Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag stör mig på redaktionens artiklar

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni gör ett jättebra jobb, men har börjat irritera mig på dessa artiklar som skapas i tid och otid.

Lite feedback, artiklar som skapas verkar i 9 fall av 10 vara helt meningslösa, varför göra en artikel av något som egentligen bör vara en vanlig tråd i forumet? Exempelvis att det finns en Lisa till salu på ebay, är liknande saker "värda" artiklar?

Vad är en artikel och varför skapas dessa istället för en tråd i forumet?
De trådar som skapas för en artikel är rätt meningslösa också, en länk till artikeln bara, verkara lite kaka på kaka.

Artiklar bör väl vara just det och inte en copy/paste på random Apple-nyheter.

Hur har ni tänkt kring detta och varför används artiklar på det sätt som det görs?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-18 12:10

Jag tycker redaktionen får bestämma sig vad det är för typ av nyheter man vill förmedla.

Jag skulle hellre se att man t.ex. bara tipsade om nya produkter, mjukvara och tillbehör. Eller om man skriver (random) om sådant som redan finns över hela webben redan får man stoppa in mera analys och synpunkter, åtminstone. Resurser för meningsfull ren nyhetstjänst räcker inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 11:17

Sagt det förut och säger det igen. 99.se borde renodla lite. Det här med att man läser nyheten, kan kommentera lite på ett ställe och sedan ska man skriva om det inne i forumet som man kommer till genom att klicka på en annan länk som ofta inte fungerar.
Ta bort nyheter, ta bort rutorna Populärast och Flest kommentarer.
Notiser, Allt om Mac, och aktuella rykten, är de inte lite för lika för att behöva vara tre separata underavdelningar? MacPub och lokala aktiviteter och 99Lounge, kanske också för lika?

Se på hur Apple brukar göra och ta bort allt fluff och fokusera på det som 99mac är, ett forum.

Word.

Ursprungligen av acke:

Sagt det förut och säger det igen. 99.se borde renodla lite. Det här med att man läser nyheten, kan kommentera lite på ett ställe och sedan ska man skriva om det inne i forumet som man kommer till genom att klicka på en annan länk som ofta inte fungerar.
Ta bort nyheter, ta bort rutorna Populärast och Flest kommentarer.
Notiser, Allt om Mac, och aktuella rykten, är de inte lite för lika för att behöva vara tre separata underavdelningar? MacPub och lokala aktiviteter och 99Lounge, kanske också för lika?

Se på hur Apple brukar göra och ta bort allt fluff och fokusera på det som 99mac är, ett forum.

Ursprungligen av acke:

Se på hur Apple brukar göra och ta bort allt fluff och fokusera på det som 99mac är, ett forum.

Det där har jag också försökt föra fram.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-26 11:18

Kanske är så att om nyheterna slopas så får xtrem inget att göra...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 20:09

Själv stör jag mig så in i bomben på dessa skittrådar om dessa skitartiklar (jag åker väl på en ban nu eller nåt) så jag anmälde den senaste (den om något skal) som skräp.

Ursprungligen av Trineo:

Själv stör jag mig så in i bomben på dessa skittrådar om dessa skitartiklar (jag åker väl på en ban nu eller nåt) så jag anmälde den senaste (den om något skal) som skräp.

Den var väl iaf producerad och skriven av 99, till skillnad från "alla (99%? )" andra "artiklar".

edit: Detta forum för Feedback verkar inte ha någon mening alls här så förstår inte ens varför Feedback finns faktiskt.
Se t.ex. http://www.99.se/feedback/284055-ios-eget-forum-under-operativsystem.html, 8-9 månader sen om en sak som tar ca. 10 sek att ordna till, om ens det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 20:23
Ursprungligen av keptang:

Den var väl iaf producerad och skriven av 99, till skillnad från "alla (99%? )" andra "artiklar".

edit: Detta forum för Feedback verkar inte ha någon mening alls här så förstår inte ens varför Feedback finns faktiskt.
Se t.ex. http://www.99.se/feedback/284055-ios-eget-forum-under-operativsystem.html, 8-9 månader sen om en sak som tar ca. 10 sek att ordna till, om ens det.

Yes, det har du visserligen rätt i men jag förstår ändå inte varför det skall vara som en artikel som man sedan kan kommentera istället för en tråd här i forumet. Tycker hela strukturen med artiklar är kass.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-26 21:38
Ursprungligen av Trineo:

Yes, det har du visserligen rätt i men jag förstår ändå inte varför det skall vara som en artikel som man sedan kan kommentera istället för en tråd här i forumet. Tycker hela strukturen med artiklar är kass.

Grejen är den att artikeln skapas i de flesta fall EFTER att en tråd i aktuellt ämne redan har skapats i forumen. Alltså, artikeln i sig är helt överflödig och det ter sig snarare som att det verkar ligga någon slags påhittad prestige i att skapa artiklar kring allt möjligt. Jag kan absolut inte förstå det men det verkar vara så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 10:56
Ursprungligen av zinned:

Grejen är den att artikeln skapas i de flesta fall EFTER att en tråd i aktuellt ämne redan har skapats i forumen. Alltså, artikeln i sig är helt överflödig och det ter sig snarare som att det verkar ligga någon slags påhittad prestige i att skapa artiklar kring allt möjligt. Jag kan absolut inte förstå det men det verkar vara så.

Det hela blir ännu mer tragiskt nu när det visar sig att "artikeln" missat pris och har feltolkat måtten från tillverkarens sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 17:45
Ursprungligen av zinned:

Grejen är den att artikeln skapas i de flesta fall EFTER att en tråd i aktuellt ämne redan har skapats i forumen. Alltså, artikeln i sig är helt överflödig och det ter sig snarare som att det verkar ligga någon slags påhittad prestige i att skapa artiklar kring allt möjligt. Jag kan absolut inte förstå det men det verkar vara så.

Exakt. Sedan ska det sägas att det inte är så lätt för den som ska lägga upp nyheter. Många gånger är vi före flera stora sidor som Macosrumors och maccentral om olika programsläpp och andra nyheter. En nyhetsdel har ingen självklar plats på ett forum med så pass många aktiva användare som 99.se.
Om man ska vara krass, om det är sidträffar man vill ha så tror jag inte att nyhetsdelen ger speciellt mycket. Folk som vill ha nyheter på svenska i paketerad form surfar väl in på macworld.se?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-26 21:12

Med det sagt så menar jag inte att xtrem gör ett dåligt jobb med det han gör. Jag bara undrar om det är något som ska vara på 99mac.se

Ursprungligen av acke:

Med det sagt så menar jag inte att xtrem gör ett dåligt jobb med det han gör. Jag bara undrar om det är något som ska vara på 99mac.se

Håller med till fullo.

Jag vill gärna se mera artiklar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-26 22:15

Givetvis vill du det Kristina, vad annars?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-09-26 23:00

bort med artiklarna. håller med er andra, det förmedlas i stort sett bara copy-paste junk...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-26 23:35

Man behöver ju inte läsa artiklarna om man inte vill, bara att hoppa över dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-26 23:38

Det är väl ytterst onödigt att det läggs tid på artiklar, som ofta knappt kan räknas som artiklar ens, när det finns annat väsentligt att lägga tid på...som t ex att skapa det länge efterfrågade iOS-forumet, som alla vill ha men aldrig skapas?

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-09-27 07:10

artiklar känns som ett försök till att vara nyhetssisda med snällpost framförhållning. Om det ska fungera med att leverera bra "nyheter" inom apple världen får ni nog sätta mer än 1 person på att skriva artiklar.

Nej jag tror inte heller nyhetsdelen ger något. Men jag har sagt vad jag tycker, sen får andra bestämma...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-27 23:02

Det jag stör mig mest på är att det aldrig går att följa länken till forumet.. Som i den som las upp idag t.ex.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-28 07:36

Jag gillar artiklarna. Jag förstår er som sitter på massa internationella/nationella siter och kollar efter nyheter och därmed alltid ligger steget före. Men jag tycker 99.se fungerar så pass bra som forum och nyhetsförmedlare att i princip ända gången jag går utanför forumet är när jag blir länkad dit via forumet. Jag gissar dessutom att många precis som jag struntar i förstasidan och kör på "Nya inlägg" eller "Dagens inlägg" på en gång då det är det man är intresserad av och då stör nyheterna inte heller. Men mycket jobb läggs kanske på något som inte läses så noga.

När det gäller testerna så är det intressant läsning och en del av 99.se som skulle kunna utvecklas ännu mera. Givetvis är det så även här att de som har stenkoll kanske redan har fattat det som skrivs, men många av forumets medlemmar har sannolikt inte stenkoll. Eftersom det som testas ofta lottas ut till oss medlemmar så är det dessutom en extra bonus.

Men det är klart att det ska vara kvalité och att man ska kunna diskutera nyheter/tester på ett vettigt sätt. Därför kanske man ska ta bort kommentera funktionen helt och direkt länka till gammal/ny tråd som tar upp ämnet. Nyheterna kan ju också fungera som ett sätt att lyfta fram det som diskuteras hett i forumet för tillfället och kanske lite mer subjektivt än att bara titta på det som har flest läsare/postare.

Bra feedback från alla inblandade.

Jag vill ta fram en enkät som mailas ut till alla medlemmar och sen får ni avgöra hur sajten ska styras upp.

Nu dräller det av "artiklar" igen.

Från första sidan av Dagens inlägg idag:
Artikel: T-shirt-utdelning i Stockholm
Artikel: Hitta rätt snabbkommando på ett ögonblick
Artikel: Apple Store öppnar på NK i Stockholm
Artikel: Tävling: Vinn MacBook Air, BookBook med 99mac och Webhallen
Artikel: Länge leve 99mac!

Varför artiklar? Det räcker väl att skapa en ny tråd i ämnet (som påpekats otaliga gånger ovan). Mycket onödigt klickande blir det.

Dessutom hamnar saker under fel forumdel. "Hitta snabbkommando" hamnar ju rejält fel under Nyhetskommentarer när det i själva verket borde ligga under typ Mac System -> OS X.

Jo, jag har rapporterat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 14:28
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu dräller det av "artiklar" igen.

Det kommer att vara så under en övergångsperiod nu, sedan kommer nyheter (som idag heter artiklar...) att få en tydligare indelning bort från forumet. Kommer inte att vara ett problem i framtiden.

Mvh,
Edin / 99mac

Men tips hur man hittar snabbkommandon är väl vare sig "artikel" eller "nyhet"?

Nåja, det kanske löser sig.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-05-25 15:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Men tips hur man hittar snabbkommandon är väl vare sig "artikel" eller "nyhet"?

Nåja, det kanske löser sig.

Ett tips på ett program som gör det åt en kan väl vara en nyhet precis som att adobe släpper CS6?

I och med ägarbytet har vi ju fått en nyhetsredaktion så jag tror inte vi kommer komma undan nyheter i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 15:20
Ursprungligen av johan_tanying:

Men tips hur man hittar snabbkommandon är väl vare sig "artikel" eller "nyhet"?

Nåja, det kanske löser sig.

Oroa dig inte, finns en lösning på allt detta!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-25 18:18
Ursprungligen av johan_tanying:

Men tips hur man hittar snabbkommandon är väl vare sig "artikel" eller "nyhet"?

Nåja, det kanske löser sig.

Du har rätt i sak.

Men, du anar inte hur många OS X-användare som sitter och gör onödiga saker med muspekare – de drar filer till papperskorgen, klickar i menyer för att kopiera och klistra in, dubbelklickar på dokument för att öppna dem o.s.v.

För dessa personer kan en artikel om snabbkommandon vara som en dörr till en ny värld.

</offtopic>

Jag stör mig inte alls på artiklarnas innehåll eller berättigande. Jag hamnade här för forumets skull, och det är alltid forumsidorna jag besöker först.

Om man ska ha artiklar som inte är nyheter (vilket såklart inte är ett måste) så önskar jag att dock att artikelskaparen lägger ner lite jobb på informationen. Lite mer artikel, helt enkelt.

1
Bevaka tråden