Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba gränssnitt för externa hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag planerar på att ersätta lite utrustning här hemma med en form av Mac-maskin med flera hårddiskar. Det bästa alternativet hade varit en iMac 21,5" med externt hårddisk-paket. Problemet är att iMac har endast Firewire 800 (Tydligen med partitioner över 1TB så går det ännu långsammare) som snabbaste gränssnittet och inte heller någon expansionsport (Express Card. Denna port ersattes tydligen också mot en SD-kortplats på 15" Macbook pro! Det finns SD-kortläsare till Express Card-form men icke...) för att installera de i efterhand. Ingen eSATA-port heller.

Enligt ryktena verkar det bli någon form av uppdatering av Macbook/Macbook Pro och iMac inom kort men Intel vägrar fixa USB3 för att istället lansera sin Lightpeak-teknik. Apple slänger sällan in extrachip utan väntar istället på att det skall integrerats i nordbrygga/sydbrygga.

Vad är lösningen?
Är det att vänta och hoppas på att Apple löser detta till våren (Gör en kombinerad USB/eSATA-port?) eller en Hackintosh? Fördelen med Hackintosh är att andra diskar än systemdisken kan monteras i datorn istället för externt chassi. Nackdel är inga integrerade högtalare och betydligt mer sladdtrassel.

Det går att fixa någon form av nätverksenhet men för att maxa gigabitnätverket behövs det enheter som kostar runt 4000-5000 kr (Dubbla diskar, RAID1) och det är för saftigt.

Jag vill inte att gränssnittet skall vara en flaskhals men det finns inget bra alternativ idag, om det inte införskaffas en Macbook Pro på 17" eller en Mac Pro. Båda långt utanför ramen av rimligt pris till det jag tänkt använda det till.

Ser inte riktigt problemet då FireWire 800 vid diskbaserade tillämpningar i de flesta fall är bättre än gigabitnätverk. Sen flaskhalsar oftast diskarna framför bägge gränssnitten.

Vad vill du göra med dina inkopplade diskar och vad för diskar ska du koppla in?

Diskar som skall användas är två stycken 2TB-diskar (RAID1). Dom skall ersätta två 750GB-diskar (RAID1) i en NAS med praktisk överföringshastighet på 20-30MiB/s och två 1TB-diskar (RAID1) i nuvarande stationär dator till PC.

Diskarna skall användas till är lagring och användande vid videoredigering av video i DVD-kvalitet. Det är inte krävande användningsområden och Firewire 800 hade säkert fungerat men jag gillar verkligen inte att gränssnittet skall begränsa överföringshastigheten så pass mycket. Firewire 800 (Maxar 70-80MiB per sekund i praktiken?) är det upp mot 40MiB per sekund på dagens hårddiskar.

Jag har redan maxat gigabitnätverket med över 100MiB per sekund. SSD i laptop och USB3 i andra maskinen så är gigabit flaskhals.

Det svider att säga det, men det lutar åt en Hackintosh. Att införskaffa en Macbook Pro eller iMac, byta hårdisken mot en SSD (Öppna en iMac ser jag inte fram emot), införskaffa Firewire 800-chassi för två diskar med RAID1-stöd. Jag hinner kanske komma på andra tankar och väntar nog till Apples nästa Keynote vilket borde vara någon gång nu i januari.

Har precis haft samma problem som du. Dock redigerar jag AVCHD från Panasonic AG-HMC151 + material från div dslr. Lutade länge åt en Mac Pro, men nu har jag fått min Imac i7 och kör flera lager via fw800 i FCS3. Än så länge fungerar det mycket bra! Upptäcker jag att detta blir flaskhalsen (vilket jag hela tiden varit orolig för) kommer jag göra OWCs eSATA-hack!

YouTube - OWC Turnkey Upgrade Program for 27" iMac (Mid-2010)

http://www.99.se/videoproduktion/283044-imac-i7-vs-mac-pro-quad-nehalem.html

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-05 11:52

Om TS inte vet om det så diskuterar vi inte hackintosh här på forumet.
Ville bara påpeka innan det dyker upp frågor kring ämnet i tråden.
/Admin

1
Bevaka tråden