Problem med FAT32

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-27 16:21

Här får jag erkänna att jag själv just gjort tabben att behålla FAT32,och flyttat in hela DVD samlingen på en SeaGate 2Tb extern,sen skulle jag börja flytta BlueRay filmer,då tog det tvärstopp!
har redan lagt in 700gig typ(ett jävla jobb att ta tid)skulle vilja slippa att radera alla dom timmarna,så en tanke, skulle man inte kunna göra en patition på 1300gig nu och formatera den patitionen i annat format?
Eller går det fortare att clona det jag lagt in redan på en annan extern hd, formatera rätt och sedan clona tillbaka det jag lagt in?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-12-27 20:43

Man kan konvertera en befintlig partition från FAT32 till NTFS, utan att flytta på datat.
Men jag antar att det inte var NTFS du tänkte på... Eller ?

Konvertera en FAT16- eller FAT32-volym till ett NTFS-filsystem i Windows XP

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-31 17:50

Jag menade att jag skapar en ny partition för att sedan formatera den i NTFS,och behålla den partition jag redan fyllt upp!
och länken du bifogade gäller WIN vilket jag ej har tillgång till!(kör bara på OS-X!)

MVH C-Man

• Medlem
  • 2011-01-01 10:33

Om du bara kör OSX, varför ska du då formatera i NTFS? Borde inte HFS+ vara mer logiskt?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-01-01 15:15

Denna verkar kunna det du önskar:
PARAGON Software Group - NTFS for Mac, communication channel between Mac OS X and Windows

Men varför vill du ha NTFS som filsystem om du inte kör windows ?

Ursprungligen av mattiL:

Denna verkar kunna det du önskar:
PARAGON Software Group - NTFS for Mac, communication channel between Mac OS X and Windows
Men varför vill du ha NTFS som filsystem om du inte kör windows ?

Tyvärr så är NTFS fortfarande väldigt marknadsledande. Om man vill kunna använda sin hårddisk på andra platser så är det säkrast att använda sig av NTFS som filsystem för extern lagringsmedia.

• Medlem
  • 2011-01-02 18:18

Alternativt formatera den i HFS+ och ha en patition (FAT) med ett program så att PC:arna kan läsa din hårddisk? Låter som du använder disken mer på resande fot än hemma. Du kommer ändå inte kunna skriva till en NTFS-formatrad disk från din Mac utan tilläggsprogram.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-03 18:31

nja den kommer nog inte användas till någon pc, men min rauter har ett usb/NAS funktion som jag skulle villja använda mig av och den tar bara Fat32 och NTFS enligt manualen.
så det jag undrar är om det går att nu pationera upp den i 2 partitioner och köra andra partitionen i NTFS, det är bara det jag undrar,vill inte förlora allt jag redan lagt in,då lägger jag över rubbet på en annan HD för att formatera 2Tb HDn i NTFS.
Men det tar ju lite tid att flytta 650-700gig med data via USB2 så jag vill göra det så lätt och smidigt som möjligt!

Mvh C

1
Bevaka tråden