Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defekta skärmar - kan man reparera?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har på kort tid råkat ut för ungefär samma fel på två skärmar. (Två helt olika, olika fabrikat och storlek.) De ger bild för ett ögonblick och slocknar, och kommer igen med jämna mellanrum.

Den ena blinkar till ytterst kort, släcker sig (med orange lampa, dvs den är inte avstängd), efter några sekunder blinkar den til igen. Efter att klicka på måfå, i blindo, med bildskärmsinställningarna uppe, lyckas jag träffa en annan skärminställning, och då funkar den perfekt.

Den andra är lite annorlunda. Den visar bild i ett ögonblick, möjligen aningen längre ögonblick än den andra (som uppenbarligen visar en enda cykel) men stänger sedan av sig. Efter ett par sekunder tänds orange lampa, sedan grön, bild kommer, allt är bra... några sekunder. Sedan stänger den av igen. Upprepas med ojämna intervall. Här verkar inte bildskärmsinställningarna spela någon roll.

Båda är fräscha, fina skärmar, men man kan ju inte använda dem på det här sättet. Är de helt kassa, bara att kasta, eller finns det någon slags firmware i dem som blivit fel?

Jag har en 30" Cinema HD Display som beter sig väldigt konstigt. Bilden blir förvrängd och den startar inte alltid. Men jag upptäckte en grej - om jag låter den vara inkopplad i en dator som aldrig är avstängd så håller den sig fin! Dvs så länge skärmen har ström så blir den aldrig konstig igen. Gissar att det är någon kondensator som blivit dålig.

Det kan vara en liknande grej, ja. Låter lite svårt att åtgärda bara, när det som i mitt fall handlar om skärmar som stänger av sig. Ja, den ena, som startar fel, skulle möjligen kunna klara sig om datorn inte stängs av, men jag tror den tappar sugen redan vid vila.

Hur har du anslutit skärmarna - DVI eller VGA?

Båda på den ena (samma resultat), VGA på den andra.

Det är inte så lättgooglat det här. Den här länken hade lite åsikter:

LCD repair - Hack a Day

men det låter mer som Björnströms problem, kass bild pga en kass kondensator.

Nu har jag testat och diagnosticerat lite mer. Den som inte ville ställa sig i rätt synk kan jag använda som sidoskärm, men jag måste ställa in den från huvudskärmen varje gång den varit avstängd. Den andra, som verkade ha nästan samma fel, verkar ha råkat ut för glapp. Jag tror att skärmen inte fick signal från datorn på VGA, men DVI funkar bättre så därmed klarar den sig också från skroten. Och den tredje verkar vara en dålig kondensator. Knasigt att få tre fel på en gång på det där viset. Glappet kan jag ursäkta som transportskada, men de andra är rena åldringsfel på grund av dålig design eller dåliga komponenter.

1
Bevaka tråden