Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPad 2 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska bli intressant o se hur Apple har löst dock/ laddningen i ju med överenskommelse med EU. Jag antar att vi får se det den 25:e!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-12 09:33
Ursprungligen av westerlu77:

Ska bli intressant o se hur Apple har löst dock/ laddningen i ju med överenskommelse med EU. Jag antar att vi får se det den 25:e!

Vad ska Apple lösa? iPod, iPhone och iPad är redan konforma med EUs överenskommelse. Adapter är nämligen tillåten eller i detta fall dock kabeln.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vad ska Apple lösa? iPod, iPhone och iPad är redan konforma med EUs överenskommelse. Adapter är nämligen tillåten eller i detta fall dock kabeln.

//Rob

Jo, adaptern är väl tillåten men tror du inte att dom skickar med en adapter inom EU? Annars kommer det inte bli någon förändring så som EU har tänkt antar jag.

Ursprungligen av westerlu77:

Jo, adaptern är väl tillåten men tror du inte att dom skickar med en adapter inom EU? Annars kommer det inte bli någon förändring så som EU har tänkt antar jag.

Adaptern behöver inte följa med. Tillverkaren behöver göra en adapter till micro-USB tillgänglig på något sätt. Det räcker alltså med att det finns en adaptersladd från USB typ A till micro-USB att köpa från Apple.

Viktigast av allt: Hela överenskommelsen gäller mobiltelefoner. Det står till och med exakt maxstorlek som en mobiltelefon ska ha för att innefattas. (ledtråd: aningens mindre än 10" skärm ). iPad täcks alltså inte alls av överenskommelsen. Laddaren följer inte heller den standarden utan är på 10 W.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-12 12:11

Det enda som överenskommelsen gäller är att kunna ladda över usb. Helst ha en Micro usb kontakt men en normal usb är också tillåten. Jag tror inte Apple skickar med en adapter eftersom iPad kommer redan med en dock kabel som har en usb kontakt. Apple följer redan avtalet. Du kan gärna köpa en adapter om du vill. Kanske kommer det en extra adapter till iphone 5 men det är tveksamt.

//Rob

Så, tror ni vi får iPad 2 på fredag? Det är väl den officiella linjen fortfarande, men man vet ju aldrig med Apple. Efterfrågan har varit enorm i USA och händelserna i Japan påstås påverka tillgången.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-21 12:28

Jag resonerar så här, det kan vara helt bortom den faktiska verkligheten men man kan ju tycka att det borde vara så här:

1) Apple håller sin keynote och presenterar - iPad 2!
2) De berättar att den ska finnas till försäljning i USA den 11 mars och sedan den 25 mars i ytterligare 26 länder (nu är dock Japan strukna).

Man kan ju tycka att de borde vara oerhört medvetna om att den kommer gå som smör i solsken i USA redan när de la upp ovanstående planering av de två lanseringsdatumen. Det kan ju knappast komma som en överraskning att den säljer slut i USA så snart den når butikshyllorna. Om de då är medvetna om detta och ÄNDÅ går ut med datumen för USA- respektive Europalansering vid samma tillfälle så måste de ju ha planerat in att X antal units ska skeppas till Europa oavsett status i USA.

Det är så jag resonerar.

Om man har för avsikt att sälja hundratusentals iPad 2 i Europa med start den 25 mars så låg dessa enheter med all säkerhet redan packade och adresserade i containrar i en kinesisk hamn när Jobs presenterade iPad 2. Apple har inget att tjäna på att styra om flödet. Ser ingen anledning till att en amerikansk kund skulle vara värd mer i pengar än en europeisk.

USA-företag prioriterar ALLTID USA. Det handlar om media/varumärke/rykte.

OM det hänt något med den planerade releasen och ev. omdispositioner gjorts - så har det kanske med vad som händer i Japan att göra. Kanske dom räknar med att andra laddningen i kedjan kan försenas och omdisponerar/omprioriterar första laddningen därefter.

Ursprungligen av pmarriott:

Ser ingen anledning till att en amerikansk kund skulle vara värd mer i pengar än en europeisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 13:29
Ursprungligen av Zimmerman:

USA-företag prioriterar ALLTID USA. Det handlar om media/varumärke/rykte.

OM det hänt något med den planerade releasen och ev. omdispositioner gjorts - så har det kanske med vad som händer i Japan att göra. Kanske dom räknar med att andra laddningen i kedjan kan försenas och omdisponerar/omprioriterar första laddningen därefter.

samt att NASDAQ, de flesta stora investeringsbankerna och tunga analytikerna faktiskt finns i USA
tror inte dessa bryr sig om vissa små länder i Europa får uppskjutet leveransdatum... i slutändan handlar det ändå om aktiekursen...

Jepp. (Jobs & Co. kanske inte är pranoida över kurser, men ägarna är ju det - hela ciskusen är ju paranoid )

Ursprungligen av xtrem:

samt att NASDAQ, de flesta stora investeringsbankerna och tunga analytikerna faktiskt finns i USA
tror inte dessa bryr sig om vissa små länder i Europa får uppskjutet leveransdatum... i slutändan handlar det ändå om aktiekursen...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 17:40
Ursprungligen av Zimmerman:

USA-företag prioriterar ALLTID USA. Det handlar om media/varumärke/rykte.

OM det hänt något med den planerade releasen och ev. omdispositioner gjorts - så har det kanske med vad som händer i Japan att göra. Kanske dom räknar med att andra laddningen i kedjan kan försenas och omdisponerar/omprioriterar första laddningen därefter.

Även om det stämmer oftast så tror jag att i Apples fall gäller det inte. Över 50% av vinsten kommer utanför USA så jag tror Apple vill släppa den så fort som möjligt. Europa brukar ha rätt högra priser vilket brukar gynna Apples rätt höga marginaler. Kanske vissa låg prioritet länder som skandinavien och forna öststater kommer att få vänta någon månad längre men jag är säker på att UK, Frankrike, Tyskland och Italien kommer att få iPad 2 den 26.

//Rob

Ursprungligen av pmarriott:

Om man har för avsikt att sälja hundratusentals iPad 2 i Europa med start den 25 mars så låg dessa enheter med all säkerhet redan packade och adresserade i containrar i en kinesisk hamn när Jobs presenterade iPad 2. Apple har inget att tjäna på att styra om flödet. Ser ingen anledning till att en amerikansk kund skulle vara värd mer i pengar än en europeisk.

Det handlar inte riktigt om värdet på kunderna (även om USA alltid har prio 1), men om tillgången är starkt begränsad och Apple säljer allting de kan producera, då är det bättre att koncentrera sig på de redan aktuella marknaderna än att öppna upp fler vilket bara skulle leda till ännu längre väntetider, fler irriterade kunder utan någon ökning av försäljningen.

Nu tror jag inte läget är sådant idag, eftersom lanseringen i Sverige och andra länder låg så pass nära USA-lanseringen så hade de antagligen redan avsatt produktion för dessa länder. (Och jag tror vi får lansering i Sverige på fredag.)

Men jag är rätt säker på att det var så det var förra året med iPad 1. Då var det först sagt att vi skulle få en lansering i hela världen samtidigt, sedan ändrades det och i slutändan dröjde det ända till hösten 2010 innan Sverige och en del andra länder fick iPad. Jag tror inte ens Apple hade förutsett den extrema framgång iPad skulle bli försäljningsmässigt, och därmed ändrade de planerna för att tillfredsställa behoven på ett fåtal marknader först, istället för att ligga efter på alla marknader.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-21 15:56
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte ens Apple hade förutsett den extrema framgång iPad skulle bli försäljningsmässigt, och därmed ändrade de planerna för att tillfredsställa behoven på ett fåtal marknader först, istället för att ligga efter på alla marknader.

Det tror inte jag heller...när det gäller iPad 1.

Nu är det iPad 2 och då MÅSTE de ha vetat vad som väntade, allt annat är konstigt och jäkligt dåligt.

Ursprungligen av zinned:

Det tror inte jag heller...när det gäller iPad 1.

Nu är det iPad 2 och då MÅSTE de ha vetat vad som väntade, allt annat är konstigt och jäkligt dåligt.

När man ska dra igång en produktion så kan man inte basera kapaciteten på en lavinartad puckel i försäljningen inledningsvis. Givetvis har de producerat ett antal veckor innan släppet och bunkrat upp ett lager, men man måste lägga det på rimliga nivåer beräknade på förväntat utfall i inledningen samt nödvändig kapacitet under de följande 12 månaderna.

Ursprungligen av zinned:

Det tror inte jag heller...när det gäller iPad 1.

Nu är det iPad 2 och då MÅSTE de ha vetat vad som väntade, allt annat är konstigt och jäkligt dåligt.

Jo precis, med så tajt schema så tror jag de satt undan ex för varje land som det ska lanseras i redan från start.

Så då kanske det är dags att starta en tråd för de som köar på fredag? (Jag ska inte göra det själv, men jag kan tänka mig att det kommer att bli lite köer runt om i landet.)

Tjeckien verkar också vara struken från listan, varför vet jag inte… (kommer ej ihåg var jag såg det).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-21 15:36

Hoppas hoppas att den svenska iPad-sändningen redan är på väg. Jag vill ha min nya vita iPad på fredag.
(För naturligtvis kunde jag inte hålla mig trots att den saknade retinadisplay)

Ursprungligen av Eva:

Hoppas hoppas att den svenska iPad-sändningen redan är på väg. Jag vill ha min nya vita iPad på fredag.
(För naturligtvis kunde jag inte hålla mig trots att den saknade retinadisplay)

Samma här, fast jag tycker den vita är lite fjollig.
Damen på MediaMarkt anmärkte på att jag redan hade en iPad under armen när jag bokade en iPad 2 idag, men jag sa att om den är gjord av aluminium och har en äppel-logga så måste man ha det senaste. Så jag hoppas de får in åtminstone 1 st 64 GB 3G svart på fredag (det var dittills bara jag som bokat en sådan).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-21 15:56
Ursprungligen av pmarriott:

Samma här, fast jag tycker den vita är lite fjollig.
Damen på MediaMarkt anmärkte på att jag redan hade en iPad under armen när jag bokade en iPad 2 idag, men jag sa att om den är gjord av aluminium och har en äppel-logga så måste man ha det senaste.

Skönt att här finns fler "galningar". Jag är i gott sällskap

UK iPad 2 Launch Still on Schedule for Friday - Mac Rumors

However, Apple told us, "Everything that is on the website still holds true; the website says 25 March and that's when it'll be."

Enligt Apple ska det som står på hemsidan gälla, alltså 25 mars.

Japp, nu är det bekräftat officiellt också: Apple - Press Info - iPad 2 Arrives in 25 More Countries This Friday

CUPERTINO, California—March 22, 2011—Apple® today announced that iPad® 2, the second-generation of its third post-PC device, will go on sale in 25 additional countries this Friday, March 25. iPad 2 will be available at Apple retail stores and select Apple Authorized Resellers at 5 p.m. local time, and online through the Apple Store® (Apple) beginning at 1 a.m.

Bevaka tråden