Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart är man väl en gammal räv...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Men jag tänkte ändå att jag skulle försöka mig på en ordentlig presentation.

Jag är en 20-årig (snart 21) man som arbetar som IT-konsult på DFind, ett dotterbolag till Proffice.

Jag har alltid varit intresserad av datorer och kringutrustning. Under min högstadieperiod hade jag en vän som intresserade mig för mac och Mac OS X. Barar efter korta perioder av användande förstod jag hur lätt att använda och hur stabilt OS X (då 10.3 Panther) är. Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag skulle spara och jobba till jag kunde köpa mig en egen mac.

Sedan dess (2004) har jag hängt på 99mac och läst och till viss mån även diskuterat. 99mac ledde mig till offtopic.se och senare Pratbyran.se, där jag visserligen inte är aktiv längre men icke desto mindre har de här tre forumen hjälpt mig att utveckla mitt tidigare ganska dåliga skriftspråk.

För att fortsätta min saga så köpte kompisen en PowerBook G4 15", men jag var mer intresserad av den smidiga 12". Det blev ändå ingen 12" för när Steve Jobs introducerade MacBook Pro förstod jag att det är en sådan jag bör köpa, och där började min tid som macanvändare.

Efter en lång väntan (två månader) kom den. En 15,4" med 2,0 GHz Core Duo, 2 GB RAM och 7200 varvsdisk. Den var det snabbaste jag sett. Min MacBook Pro har följt mig genom högstadium och gymnasium och varit en trogen bundsförvant. Minns när jag skulle koppla in skrivaren i skolan via USB och teknikern ställde sig frågande till om jag bara kunde printa direkt efter inkoppling. Självklart svarade jag - det är ju en Mac. Självklart gick det som vi alla vet bra.

Slutade gymnasiet 2009 och började arbeta som säljare på ett mindre IT-företag. Jag trivdes dock aldrig på företaget, och inte heller i min roll som säljare (inte för att det gick dåligt, jag är mer en tekniker av naturen däremot). Under denna period lärde jag mig hur viktigt det faktiskt är att trivas på sin arbetsplats och hur ditt arbete påverkar hela ditt liv och vem du är. Jag förstår alla de gånger min mor kommit hem och varit ledsen över sitt arbete. Ens arbete är något man själv utför och som man vill känna sig stolt över och bra på.

Jag sa upp mig och bestämde mig för att starta eget parallellt med mitt jobbsökande.

Jag hann inte dra igång mitt företag innan en rekryterare på DFind kontaktade mig och jag fick komma på en intervju, en vecka efter jag sagt upp mig från min tidigare tjänst. Två veckor senare ringde hon mig och undrade om jag ville träffa Finansinspektionen som var intresserade av en person till sin IT-support. De ville träffa mig dagen efter. Febrig var jag men en sådan chans kunde jag inte missa. Åkte dit och en kvart efter intervjun fick jag beskedet att de var intresserade av mig, och undrade om jag kunde börja nästa dag.

Självklart svarade jag att det kunde jag och rensade mitt schema. Sedan dess (oktober 2009) har jag varit uthyrd till Finansinspektionen. Det är en väldigt utvecklande miljö att få arbeta med cirka 200 servrar, virtualisering, fail over och alla moderna tekniker vi har att tillgå. I mitt arbete finns inga macar men vi kör enbart på iPhones och jag har dessutom satt upp en instruktion för hur man kommer åt vår distansarbetsplats från en mac och möjliggjort för macanvändare att arbeta hemifrån.

För några veckor sedan, efter nästan två månaders väntan, kom ersättaren till min snart 5 år gamla MBP. En MacBook Air 11". Jag kände att det var dags att förbereda mig inför kommande studier (höst 2011) med en lätt och smidig dator.

Vid sida av min MBA har jag en server för storage, VPN och lite andra tillämpningar, körandes Ubuntu. Från denna streamas det film trådlöst i HD-upplösning via Airport Extreme eller Time Capsule (ja jag har två accesspunkter) till MacBook Airen eller HTPCn (Mac mini 2010 kopplad till 40" FullHD LED-LCD).

Sådär nu har jag hunnit med hela mitt macburna liv. Tack 99.se, vare sig ni är användare, moderatorer eller administratörer, för att ni till viss del hjälpt mig utvecklas till den jag är idag.

Kul och intressant presentation.
Allt blir så mycket mer levande när man får lite bakgrund.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-01-09 12:29

Känns lite konstigt att skriva "Välkommen", när du varit här så länge, så jag skriver "Hej!", bara. Men jag *menar* välkommen.

Kul att du varit här sen "liten grabb"! Jag blev också medlem här 2004, men var "gammal" redan då...

1
Bevaka tråden