Funderingar kring köp av MBA 13"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-02 20:30

Går i funderingar på att köpa en 13".
Ram-minnet ska jag givetvis uppgradera till 4gb men jag är desto mer fundersam kring processorn.
Hur stor skillnad blir det, prestandamässigt, om jag väljer processorn med den högre klockfrekvensen gentemot den med lägre frekvens?

Jag är en typisk MBA användare som surfar, kollar film och Mailar i stort sett.
Kommer jag ha nytta/märka någon skillnad av den värre processorn?

När jag konfigurerade ihop en på Apple.se så kunde man bara ta den värre processorn om man tog den större hårddisken. Stämmer det att man måste ha den större hårddisken för att kunna välja den bättre processorn?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-02 20:55

RAM-minnet gör större skillnad än processorn i ditt fall. Så du kan skita i att uppgradera allt annat.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-02 21:09

Ram-minnet viktigast. datorn ändå så snabb tack vare sin flash HD så några mhz hit eller dit på processorn är pengar helt i sjön.

Grafkkortet är ju detsamma över hela linjen så gör inga bekymmer över prestandan annat är ram-minnet.

Jag har minstingen MBA och den rockar fett 1.4 Ghz med bara 2 gig ram. Den är piggare än många kraftfullare mhz burkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-02 21:18

Okej, tack för snabba svar.
Ja antar att ja får lita på era omdömen:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-02 22:34

En följdfråga:
Om jag, mot förmodan, får för mig att vilja prova något spel på den. Kommer klockfrekvensen påverka spelupplevelsen?
Har sett på youtube att den faktiskt verkar klara spel som call of duty utan problem!

Jag har kört StarCraft II utan problem på low settings med 40fps på MacBook Air 11" med 1.4GHz och 2GB ram. Det var rätt förvånande, och den var betydligt kallare än min Core2Duo MacBOok Pro 2.8ghz/4GB som jag brukar lira på. Gamla var inte en höjdare, men nya Air är verkligen suverän.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-03 00:37

Kan bara instämma i lovorden. Lånade en polares MBA 13" 2G ram. Verkligen en snabb dator. Jag installerade Aperture på den mest på skoj. Det rullade på bra mycket bättre på MBA än på min iMac i7. Nu tankade jag visserligen inte in mer än ca 50 bilder från en EOS 5 Markll. Med tanke på hur stora de bildfilerna är och att jag tycker att det går lite halvtrögt på iMacen blev jag mäkta förvånad. Aperture startade upp på någon sekund bara och bildbehandlingen gick helt smärtfritt utan badboll eller tröghetskänsla. "Vill ha" faktorn har nog inte varit större

1
Bevaka tråden