Hjälp mig hitta anledningar att köpa en iPad

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Låter kanske som en konstig fråga, men saken är den att jag "borde" köpa en för att hänga med, och för att flera av mina kunder börjar publicera för iPad (dvs. huvudsakligen med Adobes digital publishing-verktyg) så i förlängningen blir det väl en nödvändig kunskap för mig.

Problemet är att det inte är ett omedelbart behov, vilket gör att jag i första läget behöver hitta anledningar som kan motivera mig till inköp redan i nuläget.

Dessvärre så har jag själv svårt att se något specifikt användningsområde för mig. Det förefaller mig som om att allt jag kan göra med en iPad kan jag göra med min MacBook Pro, och mer därtill.

Även om jag tycker det är en väldigt snygg och lite "sexig" produkt så är det inte riktigt nog för att försvara ett inköp om jag inte har något "behov".

Så, hur fasen motiverar man en grafisk konsult och utvecklare som jag till ett inköp?

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-22 15:34

Om du kan tänkas komma att utveckla för iPad, eller kanske felsöka något som har med iPad att göra hos dina kunder är ju anledingen solklar.

Vad gäller jämförelsen med MacBook så är den lätt att göra innan man väl har använt iPad. När man väl har använt iPad ett tag inser man att den varken kvalar in i laptop- eller mobiltelefonkategorin utan är någon stans mitt emellan. Om man sedan gillar den kategorin är ju en annan sak dock. Men döm den inte efter jämförelser med varken datorer eller telefoner.

En annan motivation är ju prylgalnings-motivationen - det är en ny häftig pryl. punkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 15:38

Du har gett svaret själv: "För att hänga med".

Jag sitter lite i samma sits. Har inget omedelbart behov. Och jag tycker inte att man ska "hitta på" behov för att motivera ett inköp.

Har du pengar över, köp den billigaste nu. Då kan du hänga med.

Själv skippar jag dagens modell. Jag inbillar mig att nästa version är uppgraderad på en mängd områden och kan går att köpa i början på mars. Då kanske jag slår till så jag också kan hänga med.

Ursprungligen av pesc:

Du har gett svaret själv: "För att hänga med".

Personligen så tycker jag det är en töntig anledning!

Innebär det också att ni/du köper en viss bil för att "hänga med" (vad är det just nu som man "ska ha" ? Audi ? Eller är det redan passé?). Samma sak med märke på TV, vilken tidning man läser, vilka brallor man har...

Har man ett behov eller bara gillar prylar så köp, om inte så skiter man i det. Skulle aldrig falla mej in att lyfta ett finger bara för att "hänga med"...

Ursprungligen av LCR:

Personligen så tycker jag det är en töntig anledning!

Innebär det också att ni/du köper en viss bil för att "hänga med" (vad är det just nu som man "ska ha" ? Audi ? Eller är det redan passé?). Samma sak med märke på TV, vilken tidning man läser, vilka brallor man har...

Har man ett behov eller bara gillar prylar så köp, om inte så skiter man i det. Skulle aldrig falla mej in att lyfta ett finger bara för att "hänga med"...

Kanske inte så, en bil är en bil är en bil...

Men om det kommer ngt helt nytt som vrider om hela branchen på en eftermiddag.
Då kan det kanske vara läge för att skaffa sig den prylen.
Det var ju samma sak när internet blev populärt, plötsligt skulle alla ha hemsida.
Idag tar man det för givet, men jag tror nog att de som var ute tidigt lärde
sig en hel del nyttigheter på det.

En iPad kostar en piss i havet för en egen företagare eller ngn på ett företag.

Köp en, prova, passar det inte så lägg den till högen av gamla Palm Pilots och Newtons då.
Funkar det, använd, älska apparaten till döds och dra lärdom av dem.

Du är alldeles för mycke sur gubbe, precis som jag, "för att hänga med"...

Ursprungligen av Goflorp:

Kanske inte så, en bil är en bil är en bil...

Men om det kommer ngt helt nytt som vrider om hela branchen på en eftermiddag.
Då kan det kanske vara läge för att skaffa sig den prylen.
Det var ju samma sak när internet blev populärt

Du kan inte jämföra en dator med ett koncept.

En bil är en bil är... (tycker inte jag)

Många tycker att en dator är en dator är en dator.

Kolla internet ? Japp!
Läsa e-mail ? Japp!
Skriva dokument ? Japp!
Lyssna på musik ? Japp!
Titta på film ? Japp!

För många räcker det.

Vad jag menar är att man ska skaffa en för "att hänga med" är töntigt.

Vill man kan man se frågan som bara ett sätt att döva ett dåligt samvete för att köpa prylar jag inte "behöver".

Jag kan inte i nuläget se att jag skulle hoppa på tåget för iPad-utveckling, av närmast ideologiska skäl, hur fjantigt det än kan verka för andra, åtminstone inte på annat sätt än HTML/JavaScript, och där är det väl fortfarande så att det inte finns något sätt att utveckla PÅ en iPad FÖR en iPad, eller har jag missat något där?

Det enda användningsområde där jag kan se att det skulle vara riktigt användbart är för att läsa manualer när man är på resa, men det känns i klenaste laget som motiv.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-12-22 17:34

Saker du kan göra med en iPad 3G som du inte kan göra med en MacBook (Pro):

Luta dig tillbaka i favoritfåtöljen och läsa en bra bok.

Ställa den på en liten tavel-list i köket så du har receptet i ögonhöjd när du lagar mat.

Använda den som GPS i bilen.

Ha den med dig i ryggsäcken fylld med reseguider när du är ute och reser. Ta upp och kolla på reseguiderna i alla lägen.

Ligga i sängen och kolla på en bra film/TV-serie när tjejen somnat och du har svårt att somna själv.

Kolla på 3 filmer + ett par TV-serier, läsa någon timme, spela några extremt roliga spel, och ändå ha batteri kvar när du kommer fram efter en lång flight.

Surfa på bussen eller tåget bekvämt tillbakalutad i stolen utan att sitta framåtlutad med fingrarna på en liten trackpad.

Jag skulle kunna fortsätta såhär ett par spaltmeter till, men jag anar att du förstått poängen vid det här laget.

Ursprungligen av akesson:

Saker du kan göra med en iPad 3G som du inte kan göra med en MacBook (Pro):

Ligga i sängen och kolla på en bra film/TV-serie när tjejen somnat och du har svårt att somna själv.

Och på vilket sätt kan man inte göra det med en MacBook (Pro eller ej)? Jag skulle t.om. vilja påstå att en MacBook är bättre till det än en iPad då även den minsta MacBooken har större skärm, och att den kan stå av sig själv.

De andra punkterna får du dock rätt för.

jag tackar för förslagen, men jag får väl medge att jag bara tycker de är delvis sanna, t.ex. läser jag gärna med min MBP, har redan en bättre GPS i min Nokia-telefon (som dessutom inte är trafikfarlig pga av sin storlek Filmargumentet köper jag rakt av, men det är inte så betydelsefullt för mig, jag vill använda min restid produktivt i första hand. Spel är jag totalt, verkligen totalt, ointresserad av.

Det där med flickvän låter dock väldigt lovande, för jag är nämligen singel, så om iPad ordnar det så blir det definitivt köp

Skämt åsido, jag förstår att iPad är superbra till konsumtion av t.ex. film (bortsett från att den inte stödjer Flash, vilket jag tycker i det sammanhanget trots allt är en viss nackdel) och alla de andra sakerna du nämner, men som jag sa så vill jag gärna motivera inköpet utifrån behov, eller om man så vill "nytta", alla de där sakerna är för mig snarare "begär" dvs. om inte lyxkonsumtion så nära på.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-12-22 19:10

I och med att din MacBook är död tre timmar in på flighten, så är du inte särskilt produktivt de resterande 6. Har du behov av att vara produktiv en längre period så kan du ju där hitta ett behov att motivera ett inköp med.

Likaså, om du har ett behov av att sitta bekvämt när du läser eller ser en film, så har du ännu ett argument. iPad handlar väldigt mycket om ergonomi.

Men smaken är ju som baken, så så mycket mer än så här kan jag nog inte hjälpa dig. Du får helt enkelt testa och se.

Öht allt som har med "kontoret" att göra funkar jättebra eller åtminstone bra på en iPad.

Kalendern, filofaxen, kontakter, läsa manual, läsa bok, kolla plats på karta, koll på sociala delen av nätet (FB/Twitter/FlickR/etc), läsa dagstidningar, lyssna på podcasts, se på videopodcasts, se på film, eposta, kolla youtube, kolla all TV-play, skriv kortare saker eller korrekturläs dokument, det finns mkt inom musik (jag är tondöv - sorry), mycket inom remote-control (fjärrstyra Macar, köra terminal osv).
Keynote kan du kombinera med en projektor och köra direkt. Håll koll på vädret, var som helst. Läs på 99.se från skogen, surfa i soffan, spela lite roliga spel, ha kul.
Lär dig tekniken, kolla direkt hur siter etc ser ut på nätet.

Det finns 300 000 appar.. svårt säga ngt definitivt här - det är upp till var och en...

Jag har kanske varit otydlig, i det att en jag ser en iPad (för mig) som ett arbetsredskap, och då handlar det om nyttiga saker som är kopplat till mitt arbete, låt vara i vid bemärkelse, jag fattar ju att jag inte kan köra InDesign på den.

Så, även om jag förstår att det säkert är bra för att konsumera film och musik så är det inte riktigt den typen av saker jag frågar efter. Inte heller spel, underhållning etc.

Jag hoppas att jag inte låter otacksam, för jag uppskattar hjälpen, men det är som sagt lite andra typer av tillämpningar jag söker.

Jag har funderat mycket på om det skulle funka att köra någon form av IDE remote, så att jag skulle kunna sitta och koda, även om koden s.a.s. körs någon annanstans, men helst vill jag ju ha sånt som funkar även off-line.

Skall du utveckla appar för iPad tycker jag iaf det verkar förbaskat seriöst att ha en.

Dessutom, det kostar 6500:- att ha en, det är ju inte en stadsbudget direkt, passar det inte, sälj den.
Det är ju inte fråga om "har du råd?", det är ju mer fråga om "har du råd låta bli?"

Då kan du komma med det initierade "vi provade, men den nådde inte ända fram".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 20:52

Det är ju inte fråga om "har du råd?", det är ju mer fråga om "har du råd låta bli?"

Som den prylgalning jag är ber jag att få bocka inför detta argument, det kommer att användas flitigt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 21:54

Är det inte julafton på fredag? I rest my case...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-22 22:46

Anledning?

Det är en iPad

(fungerade för mig )

Här är en artikel med lite idéer/uppslag etc om hur företag använder iPads;

Apple iPad finds a place in the enterprise - Business - Macworld UK

Här är en artikel med lite idéer/uppslag etc om hur företag använder iPads;

Apple iPad finds a place in the enterprise - Business - Macworld UK

Bra länk, det är den typen av resonemang och exempel som jag uppskattar mycket.

Man kan ju ha olika syn på det där med att "hänga" med om det enbart är en nöjesmaskin, men anledningen till att jag känner att det argumentet spelar en viss roll är att mina kunder så smått börjar producera för iPad, med hjälp av den programvara de anlitar mig som konsult för, dvs. InDesign, och då är att "hänga med" en form av kompetensutveckling.

Tablet Legal | A Blog about Apple's iPad in the Legal Industry

En blogg av och för advokater som vill använda iPad.
Med tips på appar etc

- bättre än Kalles Speltips iaf

• Medlem
  • 2010-12-23 12:37

Du har en Nokia mobil.
Det är skäl nog att köpa en iPad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-23 15:13

Byt ut "hänga med" mot "kompetensutveckling". Det tycker inte jag är töntigt i alla fall.

Jag tror att iPad och touch GUI har potential att på sikt förändra hur vanligt folk använder datorer.

Jag utvecklar program (till andra plattformar) och har själv inget personligt behov av iPad just nu. Min laptop klarar allt jag behöver. Men jag kan definitivt tänka mig att skaffa en framöver för att låta mig inspireras. Kanske får jag nya idéer till någon app. Det är ju inga jätteinvesteringar vi talar om.

Jag behöver inte fler anledningar än så.

Ursprungligen av pesc:

Byt ut "hänga med" mot "kompetensutveckling". Det tycker inte jag är töntigt i alla fall.

Det är någonting helt annat och där finns en poäng. Min kompis som är webdesigner gör även apps för iOS och har skaffat en enbart för den anledningen trots att han kan emulera iPad/iOS på sin Mac.

Jag reagerade på "hänga med" då det antyder att man ska vara lika som alla andra.

Samma sak med "populärast just nu" på musiklistor, webb-butiker och annat. Skiter väl jag i, jag vill lyssna på/köpa det JAG och bryr mej inte om vad "alla" andra lyssna på/köper. Hade jag gjort det hade jag aldrig köpt en Mac back in the day!

"Jag är individ och kör mitt eget rejs!" Sa en kille till mig en gång

Vevade igång sin Harley Davidsson och åkte ....

"Jag är individ och kör mitt eget rejs!" Sa en kille till mig en gång

Vevade igång sin Harley Davidsson och åkte ....

Du säger det som om det vore fel, men jag slår vad om att du har gjort precis samma sak när du varit ensam om att köra Mac och inte strävat efter att hänga med alla andra...

Allt beror på vilken sida av argumentet man står.

Eva Wieselgren på GP har kul;
Teknik&Trender - www.gp.se

1
Bevaka tråden