Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motorola hånar konkurrenternas surfplattor

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-06 10:58

Någon som fortfarande tycker att Motorola haft fog för sin kaxighet? Smart att håna konkurrenterna för att släppa en stor telefon och kalla det tablet... och lansera en stor telefon själv och kalla det tablet. Som dessutom är en kopia på konkurrenten.

Jag har inte sett vad de lanserade på ces. Finns det någon länk ?

  • Medlem
  • 2011-01-06 11:10

Jag vet inte om jag skulle vilja köpa en produkt som den här killen representerar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-06 11:14
Ursprungligen av keptang:

Jag vet inte om jag skulle vilja köpa en produkt som den här killen representerar.
[/IMG]

Han tycker väl det är pinsamt att ha gett antiklimaxet ett ansikte!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-01-07 20:28
Ursprungligen av keptang:

Jag vet inte om jag skulle vilja köpa en produkt som den här killen representerar.

Hehe

Sen är det Android 3 den kör, inte 2.4. De släppte även en 4G-telefon med diverse roliga tillbehör och dual-core-processor: Motorola Atrix 4G, HD multimedia dock, and laptop dock hands-on -- Engadget

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-06 11:49

Två saker som omedelbart slår mig med Xoom...Verizons logo (kan inte tänka mig att den ev. kommande iPhone:en på Verizon kommer att ha den) och att den verkar tänkt att köras i landscape...

Tja, om det är en "Game-changer" är väl en öppen fråga, det tror jag kanske inte, men det ser onekligen ut som den mest kraftfulla pekplattan på marknaden just nu, eller?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-01-06 13:09
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, om det är en "Game-changer" är väl en öppen fråga, det tror jag kanske inte, men det ser onekligen ut som den mest kraftfulla pekplattan på marknaden just nu, eller?

På marknaden? Skojar du? Den finns inte att köpa någonstans över huvud taget, så den finns definitivt inte tillgänglig på marknaden. Programvaran (Android Honeycomb) är inte ens släppt ännu och existerar än så länge bara i form av en teaser-film på youtube.

Inte särskilt kraftfullt i mina ögon. Snarare extremt vekt och vagt. På gränsen till pinsamt att ens visa upp något i det stadiet.

Förstår inte att så många anser alla dessa vaporware-plattor som visas upp är färdiga produkter. Det är ju pinsamt mycket snack och lite verkstad på CES just nu. Alla dessa plastälskande Android-ingenjörer har verkligen ingen heder eller smak. De apar efter Apple som ett litet lemmings-tåg och har inte ens färdiga produkter att visa upp. Patetiskt.

För att citera Steve Jobs: Real artists ship

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-06 18:23
Ursprungligen av akesson:

För att citera Steve Jobs: Real artists ship

Vart? Inte till Sverige i alla fall.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-01-06 22:05

Ifrån en som är på jakt efter en Androidplatta med 3.0 (och som samtidigt är Mac-ägare) så är inte Motorola på något sätt först ut med tegra 2 250 i sin platta. Dessutom stödjer just denna enbart CDMA för Verizons nät och någon wifi-only tab vet ingen om det kommer.

Däremot tror jag det är ganska dumt att direkt döma ut de tabs i det högre segmentet som dyker upp nu. Det jag uppskattar är:

- 1080p uppspelning
- Gränssnittet i 3.0 som är anpassat för tablets och ser väldigt snyggt ut
- Formatstödet på filer som kan spelas upp
- Prestandan

Jag har självklart kollat på iPad (känt, klämt och testat) och det är inga som helst fel på den heller. I mitt fall så ogillar jag t.ex det faktum att ett företag dikterar villkoren för vad tidskrifter/tidningar skriver och gör läsbart på deras platta och andra liknande saker. Jag ogillar kort och gott delar av Apples policy kring i detta fall iPad.

M v h

Danne

Och trots det är det så, tror jag, att "alla dessa plastälskande Android-ingenjörer" som varken har "heder eller smak" kommer att konkurrera ut Apple. Konstigt det där, eller hur?

För egen del är jag mer sugen på en Android-platta, även om det förmodligen blir så att jag köper en iPad först, därför att jag behöver den i mitt arbete med mina kunder.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-01-06 14:32
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och trots det är det så, tror jag, att "alla dessa plastälskande Android-ingenjörer" som varken har "heder eller smak" kommer att konkurrera ut Apple. Konstigt det där, eller hur?

Ja, väldigt konstigt, i och med att jag inte alls delar din tro.

Vad menar du med "kommer konkurrera ut Apple"? Kommer Apple försvinna helt, gå i konkurs? Kommer Android ha störst marknadsandel? Störst del av marknadens totala vinst? Göra bäst produkter? Driva utvecklingen framåt?

Jag tror definitivt Android kommer att fortsätta efterapa allt Apple gör, fast lite sämre, precis som idag, och därmed vinna "the race to the bottom" med härlig draghjälp av operatörerna, som dessutom kommer förstöra användarupplevelsen totalt. Apple kommer äga premiumsegmentet för den lite mer medvetna kunden, och i samma veva fortsätta driva utvecklingen framåt och tjäna mest pengar i hela branschen.

Ja, Android kommer ha störst marknadsandel. Däremot så både tror och hoppas jag att Apple fortsätter ta fram bra produkter som tilltalar t.ex. din kategori av köpare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 17:31

På tal om iPad-konkurrenter - någon som såg Engadgets video på RIMs Blackberry playbook? Snyggt UI, bra att det blir lite flås i nacken på Apple innan de bitchslappar alla med sin iPad 2-release Förutom det aber att Playbooken ibland inte verkar registrera click och swipe vid första försöket så verkar prestandan sjukt hög, se när han kör quake-demo, 1080-film, och mp3 samtidigt. Man skulle önska att den fjärde appen var en batterimätare, så man såg hur många minuter han har kvar på batteriet...
Jag tror dual-core på fickdatorer är feltänkt, just pga batteritiden, men jag har haft fel förut...

Får konstatera att XOOM ändå verkar intressant, och i dagsläget ser det ut som att jag hellre inväntar en produkt-release i UK än att jag springer och beställer en Apple iPad.

Sluta nu!
Det här verkar helt klart vara den platta som i dagsläget är state of the art!
- dual-core processor
- 1280*800 150ppi
- Adobe Flash Player i plattan(!)
- Multitasking (i första modellen, förmodligen äkta och inget apple hitte-på!)
- Kryptering av data (förmodligen attraktivt framförallt i företags-segmentet)
- Webcam över Gtalk
- Uppgraderingsbar till 4G
- Dubbla kameror, 5MP på ryggen.

Hoppas Apple har lite mer än "snabbare processor" och "kamera" att komma med när det är dags att visa nästa Ipad.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-01-07 10:12
Ursprungligen av PeeMaN:

Sluta nu!
Det här verkar helt klart vara den platta som i dagsläget är state of the art!
- dual-core processor
- 1280*800 150ppi
- Adobe Flash Player i plattan(!)
- Multitasking (i första modellen, förmodligen äkta och inget apple hitte-på!)
- Kryptering av data (förmodligen attraktivt framförallt i företags-segmentet)
- Webcam över Gtalk
- Uppgraderingsbar till 4G
- Dubbla kameror, 5MP på ryggen.

Hoppas Apple har lite mer än "snabbare processor" och "kamera" att komma med när det är dags att visa nästa Ipad.

Är det lite spec-dreglande jag anar ovan?

Reality check:

1. Den finns inte till salu. Oklart när.
2. Vi vet inget om batteritiden.
3. Vi vet inget alls om hur den faktist är att använda (OS, touchrespons, ergonomi mm).
4. Inte alls lika stort utbud av anpassad programvara som för iPad. I nuläget obefintligt utbud eftersom OS:et i enheten inte ens är färdigt.
5. Byggd i plast. Classy.
6. 16:10-format som inte lämpar sig för 95% av de användningsområden som en platta har (landskapsläge för surf/apps).
7. Inte alls samma flora av tillbehör i form av cases, högtalare mm som iPad.
8. Primitiv multitasking där användaren måste hantera processer och trixa för att inte dra ur batteriet på nolltid.

Kallar du det "state of the art"? Det gör inte jag. Jag kallar det vaporware.

Senast redigerat 2011-01-07 11:12
Ursprungligen av akesson:

Är det en lite spec-dreglande jag anar ovan?

Reality check:

1. Den finns inte till salu. Oklart när.
2. Vi vet inget om batteritiden.
3. Vi vet inget alls om hur den faktist är att använda (OS, touchrespons, ergonomi mm).
4. Inte alls lika stort utbud av anpassad programvara som för iPad. I nuläget obeftintligt utbud eftersom OS:et i enheten inte ens är färdigt.
5. Byggd i plast. Classy.
6. 16:10-format som inte lämpar sig för 95% av de användningsområden som en platta har (landskapsläge för surf/apps).
7. Inte alls samma flora av tillbehör i form av cases, högtalare mm som iPad.
8. Primitiv multitasking där användaren måste hantera processer och trixa för att inte dra ur batteriet på nolltid.

Kallar du det "state of the art"? Det gör inte jag. Jag kallar det vaporware.

Man får utgå ifrån det man vet för tillfället. Däremot noterade jag nu att det inte verkar finnas Wifi i den, då faller den stenhårt på det!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-01-07 12:22
Ursprungligen av PeeMaN:

Man får utgå ifrån det man vet för tillfället. Däremot noterade jag nu att det inte verkar finnas Wifi i den, då faller den stenhårt på det!

Wifi har den. Men en wifi-only version finns än så länge inget skrivet om

Ursprungligen av PeeMaN:

Sluta nu!
Det här verkar helt klart vara den platta som i dagsläget är state of the art!
- dual-core processor

Jag ser hellre att den upplevs som snabb, men absolut.

Citat:

- 1280*800 150ppi

Tycker valet aspektförhållandena låter som ett tankefel. Den är för avlång! Möjligen om man inte ska ha den till något annat än filmvisning och spel, i övrigt är widescreen-tablets av ungefär samma värde som kontorspapper i widescreenformat.

Citat:

- Adobe Flash Player i plattan(!)

Hade varit ett viktigt säljargument för ett år sedan. Möjligen att det kan tilltala svenskar mer än amerikaner eftersom fler av våra större nyhetssajter etc. inte frångått Flash-video än. Uppenbart finns det folk av annan uppfattning, men jag räknar detta som ungefär lika viktigt som att ha diskettläsare år 1998.

Citat:

- Multitasking (i första modellen, förmodligen äkta och inget apple hitte-på!)

Alltså, jag måste bara fråga: På vilket sätt är det ett säljargument att iPad en gång saknade multitasking? Utgörs möjligen huvudsakliga säljkanalen av en tidsvirvel till i somras?

Håller i övrigt med akesson. Det är snarare till fördel att ha en multitaskingmodell som inte slöar ner, förstör användarupplevelsen och suger ur batteriet än att vad som helst ges nästan obegränsade möjligheter att tuffa på i bakgrunden.

Citat:

- Kryptering av data (förmodligen attraktivt framförallt i företags-segmentet)

Hm, låter onekligen som ett plus.

Citat:

- Webcam över Gtalk

Jag kan tänka mig någon annan platta med inbyggd webbkamera som förefaller klar för serieproduktion ganska snart. Men visst, det är en fördel gentemot den nuvarande iPad-generationen.

Överlag tror jag det är ett problem att konkurrenterna försöker överträffa den nuvarande iPad-generationen när Apple förmodligen arbetat febrilt på nästa generation ganska länge nu. Risken finns att det blir ett race i stil med Zune kontra iPod, där varje ny Zune med lagom marginal överträffade förra årets iPod, men släpptes först efter att årets modell gått i serieproduktion.

Citat:

- Uppgraderingsbar till 4G

Bra så länge det ger bättre faktiska prestanda, annars är det bara en batteriätare. Överlag tycker jag det låter som en mindre bra idé att ha kortplatser för uppgraderingar som väldigt få kommer att nyttja, men jag låter mig gärna motbevisas.

Citat:

- Dubbla kameror, 5MP på ryggen.

Absolut ett plus. Även här tveksam till att det kommer att vara ett unikt säljargument särskilt länge.

Citat:

Hoppas Apple har lite mer än "snabbare processor" och "kamera" att komma med när det är dags att visa nästa Ipad.

Jag kan tänka mig att en viktminskning kan vara en av de stora grejerna med nästa iPad, eller något annat som gör själva användarupplevelsen märkbart bättre. Kan i övrigt varmt rekommendera den här, för de som inte redan läst den:

Lessons at CES - how your tablet can compete with iPad - Chicago Sun-Times

Klart att Android kommer ha större marknadsdel än iOS. Men det är ju rätt så ointressant med tanke på att Apple drar in löjligt mycket mer dineros än den extremt segmenterade Android marknaden. Och då gillar jag både Android och iOS. Tror inte Apple bryr sig så mycket.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Klart att Android kommer ha större marknadsdel än iOS. Men det är ju rätt så ointressant med tanke på att Apple drar in löjligt mycket mer dineros än den extremt segmenterade Android marknaden. Och då gillar jag både Android och iOS. Tror inte Apple bryr sig så mycket.

Bryr de sig inte så skulle jag bli extremt oroad för Apples framtid, för det är inga barnungar de konkurrerar med, utan de största och mest kompetenta elektronikföretagen i världen. Det kan gå på en eller två produktgenerationer att vara helt akterseglade, en läxa som Apple själv lärde (?) branschen.

Så nog tror jag de bryr sig.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Bryr de sig inte så skulle jag bli extremt oroad för Apples framtid, för det är inga barnungar de konkurrerar med, utan de största och mest kompetenta elektronikföretagen i världen. Det kan gå på en eller två produktgenerationer att vara helt akterseglade, en läxa som Apple själv lärde (?) branschen.

Så nog tror jag de bryr sig.

De bryr sig, men marknadsandel är inte enda måttet på framgång. Hur vet du att de är de mest kompetenta teknikföretagen? Största javisst, men det säger ingenting om kompetens. Snarare, i min värld, tvärtom. Desto större företag, desto mindre utnyttjad blir kompetensen som gärna försvinner i mängden mellanchefer och hårt hållna kvalitetssystem som effektivt dödar kreativitet och nytänkande. Något som visar sig om och om igen.

Ursprungligen av Leftrustle:

De bryr sig, men marknadsandel är inte enda måttet på framgång. Hur vet du att de är de mest kompetenta teknikföretagen? Största javisst, men det säger ingenting om kompetens. Snarare, i min värld, tvärtom. Desto större företag, desto mindre utnyttjad blir kompetensen som gärna försvinner i mängden mellanchefer och hårt hållna kvalitetssystem som effektivt dödar kreativitet och nytänkande. Något som visar sig om och om igen.

Precis så funkar det idag. Historien har varit en annan, förr kunde man sälja skräp till högt pris och ändå tjäna pengar och ha väldigt hög marknadsandel (Nokia).
"vem som helst" kan få störst marknadsandel, sälj en ok produkt i fler modeller av samma sak med olika skal till ett lägre pris än konkurrenterna, hög marknadsandel.

Stora företag som inte har förstått att det handlar om så mycket mer än marknadsandelar för kunder och framförallt aktieägare kommer (förhoppningsvis) att försvinna.

Ursprungligen av Leftrustle:

De bryr sig, men marknadsandel är inte enda måttet på framgång. Hur vet du att de är de mest kompetenta teknikföretagen? Största javisst, men det säger ingenting om kompetens. Snarare, i min värld, tvärtom. Desto större företag, desto mindre utnyttjad blir kompetensen som gärna försvinner i mängden mellanchefer och hårt hållna kvalitetssystem som effektivt dödar kreativitet och nytänkande. Något som visar sig om och om igen.

Så du menar att företag som Motorola, Samsung, Sony, Nokia inte är kompetenta?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-01-08 11:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så du menar att företag som Motorola, Samsung, Sony, Nokia inte är kompetenta?

Definitivt inte lika kompetenta som Apple. Allt de gör är ju att apa efter Apple och försöker få det att se ut som om de själva är innovativa. Det blir ju bara pinsamt.

Ursprungligen av akesson:

Definitivt inte lika kompetenta som Apple. Allt de gör är ju att apa efter Apple och försöker få det att se ut som om de själva är innovativa. Det blir ju bara pinsamt.

Du menar med hänsyn till just pekplattor? I övrigt har jag svårt att förstå att någon kan hålla något av dessa företag för icke-innovativa. De har en shitload med patent och kunder som visar det.

Bevaka tråden