Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera mail till filemaker

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-01-03 15:04

Hej, Jag vill importera poster från formulär som skickas via mail till filemaker.
T.ex vill jag att kundens namn (som den fyllt i under namnfältet) ska hamna i namnfältet i filemaker.

Just nu löser vi det manuellt. Vi kopierar varje fält i formuläret och klistrar in det i filemaker.
Dock söker jag en lösning som automatiserar processen, så att varje nytt formulär som fås via mail kommer in i vår databas.

Formulärsystemet jag använder är wufoo.

Om du har FileMaker Server så kan du skapa ett php-script som mailformuläret skickas till, och som lägger in det i databasen.

Om du inte har det så måste du skapa en fil som FileMaker kan importera, vilket normalt sett betyder en textfil, av innehållet i formuläret. Då behöver du också någonting som extraherar informationen i formuläret, t.ex. ett php-script

Det är inte särskilt svårt om man vet hur det ska göras, men då jag inte känner till wufoo eller vet hur formulären är uppbyggda så kan jag inte ge mer info

Det finns plugin till FileMaker för att ta emot mail, t.ex. mailit eller 360Works Email. När du väl fått in mailet i FileMaker borde det inte vara så svårt att dela upp innehållet i olika fält för t.ex. namn m.m. med hjälp av beräkningsfält och/eller manus.

Vill du inte använda plugin kan du klistra in hela mailet i ett fält i FileMaker och dela upp innehållet på samma sätt.

1
Bevaka tråden