Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Små frågor om Textmate

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skaffat textmate, jag är lycklig med det valet, allt blir så överskådligt och bra. Sedan ett par veckor går jag en kurs i PHP och har kastat ett öga på andra redigerare och det har ju gjort att man börjat fundera..

Till exempel så var det en redigerare för windows som visade som en vertikal linje mellan två "måsvingar", perfekt för mig som har lätt för att tappa bort mig i alla if-satser hit o dit.. kan man få något liknande i textmate?

Ett annat exempel är lite som i Dreamweaver där man genom att göra "space" aktiverar en slags dropdown-meny där man kan välja olika selectorer (?) i css tex. Det skulle gå så mycket fortare att skriva koden i exemplen som läraren gör om man har den funktionen.. jag har sett att man kan tabba med olika ord (inte alltid det funkar, det är min tredje fråga) men det verkar inte vara riktigt samma sak?

Jag hittade den här fina lathunden: http://www.g-design.net/textmate.pdf
men jag får inte en enda shortcut att fungera med ^-symbolen? Vad är det som är motsvarande på ett svenskt tangentbord eller är det nån inställning jag har missat?

Det skulle verkligen underlätta med de här sakerna känner jag... någon som vet om det går att få i textmate alls?

Tack så mycket på förhand!

^ är ctrl-tangenten.

minimal design » downloads » TextMate CSS bundle är ett tillägg som ger tabb-komplettering på de flesta CSS-attributen. "bg" blir background-color t ex. Var det något sådant du menade?

Problemet med måsvingarna känns mer som att det beror på att du helt enkelt har för krånglig kod. En bra tumregel är att om man behöver scrolla så är det för krångligt. Mao, ser du inte bägge måsvingarna samtidigt så är det läge att strukturera om. Separera presentation från logik (HTML från datahanteringen) om du inte redan gjort det, bryt ut återkommande operationer till funktioner, etc. Det är väldigt bra att få in strukturtänket tidigt, det lönar sig många gånger om senare. Nu vet jag inte vilken nivå varken kursen eller du är på, så du kanske redan är förbi den biten.

Kursen är på komvux och även om det tas upp hur vi ska organisera koden så är det mycket som läraren bygger medan vi tittar på och försöker göra samma sak, det går undan. Ibland blir det krångligare än det behöver vara men i de fallen oftast för att vi ska lära oss något annat på det. Så vad det gäller måsvingarna så var det mest att jag gillar att se hur saker hänger ihop, visuellt än att "läsa". Jag är van vid att se strukturen i html så det här skulle kunna hjälpa det tänket att komma igång typ.

Nä det som händer om jag till exempel skriver form och trycker på tab så skrivs en rad för form ut, method action... etc. (supercoolt!)
Men om man tex är i css i dreamweaver och skriver font-weight: och direkt efter semikolon gör space så får man en lista på olika font-tyngder (?) det är nån slags auto-complete som är rätt skön att ha ibland.. särskilt när det ska gå undan. Även när man inte är helt säker på vad man är ute efter.. förstår du vad jag menar?

ctrl..självklart! Nu ska vi shortcutta järnet! weee!

Lite sent påkommet men det går ju visst det.. ibland kommer det en lista ner ibland inte? Det speedas upp en hel del med en tabb, helt klart!

1
Bevaka tråden