Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver lite råd om AirPort Express och AirPlay med Netgear WLAN-router

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker inhandla en AirPort Express i syfte att kunna spela musik på mina högtalare i vardagrummet med AirPlay från min Mac/iPhone/iPad.

Hemma kör jag trådlöst via en Netgear-router. Som jag har förstått det hela ska jag bara plugga in högtalarna i AirPort Express-enheten, koppla in den, starta upp min MacBook och gå in i AirPort-verktyg för att konfigurera AirPort Express. Korrekt? Hur är det sedan, man väljer väl något i stil med "extend" existerande nätverk? Efter att man gjort detta ska väl iPhone och iPad hitta min AirPort Express utan problem? Behöver jag egentligen över huvudtaget blanda in min Netgear?

Nu är APE inhandlat, men jag får det inte att fungera. Min AirPort Utility hittar bara APE'n innan den är konfigurerad. Efteråt ska den starta om men står bara och blinkar gult. Provar att trycka in restknappen i 10 sek, då hittar AirPort Utility den igen, kör genom konfigurationen igen, APE'n ska starta om men står igen bara och blinkar gult och AirPort Utility kan inte hitta den. Valde att den ska ansluta till befintligt trådlöst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-12 19:27

Om du har aktiva högtalare så kan du göra så, ja. Du behöver en förstärkare mellan högtalarna och Airport Express, om sedan den förstärkaren sitter i högtalarna eller om det är en fristående får du svara på själv

Jag har aktiva högtalare, så det borde fungera. Men varför får jag inte grönt ljus på min APE?

Så här är min infrastruktur:
ADSL-modem kopplat med kabel til en Netgear trådlös router.
AirPort Express som är konfigurerat att ansluta till befintligt trådlöst

Har nu provat otaliga gånger, så fort jag konfigurerat färdigt min AirPort Express och den ska starta om så kan inte AiPort Utility hitta den längre. Den står bara och blinkar gult.

Och nu fungerar det. Bytte från WEP till WPA på routern, sen fungerade det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-13 23:41

WEP är ALLTID "a big no-no".

Jo, men om man kan välja det i konfigurationen så borde det ju fungera med WEP, eller hur? Eller borde det klart framgå med stora feta röda bokstäver i systemkrav och installationsanvisningar att "OBS! FUNGERAR INTE MED WEP!"

Ursprungligen av zinned:

WEP är ALLTID "a big no-no".

Håller med där, inga bra erfarenheter av WEP i detta sammanhang!

1
Bevaka tråden