Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus i .sit-filer gjorda på Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-23 00:16

Vet inte om det här är rätt ställe att posta på, men det handlar om Internet och virus och otyg.
Det är så här, på mitt jobbs hemsida (eller före detta, jag ger mig av och börjar plugga nu), http://www.trudani.se, har vi lagt upp en hel del mallar för QuarkXpress och InDesign.
Dessa är gjorda av mig på en dator med MacOS 9.2, sedan packade med StuffIt och upplagda. Dom har aldrig varit in och vänt på en PC med Windows.
Nåväl, det skumma är att två kunder har hört av sig och sagt att deras antivirusprogram har reagerat på att det skulle finnas virus i nån av filerna. Kan detta stämma? För mig låter det helt otroligt.

  • Medlem
  • 2003-08-23 00:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
För mig låter det helt otroligt.

Dito. Det skulle vara en revolution om så skulle vara fallet. Virusprogram flaggar ibland falskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-23 00:35

Windows-burkarnas antivirusprogram kanske reagerar på filändelsen .sit? Det kanske misstänker att det är en .exe- eller .com-fil inbakad i arkivet?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-23 18:38

Jag vet faktiskt inte vad det reagerar på.
Ska försöka få tillfälle att kolla på en Windows-burk med ett uppdaterat antivirusprogram för att se hur den reagerar.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-23 22:10

PC-burkarna kan reagera på mac-filer om PC:n har NTFS och att Mac-filer innehåller resursdelar. På PC:ns NTFS-stream blir det då ett bihang till själva filen, som i många fall uppfattas som ett virus av diverse virusprogram. Det är alltså inget listat virus utan ett skumt beteende hos filen (resursen) som orsakar larmet.

Tror du att jag har fått förklara detta många gånger eller?

Här är fler exempel på hur PC-admin och antivirusföretag tror sig ha hittat ett virus, när själva orsaken är att de inte vet hur NTFS fungerar.
AFPINFO

1
Bevaka tråden