Toner till färglaser - Räknar sidor eller tonermängd ?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att det finns massor av färglaser-trådar, men detta handlar om en specifik fråga om tonern

Hur är det med färglaser från t.ex. HP, Brother etc när det gäller toner-förbrukningen?

Jag har hört/sett situationer där skrivaren vägrar acceptera en "förbrukad" tonerkassett trots att det uppenbart är toner kvar i den. Med äldre skrivare/kopiatorer kunde man skaka tonerkassetten så att all resterande toner föll ner och sedan kunde man köra trots att utskriften inte kanske blev fullt svart, men med dagens mer "intelligenta" tonerkassetter så har jag för mej att det inte går att "lura" skrivaren. Jag skriver "lura" eftersom den faktiskt har fel när den säger att tonern är slut då den inte är det.

Jag undrar om det verkligen är av intresse att skriva ut på ett ekonomiskt sätt, men viktigast av allt för mej är vilka skrivare som låter en skriva slut på tonern.

Jag gissar att detta hänger ihop med att skrivartillverkaren inte vill få ett dåligt rykte när deras skrivare skriver ut i grått istället för svart, men hög toner-kostnad borde väl vara värre...

Sitter och funderar (slutligen) på att köpa en HP 1525N och tittar på sidorna som specificeras på medföljande toner (750 sidor) samt på ersättningstonern 1300 resp. 2000 sidor, men känner att jag gärna skulle vilja veta om detta är räknade sidor (jag vet att tonerkassetterna har en chip av något slag) eller faktisk toner kvar.

Är dessa sidor snitt toner per sida enligt deras beräkningar och sedan kan man få ut mer om man är sparsam i sin sidodesign?

Någon måste väl ha erfarenhet av denna situation ?!...

• Medlem
  • TÄBY
  • 2011-08-11 07:46

Brother använder sig av någon nivåindikator och sen kan du skaka tonerburken någon gång. Trumma varnas ett visst antal sidor men man kan fortsätta skriva. Hur övriga skrivare i den lägre prisklassen fungerar kan jag inte säga.

1
Bevaka tråden