Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPad 2 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skönt att man aldrig hann köpa första versionen då... Vet i o f s fortfarande inte vad jag ska ha den till, men den är gjord av aluminium och har ett äpple på sig. Då får jag ha-begär oavsett.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-15 09:45
Ursprungligen av Leftrustle:

Vet i o f s fortfarande inte vad jag ska ha den till, men den är gjord av aluminium och har ett äpple på sig. Då får jag ha-begär oavsett.

Haha, jag känner igen mig

Jag skulle kalla det den trevligaste pryl jag haft som inte är nödvändig

Gruber har hittat till Engadget nu och angående det här med upplösningen; han tror att det antingen är 4 ggr eller inget alls för att slippa problem med omskalning (som jag varit inne på förut), men han vågar inte riktigt tro på det än så länge med tanke på vilka krav det skulle ställa på RAM och grafikkretsar:

If the screen is higher resolution, my money is on the same physical size, at 2048 × 1536 resolution. It’s not about reaching some arbitrary pixels-per-inch resolution, but about being exactly double the pixel dimensions of the existing iPad, so that the math for scaling the UI works out. Just like the iPhone 4 — double the pixels in the same physical space. That many pixels on an iPad, though, would require a ton of RAM and one hell of a mobile video card. I hope it’s true, because it’d be beautiful, but I’ll believe it when I see it.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-01-16 12:43
Ursprungligen av Adrian B:

Gruber har hittat till Engadget nu och angående det här med upplösningen; han tror att det antingen är 4 ggr eller inget alls för att slippa problem med omskalning (som jag varit inne på förut), men han vågar inte riktigt tro på det än så länge med tanke på vilka krav det skulle ställa på RAM och grafikkretsar:

RAM är billigt, dual core CPU och snabba grafikkretsar är väl inget nytt. Han är för skeptisk helt enkelt

Ursprungligen av Jetwash:

RAM är billigt, dual core CPU och snabba grafikkretsar är väl inget nytt.

Du är medveten att vi pratar iPad och inte MacBook Pro nu va?

Frågan är om RAM är så billigt i det formatet, skulle tro att det var just för att hålla nere priset på iPad som den bara fick hälften så mycket minne som iPhone 4 förra året.

Fyller väl på...

Allt mer pekar på Retina med den dubblade upplösningen 2048x1536.

Artikeln kommer från MacRumors

Bilden länkar till artikeln.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Fyller väl på...

Allt mer pekar på Retina med den dubblade upplösningen 2048x1536.

Ja, nu börjar även jag våga hoppas på att vi faktiskt får det. Vore helt grymt i så fall.

iPad 2 och MacBook Pro med Sandy Bridge i vår - detta kan bli trevligt (om jag hade råd vill säga ).

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, nu börjar även jag våga hoppas på att vi faktiskt får det. Vore helt grymt i så fall.

...och där dödade Gruber förhoppningen om Retina på iPad 2.

Men missa inte uppdateringen om att Engadget påstår sig vara rätt säkra på att det är högre upplösningen även om det inte blir 4 ggr utan något snarare bara högre på något sätt (vilket jag fortfarande tycker verkar udda då det behöver skalas om).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 17:47
Ursprungligen av Adrian B:

...och där dödade Gruber förhoppningen om Retina på iPad 2.

Men missa inte uppdateringen om att Engadget påstår sig vara rätt säkra på att det är högre upplösningen även om det inte blir 4 ggr utan något snarare bara högre på något sätt (vilket jag fortfarande tycker verkar udda då det behöver skalas om).

Det beror på hur resultatet blir. Svårt att säga. Förmodligen så kommer upplösningen inte att ändras. Men jag skrev tidigare att om den kommer att ändras lite så kommer den att bli 1280x960.

//Rob

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-01-16 12:29

Ang ny skärmupplösning från appleinsider.com
Apple has reportedly slipped multiple examples of "@2" graphics in versions of its iBooks app, one targeted at iPhone 4 and another at a high resolution future iPad, according to tweets and a separate developer report. This includes "[email protected]" and a "Wood Tile@2x.png" background image that covers 1536x800, rather than the standard 768x400 image used on iPad.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-01-16 13:18

Efter att ha läst Engadgets artikel kan jag bara säga att 2011 kommer bli ett dyrt år Håller tummarna att ryktena stämmer.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-16 13:47

Fast RAM minne har gått ner på PC sidan och kanske påverkas iPad RAM också. Fast jag är rätt skeptiskt till så hög upplösning. Grafikkortet måste vara rätt grym i så fall för att kunna köra en sån upplösning och samtidigt kunna använda TV-Out. Fast iPad 2 kommer att vara grym med eller utan högre upplösning.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Fast RAM minne har gått ner på PC sidan och kanske påverkas iPad RAM också. Fast jag är rätt skeptiskt till så hög upplösning. Grafikkortet måste vara rätt grym i så fall för att kunna köra en sån upplösning och samtidigt kunna använda TV-Out. Fast iPad 2 kommer att vara grym med eller utan högre upplösning.

//Rob

Något som är ganska intressant är ju att Apple nu sitter i sina egna labb och kokar ihop egna halvledare. Jämfört med tidigare, när ryktesdiskussionen alltid gällt hur lång tid det kommer att ta för den-och-den kretsen att hamna i en Mac, är läget klart roligare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-01-16 17:17

En liten avstickare: är det bara min magkänsla, eller har ryktesspridningen innan nya Apple-produkter visas eskalerat de senaste åren (kanske i och med Iphone)? Känns som att man numera nästan exakt vet vad som ska visas upp.

Ursprungligen av Adzam 1:

En liten avstickare: är det bara min magkänsla, eller har ryktesspridningen innan nya Apple-produkter visas eskalerat de senaste åren (kanske i och med Iphone)? Känns som att man numera nästan exakt vet vad som ska visas upp.

Nja, är väl fler som bryr sig nu? Vilket gör att fler kan tänkas spekulera. Märk väl att vi inte VET något men håller med dig om att det känns som vi har mer koll nu än vi haft innan. Än så länge tror jag det beror på att fler spekulerar och bryr sig och kanske att det finns fler läckor än innan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-16 20:21

Jag tror att Apple har blivit så stora att när de ska uppdatera nya produkter så måste kanske fler leverantörer koordineras. Flera leverantörer betyder också flera som vet vad som händer och större risk för en läcka. Det kan vara en anledning till att fler saker läcker ut. Även om man måste också säga att ingen visste hur iPad skulle se ut och fungera innan Apple presenterade den.

Det enda som ryktades om är att Apple arbetade på en tablet och att Apple registrerade iSlate domän namnet för flera år sen. Baserat på det ryktet ville Steve Ballmer stjäla showen för Steve Jobs och visade flera "slates" på CES 2009/2010. Apple presenterade iPad några dagar senare och Steve Ballmer vill nog helst glömma att han stod på scenen och prisade slates både för att Apples tablet fick namnet iPad och inte iSlate och blev en omedelbar succe och för att det finns fortfarande ingen Windows tablet.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 18:17

Nu ryktas det om massa nya portar, SD-kort verkar ganska säkert - men vad är den övre porten? Mini-DisplayPort tror många, jag undrar om inte USB vore bättre.

Och till de som säger att USB finns redan i Dock Connectorn så säger jag: USB-host. Dvs USB-ingång, där du ansluter din digitalkamera, ditt usbminne eller tangentbord. Det som finns i Dock Connectorn är väl bara USB-device-interface?

Nog kunde det var mysigt att kunna ansluta yttre skärm i mer än VGA-upplösning, men då måste den antingen vara spegling av intern skärm (vilket blir galet eftersom den beryktade x4-skärmen inte har någon "normal" standardupplösning) eller så måste grafikchippet kunna stöda både den interna x4-skärmen och en extern skärm med 720p eller bättre. Det låter rejält tungt, för en så pass nischad användning. Grafik-ingång som på 27"-iMac vore också nice, men känns som ett användarfall lååångt ute på long-tail...

Vad gäller SD-kortplatsen så ska det bli intressant att se om iOS behandlar den som importkälla bara, eller om det blir nåt mer filsystemsliknande, där man även kan spara till kortet, eller se det som en utökning av internminnet. Känns som en snårig väg att gå om man inte ska gå ned sig i pickuptruck-träskets generella datorparadigmer. Bered er på en massa negativa reaktioner från allehanda förståsigpåare om att Apple totalt misslyckats med SD-kortplatsimplementeringen - och en lättnadens suck från alla korkade användare som kan fortsätta använda iPads utan att behöva förstå exakt hur ett filsystem fungerar... (Detta förmodligen helt oavsett vilken lösning de väljer)

Oj, det där lät högtravande. Man kanske skulle bli krönikör nånstans...

Varför inte en HDMI på toppen?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 20:17
Ursprungligen av Chaosstar:

Varför inte en HDMI på toppen?

Samma skäl som att det blir svårt med en mini-Displayport: Om det är en ny 4x-display med 2048x1536 upplösning så kräver det en mycket kraftfullare grafikprocessor än dagens. Ska man sen stödja en extern skärm också, så krävs ännu mer grafikprocessorkraft. (Eller att skärmen "bara speglas", men det blir en för dålig lösning, eftersom ingen vanlig skärm eller tv stöder iPad 2's native 2048x1536 upplösning, och att skala om och visa 720p eller 1080 på iPadskärmen skulle se väldigt fult ut).

Tror jag, men jag har ju inte mer info än någon annan. Kanske hade de kraft över med den påstådda SGX543 dual-core-GPUn och stöder ytterligare en skärm. Men det känns som en dyr lösning för ett ganska smalt och ovanligt användarfall. Jag tror de hellre säljer en Apple-tv till de som vill visa bilder på teven. Fast du har ju helt rätt i att hdmi känns vettigare än mini-DP för hemmamarknaden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-18 22:19

USB har även en hostfunktion. Prova med att koppla in din iPhone där med USBadaptern.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 22:59
Ursprungligen av kenjon:

USB har även en hostfunktion. Prova med att koppla in din iPhone där med USBadaptern.

Sant, med extra hårdvara så går det redan idag. Det krävs dock en hel del kretsar och plock för att få till USB-host-funktionen i Camera Connection Kit.
Och om halva det kittet blir inbyggt (SD-kortläsaren) är det då inte rätt rimligt att andra halvan också blir inbyggd? Jag tror -och hoppas, rent egoistiskt- att det blir USB-host där uppe på toppen. It's the only thing that makes sense.

Det blir en laserpekare på toppen såklart.

Mer om problemen kring att inte köra dubbel upplösning (eller fyrdubbel beroende på hur man räknar): Daring Fireball Linked List: The Problem With Not Going 2x With a Higher-Resolution iPad Display

Tar man till Moores Law blir det 2048 × 1536 år 2012.

...men Digitimes fortsätter hävda att det blir 2048 x 1536 redan i iPad 2. Man ska dock alltid ta Digitimes med en nypa salt, de ha dyngfel emellanåt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-20 22:02

Det låter otroligt att de redan har fixat nya delar som klarar av att driva en sådan skärm smärtfritt. Dock skulle det vara väldigt trevligt. Troligtvis en que för mig att köpa iPad.

Utifrån alla rykten som varit om skärmen på sistone så tror jag det i slutändan pekar på följande:

1) Apple vill dubbla upplösningen till 2048 × 1536 på iPad.
2) Det är inte möjligt att redan idag masstillverka skärmar (vi pratar miljoner och åter miljoner) i den upplösningen till rimligt pris. Eller till något pris överhuvudtaget.
3) Därav att vi kommer att få 2048 × 1536, bara inte i år, utan troligen 2012.

Därmed återstår två alternativ för i år: Samma upplösning som iPad 1 eller en högre upplösning, men inte 2048 × 1536. I det fallet tror jag Apple väljer samma upplösning för att slippa problem med uppskalning.

Ursprungligen av Adrian B:

Utifrån alla rykten som varit om skärmen på sistone så tror jag det i slutändan pekar på följande:

1) Apple vill dubbla upplösningen till 2048 × 1536 på iPad.
2) Det är inte möjligt att redan idag masstillverka skärmar (vi pratar miljoner och åter miljoner) i den upplösningen till rimligt pris. Eller till något pris överhuvudtaget.
3) Därav att vi kommer att få 2048 × 1536, bara inte i år, utan troligen 2012.

Därmed återstår två alternativ för i år: Samma upplösning som iPad 1 eller en högre upplösning, men inte 2048 × 1536. I det fallet tror jag Apple väljer samma upplösning för att slippa problem med uppskalning.

Jag tror du har helt rätt där, och om man känner Apple rätt så är det jag fetmarkerat den största anledningen till att nu ligga kvar på samma upplösning som i befintliga iPad.

2048x1536 kommer nog dröja minst ett år för att kunna köpas till ett humant pris.

Bevaka tråden