie's diskar med RAID 0/1 kan jag inte rekommendera, de har flera gånger ballat ur även fast varit speglade. De är buggigt linux OS som snurrar i bakgrunden.

iSCSI skall man inte köra tillsammans med vanlig ethernet trafik. Man kan dela trafik i VLAN men inte heller att föredra.

Eftersom du har en större budget så kolla in någon av de större QNAP NAS:arna.

Ursprungligen av Jetwash:

Drobo Pro kanske inte är lika snabb som andra NAS, men äkta RAID är det.

Data Robotics, Inc. implements a storage technology that they call BeyondRAID in their Drobo storage devices. While not a true RAID ISO spec extension, it does provide for using up to 8 SATA hard drives in the devices and consolidating them into one big pool of storage.
Drobo - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-01-17 21:51

Äkta RAID specifikation ja, men det är ju fortfarande RAID. (De kan även köra dual parity DP vilket väldigt få konsument NAS klarar.)

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-18 01:13

Hur fungerar förresten t.ex en vanlig RAID enhet som QNAP eller Lacie om en HDD dör, börjar det blinka en lampa då? Så att jag bara kan plocka ut den hårddisken och sätta i en ny? Måste den nya hårddisken vara i exakt samma storlek, eller räcker det att den bara är större? Givetvis förutsätter väl detta att man kör raid-1 eller raid-5?

Jag är helt enkelt ute efter Drobos enkelhet och vanlig raids prestanda... Men jag kanske ska drömma vidare?

Ursprungligen av p2d:

Hur fungerar förresten t.ex en vanlig RAID enhet som QNAP eller Lacie om en HDD dör, börjar det blinka en lampa då? Så att jag bara kan plocka ut den hårddisken och sätta i en ny? Måste den nya hårddisken vara i exakt samma storlek, eller räcker det att den bara är större? Givetvis förutsätter väl detta att man kör raid-1 eller raid-5?

Jag är helt enkelt ute efter Drobos enkelhet och vanlig raids prestanda... Men jag kanske ska drömma vidare?

På QNAP börjar en diod blinka för den disken som har problem.
Du tar ut disken och sätter in en ny, enheten ordnar allt med filsystemet (RAID:en) och du fortsätter jobba med den utan någon nertid.

Det räcker med att hårddisken är minst lika stor som dem andra hårdiskarna du har.
Du kan också uppgradera utrymmet genom att ersätta en hårddisk i taget med en större, t.ex 4*750GB (tillgängligt utrymme 2TB med RAID-5) till 4*2TB (tillgängligt utrymme 6TB med RAID-5) utan någon nertid.

Jag kör RAID-5 på min QNAP.

Kan inte bli så mycket smidigare.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-18 12:12
Ursprungligen av keptang:

På QNAP börjar en diod blinka för den disken som har problem.
Du tar ut disken och sätter in en ny, enheten ordnar allt med filsystemet (RAID:en) och du fortsätter jobba med den utan någon nertid.

Det räcker med att hårddisken är minst lika stor som dem andra hårdiskarna du har.
Du kan också uppgradera utrymmet genom att ersätta en hårddisk i taget med en större, t.ex 4*750GB (tillgängligt utrymme 2TB med RAID-5) till 4*2TB (tillgängligt utrymme 6TB med RAID-5) utan någon nertid.

Jag kör RAID-5 på min QNAP.

Kan inte bli så mycket smidigare.

Aha okej, men det låter ju lite som Drobo då! Så filsystemet växer också automatiskt med diskarna jag lägger till? Måste alla hårddiskar vara likadana i raid-5 eller kan jag ha 2st 1tb och 2st 2tb?

Vi kan ju vända på frågan: Hur mycket data behöver du egentligen skyffla fram och tillbaka? Kanske kan du leva med Drobo:s sämre prestanda?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-18 09:04
Ursprungligen av Björnström:

Vi kan ju vända på frågan: Hur mycket data behöver du egentligen skyffla fram och tillbaka? Kanske kan du leva med Drobo:s sämre prestanda?

Hmm.. Just nu har jag den gamla, första, Drobon och den känner jag att den helt enkelt är för långsam. Sjukt långsam faktiskt. Så det är väl en Pro i så fall, men nu när jag läst runt så är det inte alls många som verkar vara nöjd med den, så jag är inte så sugen faktiskt. Det lutar nog åt en större vanlig raid-enhet helt enkelt, så får jag ta smällen att det inte är lika smidigt. Men finns det någon extern vanlig raid-enhet som är smidigare än någon annan, eller är alla i princip likadana eftersom de bygger på samma grundsystem?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-18 12:52
Ursprungligen av p2d:

Hmm.. Just nu har jag den gamla, första, Drobon och den känner jag att den helt enkelt är för långsam. Sjukt långsam faktiskt. Så det är väl en Pro i så fall,

Tänk på att minin kanske inte har dom snabbaste kretsarna för WF eller USB också, samt att den har en annan arkitektur för processorer och minne jämfört med en macpro eller en server. Jag säger inte att det är så, men att du kanske ska verifiera att flaskhalsen inte sitter i minin så du inte investerar i en NAS för 10.000 och resultatet inte blir någon högre prestanda i överhuvudtaget.

Dessutom, om du nu har så höga prestandakrav - va tusan köpte du en mini server för? I så fall är det ju bättre att köra NAS only som du delar ut direkt till dina datorer och skippa minin helt.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-18 14:18
Ursprungligen av studiox:

Tänk på att minin kanske inte har dom snabbaste kretsarna för WF eller USB också, samt att den har en annan arkitektur för processorer och minne jämfört med en macpro eller en server. Jag säger inte att det är så, men att du kanske ska verifiera att flaskhalsen inte sitter i minin så du inte investerar i en NAS för 10.000 och resultatet inte blir någon högre prestanda i överhuvudtaget.

Dessutom, om du nu har så höga prestandakrav - va tusan köpte du en mini server för? I så fall är det ju bättre att köra NAS only som du delar ut direkt till dina datorer och skippa minin helt.

Jag har kört Drobon på andra datorer också, och den är seg. Kommer inte ihåg exakta hastigheter men andra Firewirediskar (Lacie Rugged t.ex) som jag har är tre gånger så snabba på samma dator så det är inte där flaskhalsen är. Anledningen att jag har en Mac mini är även för att jag ville ha Calender-, adressbok-, push-, och webserver också vilket jag inte får i en vanlig NAS.

Filsystemet växer när du bytt ut samtliga hårddiskar.
RAID-1/5 osv kräver att alla hårddiskar är lika stora för att utnyttja totalt utrymme.

Så 2*1TB+2*2TB kommer att räknas som 4*1TB.
När du bytt 2*1TB till 2*2TB så kommer filsystemet att se till att du får 4*2TB disponibelt utrymme.

  • Medlem
  • 2011-01-21 16:31

Någon som har erfarenhet av Promise? Det är ju ändå dessa som Apple valt att ha som officiell "utökning".
Är i samma behov av att få lite fler GB till mini-servern, för backuper. Alternativt köra CrashPlan för klienterna - men mer disk behövs ju alltid!

Ursprungligen av lime:

Någon som har erfarenhet av Promise? Det är ju ändå dessa som Apple valt att ha som officiell "utökning".
Är i samma behov av att få lite fler GB till mini-servern, för backuper. Alternativt köra CrashPlan för klienterna - men mer disk behövs ju alltid!

Promise har, iallafall historiskt, alltid fungerat bra. Men billigare kontrollerkort från Promise har inte haft någon hårdvaruraid, utan förlitat sig på att CPUn i datorn gör jobbet.

Det är nog inget som ställer till något problem i dagens moderna datorer med SATA-interface..

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-22 16:42
Ursprungligen av lime:

Någon som har erfarenhet av Promise? Det är ju ändå dessa som Apple valt att ha som officiell "utökning".
Är i samma behov av att få lite fler GB till mini-servern, för backuper. Alternativt köra CrashPlan för klienterna - men mer disk behövs ju alltid!

Undrar också angående Promise. Är dessa som vilken NAS som helst eller har de på något sätt något unikt med OS X server att göra?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-22 15:08

Jag har bestämt mig nu för att skita i Drobon och istället satsa på en riktig extern raid-enhet.

Som jag ser det just nu så finns det ett huvudval till att börja med, och det är om man ska köra Firewire 800 eller köpa en NAS och köra ethernet.

Rätta mig om jag har fel, men om jag kör Firewire 800 är det Minin som har kontroll över filsystemet, och byter jag ut några diskar för att få mer utrymme måste jag också formatera om hela raid-enheten i Disk Utility? Om vi då istället jämför med en NAS så är det dennes egna mjukvara som har koll på filsystemet och automatiskt förstorar det när jag utökar utrymmet?

Om man nu väljer en NAS, hur mountar jag den på servern bäst i så fall? AFP eller NFS? Eller kanske t.o.m iSCSI, men om jag väljer iSCSI, blir det inte som Firewire då? Det blir liksom inte en delad enhet, utan det blir en direktkopplad enhet som servern själv får formatera och underhålla filsystem på?

Hoppas ni hänger med på vad jag menar

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 15:48
Ursprungligen av p2d:

Rätta mig om jag har fel, men om jag kör Firewire 800 är det Minin som har kontroll över filsystemet, och byter jag ut några diskar för att få mer utrymme måste jag också formatera om hela raid-enheten i Disk Utility?

Det är korrekt. FW och USB är bara protokoll precis som SATA och SCSI. Du kan köra länkad skivuppsättning i Skrivverktyg om du vill kunna lägga till diskar efterhand. Du kan även göra RAID-1 av länkade diskar, eller tvärtom. Dvs du kan låta två diskar bli en RAID-1 enhet som du sen länkar till en logisk volym.

Ursprungligen av p2d:

Om vi då istället jämför med en NAS så är det dennes egna mjukvara som har koll på filsystemet och automatiskt förstorar det när jag utökar utrymmet?

Ja, där det ju viktigare att du väljer rätt NAS som har bra mjukvara för detta. Netgear (Som jag bara har erfarenhet av) kör något som dom kallar för X-Raid, du kan läsa lite om det här bland annat X-RAID : NETGEAR ReadyNAS Community

Ursprungligen av p2d:

Om man nu väljer en NAS, hur mountar jag den på servern bäst i så fall? AFP eller NFS? Eller kanske t.o.m iSCSI, men om jag väljer iSCSI, blir det inte som Firewire då? Det blir liksom inte en delad enhet, utan det blir en direktkopplad enhet som servern själv får formatera och underhålla filsystem på?

Bra fråga. AFP är ju bäst du du får med rättigheter och andra specifika OSX saker. Det finns även (iaf i Netgear) en inställning att man kan optimera filsystemet på NAS'en just för AFP (Vad det betyder har jag dock inte undersökt)

iSCSI skulle jag inte rekommendera, dels för att OSX inte har någon initiator (som behövs för att operativsystemet ska se "disken") men även för att det gör saker onödigt komplicerat. iSCSI är inte "bara" ett SCSI protokoll utan det förutsätter att du partitionerar delar (eller hela) ditt filsystem för iSCSI på ditt NAS. Om du ska göra din disk i ditt OS större kan du inte göra NAS'ets virtuella iSCSI disk större utan måste antagligen lägga till en ny virtuell disk i ditt NAS först, och sedan lägga till den i OSX. Lite för omständigt.

iSCSI passar bäst på servrar där man har rätt mycket space (Jag har 8TB i min) och verkligen lägger ner mycket planering i sin setup.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-22 16:41
Ursprungligen av studiox:

iSCSI passar bäst på servrar där man har rätt mycket space (Jag har 8TB i min) och verkligen lägger ner mycket planering i sin setup.

Jag hängde nog inte riktigt med här, men körde du iSCSI själv? På Netgear X-Raid?

Tack annars för riktigt grymt svar! Har du någon speciell Netgearenhet att rekommendera annars?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 19:26
Ursprungligen av p2d:

Jag hängde nog inte riktigt med här, men körde du iSCSI själv? På Netgear X-Raid?

Tack annars för riktigt grymt svar! Har du någon speciell Netgearenhet att rekommendera annars?

Jag kör iSCSI men inte mot OSX utan mot Vmware ESXi (mot mitt vmware cluster - jag kör en sån här NETGEAR READYNAS 2100 4TB (4X1000GB) DUAL GIGABIT - Högpresterande , flexibel lagring för växande företag (dock med 4x2TB) - inget att ha hemma om man inte råkar ha en datahall i källaren..

Annars är en sånhär trevlig - NETGEAR READYNAS NV+ 2TB GIGABIT (2X1TB) + DISK - Prisbelönt professionell nätverkslagring med extra disk på köpet! fått mycket goda referenser. Den kan du köra fyra diskar i.

Bevaka tråden