Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg Mbp 13" från 09

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej tänkte höra med er om ni vet vad det kan vara för fel eller ge mig tips på vad man kan göra med sin MBP som går sjukt segt. Segheten vet jag ej vart den kommer från men nu i stundande stund när jag skriver detta drar safari 138Mb verkligt minne samt drar 2.5% ur CPUn.

Datorn som sådan är ansluten till en extern skärm och kör båda skärmarna samtidigt. över lag sitter jag med kanske 4-5 flikar och då ligger safari och tuggar på 750-900Mb. Har på senare tiden börjat undvika att öppna flash eller sidor som kan ha mycket bilder då hela datorn ser till och stå och tugga under 1-2 min.

Andra webbläsare (Chrome, Opera & Firefox) ligger o tuggar på ungefär lika mycket arbetsminne utom opera 11 som fungerar fin fint dock går det ej att stänga av på konventionellt sätt utan man måste tvångsavsluta det av o till.

Jag har inga plugins förutom adobe flash pluginet till dessa webbläsaren.
Datorn har för närvarande 2 gb ram och 110gb av 160gb ledigt

Spotify dar vid uppstart 20-30% cpu och 50MB ram för att sedan vid spelning dra ca 8% cpu kraft.

Datorn har nyligen formateras då jag trodde att det var något fel på Os X 10.5.5 till 10.6.6
Jag har i bakgrunden även dropbox men förmodar att den inte drar något speciellt förutom när den syncar mot databasen när man ändrar i mapparna.

Var orolig att Hdd tom var trasig så jag har tom tagit och reparerat hdd med Skrivbehörigheter får och allt var tummen upp där vilket får mig att grubbla vidare men kan ej komma på vad det kan vara för fel..

Vore trevligt och höra om någon har några kreativa tips på vad man kan göra för att få MBP att fungera som skall

Mvh
Nils

Om du har 2GB RAm så är det i underkant för precis allting utom att
kanske köra ett enda program och ordbehandla lite.
Köp mera fysiskt RAM, gärna så du har 4 eller ännu mer.

ser du inget i aktivitetskontroll?

Sortera på CPU-användande och kolla på processer.

Dropbox kan strula, Transmission är också ett känt strulämne.

Ser ut så här för närvarande!
http://i54.tinypic.com/213kahz.png

Jo nog är det iof så att jag behöver mer ram men man kan väll tycka att en webbläsare ej behöver få datorn att nästintill frysa var gång man slö surfar..

Ursprungligen av tilly_n:

Ser ut så här för närvarande!
http://i54.tinypic.com/213kahz.png

Jo nog är det iof så att jag behöver mer ram men man kan väll tycka att en webbläsare ej behöver få datorn att nästintill frysa var gång man slö surfar..

Du gör säkert aav med strax över gigen på att bara starta operativet.
Lägg sedan på ett antal hundra meg för flikar, lägg sedan uppepå det en massa Dashboard, diverse deamons osv.
Där har du dina 2 GB.

Det blir bara till att åka till affären...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-01-12 21:05

Kan du visa en skärmdump på systemminnesfliken i aktivitetskontroll (Activity Monitor>System memory)?
Intressant del är Sidor In/Ut.

1
Bevaka tråden