Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper första betan på iOS 4.3

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 22:59

Nyheter är bland annat Facetime-symbol, fullskärms iAds, Personal Hotspots, flera multi-touch gestures till iPad. Man kan välja vad man ska använda mute-knappen till, mute eller skärmlåsning.

iOS 4.3 kommer inte komma till iPhone 3G och iPod touch 2G.

Har jag missat en existerande tråd om detta?

Senast redigerat 2011-01-13 08:36
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-12 23:13

Grymt med hotspot och även mute/låsknapp till iPad.

På det hela taget verkar 4.3 vara en solid uppdatering (om man inte har iPhone 3G förstås) och det är intressant att Apple verkar kunna ändra sig utifrån feedback. Det är mer än en gång som Jobs personliga mejl sagt en sak (som att mute inte skulle kunna ändras igen) och sen har Apple gjort 180 graders vändning. Vissa kan förstås tolka det som veligt och osäkert, men jag tycker det är positivt för det betyder att de åtminstone ibland lyssnar.

Själv är det förstås hotspot-funktionen jag gillar, men jag har ju en egen tråd om det

Ursprungligen av Adrian B:

Själv är det förstås hotspot-funktionen jag gillar, men jag har ju en egen tråd om det

Jag hittar inte den tråden, kan du ge mig en länk?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Jag hittar inte den tråden, kan du ge mig en länk?

Det var den här tråden jag syftade på, specifikt för iPad wifi: Surfa över 3G med iPad wifi via internetdelning på iPhone?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 00:41

Uselt att Apple slutar uppdatera 3G redan. Den såldes ju så sent som för ett år sen. Verkar smått otroligt. Men kanske tycker Apple inte att det är värt det eftersom så få använder 3G iPhone nu för tiden.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Uselt att Apple slutar uppdatera 3G redan. Den såldes ju så sent som för ett år sen. Verkar smått otroligt. Men kanske tycker Apple inte att det är värt det eftersom så få använder 3G iPhone nu för tiden.

//Rob

Nåja, det är trots allt en 2 år gammal modell.

Vi kan alltid jämföra med SE som har slutat uppdatera Xperia X10 och stannade på Android 2.1;)

Och det beror nog inte på att de är få som använder den. Det är nog inte färre än tidigare men mer på att hårdvaran är begränsande

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 10:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja, det är trots allt en 2 år gammal modell.

Vi kan alltid jämföra med SE som har slutat uppdatera Xperia X10 och stannade på Android 2.1;)

Och det beror nog inte på att de är få som använder den. Det är nog inte färre än tidigare men mer på att hårdvaran är begränsande

Det spelar ingen roll hur gammal den är. Den såldes fram till juli i fjol och många har fortfarande garanti. Apple är inte SonyEricsson så jag tippar på att det kommer 4.3 firmware till G3 också. Men det är kanske inget nytt som måste testas.

Vad gäller SonyEricssons xperia fiasko så bevisar det ytterligare hur öppet Android verkligen är.

//Rob

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-01-15 22:23
Ursprungligen av Robo-X:

Det spelar ingen roll hur gammal den är. Den såldes fram till juli i fjol och många har fortfarande garanti. Apple är inte SonyEricsson så jag tippar på att det kommer 4.3 firmware till G3 också. Men det är kanske inget nytt som måste testas.

Vad gäller SonyEricssons xperia fiasko så bevisar det ytterligare hur öppet Android verkligen är.

//Rob

Men nu är ju valfriheten på topp. Köp en Google Nexus om du vill ha uppdateringar snabbt och som fungerar, köp en Samsung om du vill ha uppdateringar snabbt men tycker att det är lite spännande och allmänt high-tech med buggar, köp en HTC om du vill ha något som fungerar men inte har så bråttom med uppdateringarna, köp en ZTE om du vill mickla med hemkokta ROM-filer från någon hackersida eller köp en SnEricsson om du skiter i allt och vill köra med samma OS-version som Gustav Vasa hade. Som sagt, det finns en Android för alla smaker

On topic: Hotspot är ju något jag har suktat efter, visst funkar bluetooth teathering bra men hotspot kan man ju dela mellan flera datorer, något som jag kommer att ha en hel del nytta av i jobbet.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-01-20 12:38
Ursprungligen av Robo-X:

Vad gäller SonyEricssons xperia fiasko så bevisar det ytterligare hur öppet Android verkligen är.

//Rob

Ingen anledning att dra ner OSet i dyn pga att SE är ena riktiga såshuvuden med sin X10 serie. Jag skulle aldrig i min själ gå och köpa en SE just pga detta faktum. Kör just nu bl.a en N1 och där ges ju möjligheten att koka egna firmwares om så önskas. Allting ligger på Googles Github. Tyvärr inte bara SE som beter sig grisigt (kolla även Motorola som "omöjliggör" detta på olika sätt i sin bootloader).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 14:33
Ursprungligen av my03:

Ingen anledning att dra ner OSet i dyn pga att SE är ena riktiga såshuvuden med sin X10 serie. Jag skulle aldrig i min själ gå och köpa en SE just pga detta faktum. Kör just nu bl.a en N1 och där ges ju möjligheten att koka egna firmwares om så önskas. Allting ligger på Googles Github. Tyvärr inte bara SE som beter sig grisigt (kolla även Motorola som "omöjliggör" detta på olika sätt i sin bootloader).

Nästan alla tillverkare gör samma sak. De har inget intresse i att uppdatera firmware på 6 månader gamla modeller. De vill sälja nya telefoner och dröjer väldigt länge med att släppa nya firmware för gamla modeller. Apple blir kritiserade för att sluta släppa uppgraderingar för 3 år gamla modeller medan andra tillverkare slutar att stödja 6 månader gamla modeller.

Att roota sin mobil telefon kan jämföras med jailbreak för iPhone. Medan iPhone användare jailbreakar för att kunna pirata program och kanske ta bort begränsningar från operatörerna så gör Android det för att kunna fixa buggar i gamla firmware versioner och kunna installera nyare firmware. I vilket fall som helst så är jailbreak eller roota inte intressant för normala användare. För krångligt.

//Rob

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja, det är trots allt en 2 år gammal modell.

Vi kan alltid jämföra med SE som har slutat uppdatera Xperia X10 och stannade på Android 2.1;)

Och det beror nog inte på att de är få som använder den. Det är nog inte färre än tidigare men mer på att hårdvaran är begränsande

Men medge att det innebär att iOS nu också är "fragmenterat" precis som Apple brukar säga om Android

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-01-14 12:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men medge att det innebär att iOS nu också är "fragmenterat" precis som Apple brukar säga om Android

Långt ifrån lika fragmenterat som Android med fyrtioelva olika tillverkare, systemversioner, skärmstorlekar, systemchip, upplösningar, input-metoder, knapplayouter, crapware & "skal" från operatörer och hårdvarutillverkare.

Dvs. långt, långt ifrån det osmakliga fragmenteringshelvete Android-ekosystemet befinner sig mitt i.

Senast redigerat 2011-01-14 15:07
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men medge att det innebär att iOS nu också är "fragmenterat" precis som Apple brukar säga om Android

Det där förstod jag faktisk inte. Det är inte den första modellen som blivit utfasad i livscykeln?

Sedan så tänkte jag formulera något bitande och sarkastiskt men kom inte på något bättre än... "Inte jämfört med den fragmentation som finns bland Androidbaserade system"

Edit: Fast Akeson var före med det svaret...

Ursprungligen av Robo-X:

Uselt att Apple slutar uppdatera 3G redan. Den såldes ju så sent som för ett år sen. Verkar smått otroligt. Men kanske tycker Apple inte att det är värt det eftersom så få använder 3G iPhone nu för tiden.

Fast är det så uselt verkligen?

iPhone 3G kom för snart två och ett halv år sedan och först nu slutar Apple släppa uppdateringar för den. Över två år är rätt bra, och ungefär i linje med av iPhone 2G fick. Jämför det med med vilken annan mobiltelefon som helst (inkl Android).

Jag väntar tålmodigt på att man ska unna använda en av ljudknapparna för att ta bilder i iPhonen... One day maybe!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 09:33
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag väntar tålmodigt på att man ska unna använda en av ljudknapparna för att ta bilder i iPhonen... One day maybe!

Tror faktiskt inte att det kommer hända, men man vet ju inte dom har ju ändrat sig förr.

Steve har ju sagt att Volymknapparna är, just volymknappar och så ska det vara i fortsättningen med.

Jag använder volymknapparna både till att starta kameran och för att ta ett foto. (Håll inne båda knapparna för att aktivera kamernan, tryck på en av dom för att fokusera och fotografera.)
Men då är min jailbreakad...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-13 02:51

Hur lång tid brukar det ta mellan första betan och skarp release?

  • Medlem
  • 2011-01-13 07:23

Vi är många med 3G ännu…

Senast redigerat 2011-01-14 11:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 08:41

Ska tydligen komma kameraeffekter iOS 4.3:
Thermal Camera
X-ray
Kaleidoscope
Normal
Tunnel of Light
Collapse
Turbine
Enlarge

Och ett nytt typsnitt i Anteckningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 10:11

Vet inte om man får posta sånt här då det inte är "jag" som avslöjar det: (Mod: Ta bort detta om det inte får skrivas här)
Watch the iPad's New Secret Tricks

Här ser ni hur multi touch fungerar på iPad.. Spännande..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-13 11:22
Ursprungligen av Cokey:

Vet inte om man får posta sånt här då det inte är "jag" som avslöjar det: (Mod: Ta bort detta om det inte får skrivas här)
Watch the iPad's New Secret Tricks

Här ser ni hur multi touch fungerar på iPad.. Spännande..

Förberedelse för att fasa ut hemknappen/knapparna? Hoppas inte.

Ursprungligen av Adzam 1:

Förberedelse för att fasa ut hemknappen/knapparna? Hoppas inte.

Gruber är tveksam, även om BGR hävdar att det ska ske:

We’ll see, I guess. How in the world would you get home on an iPhone using a five-finger pinch while holding it one hand? The iPad seems like a “maybe”, but I find it really hard to imagine a Home-button-less iPhone. And even with the iPad, what about people who don’t have five fingers on one hand? No iPad for them? The iPad is very popular with impaired users. What about taking screenshots?

Det är rätt bra invändningar, jag har också svårt att se att knappen försvinner, iaf på iPhone.

Ursprungligen av Cokey:

Vet inte om man får posta sånt här då det inte är "jag" som avslöjar det: (Mod: Ta bort detta om det inte får skrivas här)

Det är ok att länka till sådant. (Jag har ju länkat till massor av artiklar ovan med skärmbilder osv ur 4.3.)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 12:38

Jag tror inte att knappen försvinner. Gestures är bra men det finns inget enklare än att trycka på en knapp för att komma till hem menyn. Det tror jag inte kommer att ändras på väldigt länge. Jämför med hur länge Apple använde den gamla musen med en knapp.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-13 13:49

Artikel: Apple släpper första betan på iOS 4.3

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 22:06

Sägs att multi-touch gestures innebär att homeknappen försvinner på iPad och i förlängningen iPhone också.

Ursprungligen av zappee:

Sägs att multi-touch gestures innebär att homeknappen försvinner på iPad och i förlängningen iPhone också.

Hoppas inte verkligen! En knapp är till för att tryckas på när man är förbannad, när saker ej fungerar, något fysiskt, med touch är ej detta samma sak!;)

Vilka problem...

Ursprungligen av zappee:

Sägs att multi-touch gestures innebär att homeknappen försvinner på iPad och i förlängningen iPhone också.

Rykesfabriken sätter ju igång på allt möjligt...

Och det finns gott om motiveringar på nätet och i denna tråd till varför detta inte kommer att ske

Bevaka tråden