Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX hittar inte Hem-mapp på separat partition

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett skumt problem med min Mac som tycks ha att göra med att jag har flyttat min Hem-mapp till en separat partition på hårddisken.

  • Problemet började med att datorn kraschade när jag gjorde något i Iphoto.

  • När jag startade om fick jag ett felmeddelande om att användarens hemmapp inte fanns tillgänglig, eller något liknande. Istället fick jag ett till synes nytt användarkonto med standardinställningar. Och mycket riktigt: Partitionen där hemmappen ligger fanns inte tillgänglig.

  • Så jag öppnade Skivverktyg och monterade partitionen. Men när jag nu loggar in kvarstår problemet: Jag är fortfarande i det nya standardkontot.

  • I HD > Volumes har partitionen där användarkontona finns bytt namn till 'shared 1', medan en ny mapp har skapats med namnet 'shared'. I listan över enheter heter dock partitionen korrekt 'shared', och alla dokument etc ligger kvar där.

  • Så jag tänkte att det kanske bara var att flytta på den felaktiga mappen 'shared', som innehåller det nyskapade standardkontot. Men när jag loggar in på nytt skapas en ny 'shared'-mapp, som blockerar partitionen 'shared'.

  • Startar jag Iphoto får jag följande felmedddelande: "Kan inte skapa nytt bibliotek.iPhoto kan inte skapa ett nytt bibliotek på den här platsen eftersom du saknar tillräcklig behörighet."

  • Safari ger följande felmeddelande: "Nyckelringen hittades inte. Hittar ingen nyckelring för att lagra 'Safari'. (Avbry) (Återgå till förval)

Jag antar att problemet på något beror på att partitionen 'shared' inte monteras korrekt eller att sökvägen till Hem-mappen på 'shared' blivit fel någonstans. Men hur lösa problemet? Tacksam för hjälp!

Är det inte så att man aldrig ska röra sin hemmapp, dvs aldrig byta namn eller flytta den?

1
Bevaka tråden