Byta stationär PC till Mac - samma prestanda önskas

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har idag en 64-bitars Win7 burk med Intel CoreDuo 3.00GHz och 8GB ram. Funderar på att byta ut pc till en Mac. Vilken modell bör jag välja som ger mig minst samma prestanda?
Jag jobbar mycket i Adobes design suit dvs. Photoshop, Indesign och Illustrator samt Lightroom.
Kan ni hjälpa mig peka ut riktningen mot vilken Mac modell jag bör kika mer på och som kan ge mig samma prestanda som min pc (eller ännu bättre ).

Jag nyttjar en bärbar Mac på jobbet.

Tusen tack!

En vanlig iMac gör susen. Köp en iMac med i7 processor så har du en betydligt snabbare Mac!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-29 22:29

En bra fingervisning är ju att föra Geekbench:
Geekbench - Primate Labs

Sen jämföra ditt resultat med de på Mac-listan:
Mac Benchmarks

Har du inte möjlighet att köra Geekbench kan du ju kika på det som är närmast din modell i PC-listan:
PC Benchmarks

Sedan av hävd, vana och kanske ren idioti så känns inte prestanda så jäkla viktigt.

Om maskinen går i 130 eller 150 är inte så viktigt.
Jag vet inte ens vad mitt grafikkkort heter i maskinen (det funkar, tack).

På PC brukar varje uppdatering av allting kräva snabbare maskin och det råder en hysteri om vad alla detaljer i maskinen heter, har för prestanda och vad de klarar per sekundkvadrat.
På OSX brukar varje ny version bli mer optimerad och funka smidigare.

Jag har en 27" iMac, 8GB RAM och en i5 på 3 GHZ eller så. Funkar bra till allt det du nämner.
Nästa cpu, i7, borde gå ännu bättre.

Sitta och jämföra benchmarks ger, tycker jag, i princip ingenting -men det får ju vara upp till var och en.

Tusen tack för länkar och tips. För mig är prestanda viktigt dvs. att maskinen orkar jobba smidigt med det workflow jag valt. Är lite lätt tjurskallig på punkten att det är jag som bestämmer mitt workflow inte maskinen...
Jag ska kika vidare på iMac.
Gott Nytt År!

Jo viist, man måste ju ha tryck i grejerna.

fast skillnaden mellan Mac-folk och PC-folk är att "vår" sida ofta pratar mycket mindre hårdvara.
Det är liksom inte intressant vilket nätagg, vilken fläkt osv man VALT att ha i sitt bygge.
Vi bygger ju inte våra burk på samma sätt, därför kommer de flesta diskussioner snabbt av sig.

Väldigt ofta kantrar diskussioner tidigt, exempel

"Jag behöver ett grafikkort ZXF-4500 Med SnarfZockel Apa till min dator"

Redan i tredje inlägget ifrågasätts VARFÖR man skull vilja ha det. Frågan går från att vara om hårdvara till ngt helt annat - oftast ngt mer filosofiskt.

Trådskaparen söker också grafikkortet för Photoshops skull eller ngt renderingsprogram eller för att kunna köra tre skärmar på en gång etc. INTE för att kunna köra senaste spelet från ngn tillverkare.

Macanvändare i gemen är lite mer mjukvara än hårdvara.

Inte undra på att det bli liv i luckan ibland, se bara på senaste Mikrodatorn vad de testar (Nätagg, bygg din egen PC, Fläktar och Grafikkort) och här sitter vi och snackar göra film, rendering och hantera foton

Ursprungligen av Goflorp:

Jo viist, man måste ju ha tryck i grejerna.

fast skillnaden mellan Mac-folk och PC-folk är att "vår" sida ofta pratar mycket mindre hårdvara.
Det är liksom inte intressant vilket nätagg, vilken fläkt osv man VALT att ha i sitt bygge.
Vi bygger ju inte våra burk på samma sätt, därför kommer de flesta diskussioner snabbt av sig.

Väldigt ofta kantrar diskussioner tidigt, exempel

"Jag behöver ett grafikkort ZXF-4500 Med SnarfZockel Apa till min dator"

Redan i tredje inlägget ifrågasätts VARFÖR man skull vilja ha det. Frågan går från att vara om hårdvara till ngt helt annat - oftast ngt mer filosofiskt.

Trådskaparen söker också grafikkortet för Photoshops skull eller ngt renderingsprogram eller för att kunna köra tre skärmar på en gång etc. INTE för att kunna köra senaste spelet från ngn tillverkare.

Macanvändare i gemen är lite mer mjukvara än hårdvara.

Inte undra på att det bli liv i luckan ibland, se bara på senaste Mikrodatorn vad de testar (Nätagg, bygg din egen PC, Fläktar och Grafikkort) och här sitter vi och snackar göra film, rendering och hantera foton

Bra sagt! Du har hittat skiljelinjen, tror jag

Ett bra exempel på ditt resonemang är Feber-sidorna. PC-varianten handlar mycket om teknikaliteter, det är megahertz dit och teraflop dit...

1
Bevaka tråden