Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! IT vill slänga ut våra Macar

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej igen

vi har ännu inte fått ett beslut om våra macar, men jag skulle vilja återknyta till frågan i min utrsprungliga post om att "begränsa" macarna.
Problemet för IT är att det inte går att "låsa" macen så jag enbart kan logga in på domänkontot. Som jag förstår det kan jag alltid "låsa upp" en mac bara jag har en installationsskiva och installera det ena farliga programmet efter det andra, eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-21 00:16
Ursprungligen av Gruvan35:

Hej igen

vi har ännu inte fått ett beslut om våra macar, men jag skulle vilja återknyta till frågan i min utrsprungliga post om att "begränsa" macarna.
Problemet för IT är att det inte går att "låsa" macen så jag enbart kan logga in på domänkontot. Som jag förstår det kan jag alltid "låsa upp" en mac bara jag har en installationsskiva och installera det ena farliga programmet efter det andra, eller?

Löser det problemet: Setting up firmware password protection in Mac OS X

  • Oregistrerad
  • 2010-12-09 13:54

Det här har diskuterats i en mängd trådar här tidigare och är ju inget nytt. Bland annat en större tråd http://www.99.se/allt-om-mac/272239-nu-siktar-avdelningen-pa-att-satta-dodsstoten.html

Om personalavdelningen har ett leasingavtal med Volvo och du får köra Volvo och inte BMW på jobbet vad ska man då göra åt det? Man kan antagligen försöka påverka personalavdelningen eller byta jobb. Det är faktiskt inte svårare än så.

Man har faktiskt ingen demokratiskt rätt att välja det ena eller det anda som anställd. Serverar personalavdelningen ärtsoppa på torsdagar får man äta ärtsoppa.

Betänk att arbetsgivaren är ansvarig för allt du gör med din arbetsdator, Er VD kan åka i fängelse upp till två år om det visar sig att du laddar hem barnporr på din dator, eller att du fått en trojan som laddar ner barnporr utan din vetskap. Det finns alltså mängder med argument för att IT-avdelningen vill ha koll på alla datorer. BSA kan också tvinga Er betala höga viten om det visar sig att du råkar ha en version av exempelvis Office 2010 som du "hittat".

Nu säger jag inte att det ÄR så - men det kan ju inte arbetsgivaren säga "ja vi vet att alla som använder mac dom är ärliga människor, medan de som kör pc är tjuvar"

IT-avdelningen kan såklart inte motivera att delar av deras IT budget ska gå åt att administrera flera plattformar, det är nog komplext som det redan är idag säkert.

Att försöka, med olika typer av medel tvinga igenom ett beslut känns ju trevlig, för sin egen skull men, ärligt talat, med företagshatten på sig (som jag väl får hoppas alla anställa har) - hur skulle det se ut om alla anställda valde att köra sin egen tjänstebil, med sin egen prissättning och som efter 1 år slutar sin anställning med 2 år kvar på leasingavtalet....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-20 23:24

Vissa är blinda. Jag är chef i en stor(?) organisation. Vi kör Windows och idag har ingen Mac. Ibland dyker det upp önskemål om Mac men det faller alltid på:
- dåliga argument om vinsten för organisationen
- kräver utredningar för att säkerställa kompetens, säkerhet och funktionalitet med andra system
- kräver mer eller annan kompetens på IT-avd

Ursprungligen av xms67:

Vissa är blinda. Jag är chef i en stor(?) organisation. Vi kör Windows och idag har ingen Mac. Ibland dyker det upp önskemål om Mac men det faller alltid på:
- dåliga argument om vinsten för organisationen
- kräver utredningar för att säkerställa kompetens, säkerhet och funktionalitet med andra system
- kräver mer eller annan kompetens på IT-avd

Jag tror snarare att den där blindheten är din egen, men vi kan väl utgå ifrån att du vet bättre.

Nu förutsätter jag att ni kan renodla er datormiljö i och med att alla era program antingen har en motsvarighet i OS X (likt Microsoft Office som finns för båda operativsystemen) eller att de har en motsvarighet (program som utvecklats av en annan tillverkare, men som utför lika funktioner som det ni är vana vid idag).

Detta skulle, i praktiken, innebära att ni får en oerhört minskad risk för virus och spyware i era företagsdatorer och ert företagsnätverk. Förmodligen behöver också mindre tid läggas på administrativt IT-arbete vad gäller underhåll etcetera (detta beror givetvis på organisationens storlek - och det grundas på berättelse från ett av landets universitet som har städat ut Windows på en av institutionerna). Mig veterligen blir också licenskostnaderna lägre än vad de är med Windows-miljö. Så nog finns det vinster för organisationen. Dock verkar det som att du faktiskt inte vill hitta fördelarna med en sådan förändring.

Och ja, det klart att det skulle krävas mer eller annan kompetens på IT-avdelningen om man skulle ha en blandad miljö. Å andra sidan kan jag anse att en eller två tjänster till i en någorlunda stor organisation (som jag förutsätter har en hyffsad lönsamhet) inte är något att bråka om. Speciellt inte om det leder till att de anställda bli mer nöjda, och därmed kanske även mer produktiva i sitt arbete.

  • Medlem
  • 2011-01-22 21:57
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nu förutsätter jag att ni kan renodla er datormiljö i och med att alla era program antingen har en motsvarighet i OS X (likt Microsoft Office som finns för båda operativsystemen) eller att de har en motsvarighet (program som utvecklats av en annan tillverkare, men som utför lika funktioner som det ni är vana vid idag).

Det kan inte vara ovanligt att större företag har system utvecklade helt för dem eller deras branch. Då är det inte bara att byta ut dem eftersom det inte finns några alternativ.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-21 09:39

Detta är en rapport fån JAMF så den är väl lite vinklad men dock intressant:
Understanding the Real Costs of Deploying Mac and PC costs

Orginalsida:
JAMF Software: JAMF Nation

Vad kostar missnöjet hos de anställda som känner sig överkörda? Jag känner en person på ett större svenskt företag som slängde ut Macarna för 15 år sedan. Han är fortfarande arg för det, och han är nog inte ensam. Det är inte gratis.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 21:45
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vad kostar missnöjet hos de anställda som känner sig överkörda? Jag känner en person på ett större svenskt företag som slängde ut Macarna för 15 år sedan. Han är fortfarande arg för det, och han är nog inte ensam. Det är inte gratis.

Jag känner en kompis som inte fick skaffa en BMW som tjänstebil, han är jättearg.

Kommer aldrig i hela mitt liv jobba på ett bolag som har rabiata regler om vilka smartphones och operativsystem som skall användas och inget annat. Då söker jag mig ngn annanstans.

Inget kreativt arbete, någonsin, kan bli på något sätt utfört i Windows.

Ursprungligen av Goflorp:

Kommer aldrig i hela mitt liv jobba på ett bolag som har rabiata regler om vilka smartphones och operativsystem som skall användas och inget annat. Då söker jag mig ngn annanstans.

Inget kreativt arbete, någonsin, kan bli på något sätt utfört i Windows.

Intressant resonemang. Har du ett jobb?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 15:50
Ursprungligen av Goflorp:

Kommer aldrig i hela mitt liv jobba på ett bolag som har rabiata regler om vilka smartphones och operativsystem som skall användas och inget annat. Då söker jag mig ngn annanstans.

Inget kreativt arbete, någonsin, kan bli på något sätt utfört i Windows.

Då kan du ju glömma att arbete på ett stort företag, standardisering krävs.

Examen 15 April, kommer kunna välja arbetsplats rätt bra.

Trivs jag inte finns det fler jobb. Kommer de försöka tvinga på mig en Windows-only-miljö kommer jag söka ngn annan stans.

Få är i den bekväma sitsen och kan göra så, jag är priviligierad och tänker utnyttja det.

Spjutspetsbolagen i branschen kör faktiskt pingvingrejer och gillar iPad, 2:an kör embedded och har PC's - men en himla massa iPhones.

Några av sunkbolagen har IT-avdelningar som bara vill låsa ner, köra Winklienter mot nån server, installera Office, alla telefoner skall vara WinMobile... Där tänker jag inte jobba.

Ursprungligen av Goflorp:

Examen 15 April, kommer kunna välja arbetsplats rätt bra.

Trivs jag inte finns det fler jobb. Kommer de försöka tvinga på mig en Windows-only-miljö kommer jag söka ngn annan stans.

Få är i den bekväma sitsen och kan göra så, jag är priviligierad och tänker utnyttja det.

Spjutspetsbolagen i branschen kör faktiskt pingvingrejer och gillar iPad, 2:an kör embedded och har PC's - men en himla massa iPhones.

Några av sunkbolagen har IT-avdelningar som bara vill låsa ner, köra Winklienter mot nån server, installera Office, alla telefoner skall vara WinMobile... Där tänker jag inte jobba.

Grattis till den förestående examen, och möjligheten att kunna välja arbetsgivare – verkligen en ynnest. Men, inte menar du väl att orsaken till att du väljer den ena eller andra arbetsplatsen är deras datorer? Jag hoppas innerligt att du väljer dem för att de i viktiga avseenden är en bättre arbetsgivare, inte för en sån liten detalj som deras operativsystem.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Grattis till den förestående examen, och möjligheten att kunna välja arbetsgivare – verkligen en ynnest. Men, inte menar du väl att orsaken till att du väljer den ena eller andra arbetsplatsen är deras datorer? Jag hoppas innerligt att du väljer dem för att de i viktiga avseenden är en bättre arbetsgivare, inte för en sån liten detalj som deras operativsystem.

Det finns flera kriterier, vilken OS-syn de har är EN av dem.

Men jag har iaf MED den på min lista.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 14:50
Ursprungligen av Goflorp:

Examen 15 April, kommer kunna välja arbetsplats rätt bra.

Trivs jag inte finns det fler jobb. Kommer de försöka tvinga på mig en Windows-only-miljö kommer jag söka ngn annan stans.

Få är i den bekväma sitsen och kan göra så, jag är priviligierad och tänker utnyttja det.

Spjutspetsbolagen i branschen kör faktiskt pingvingrejer och gillar iPad, 2:an kör embedded och har PC's - men en himla massa iPhones.

Några av sunkbolagen har IT-avdelningar som bara vill låsa ner, köra Winklienter mot nån server, installera Office, alla telefoner skall vara WinMobile... Där tänker jag inte jobba.

Lite nyfiken - hur kan du veta så mycket om IT-avdelningarna på företagen du är intresserad av att jobba på? Vad utbildade du dig till?

Ursprungligen av studiox:

Lite nyfiken - hur kan du veta så mycket om IT-avdelningarna på företagen du är intresserad av att jobba på? Vad utbildade du dig till?

Det handlar inte om IT-avdelningar, det handlar om hela företagen. Vi pratar fastighetsbranschen, fastighetsautomation - en väldans massa styr&regler, servrar som håller kolla på gigabyte med mätvärden, prognosstyrning av värme/kylsystem etc.
Jag är utbildad Fastighetstekniker om ett par månader och marknaden skriker efter oss. Pensionsavgångarna är stora.

Den gamla "bonk bonk"-tekniken (en fastighetsskötare som bankade på en ventil) är borta, nu är det DUC:ar, intelliganta styrningar, programmering och effektbegränsningar av Fjärrvärme.....

Två exempel är Kabona.se och KTC.se, det finns fler.

Om jag kan välja band ett dussin företag så kommer troligen inte det som bjuder högst lön vinna. Andra värden gäller, t ex hur deras datormiljö ser ut och vad deras inställning är till annat än Windows.
Skulle de sätta mig framför en PC och tvinga mig använda en Windows-telefon skulle jag be att få återkomma. Varför skall jag stå ut med sån skit om bolaget tvärs över gatan säger att du kan köra en iMac och ha en iPhone i arbetet ?

Vad gäller övrigt i personalpolitik är ju också intressant. Flera erbjuder frisksport på schemalagd tid, fri lånestuga, firmabilen på helgen etc.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 22:03
Ursprungligen av Goflorp:

Det handlar inte om IT-avdelningar, det handlar om hela företagen. Vi pratar fastighetsbranschen, fastighetsautomation - en väldans massa styr&regler, servrar som håller kolla på gigabyte med mätvärden, prognosstyrning av värme/kylsystem etc.
Jag är utbildad Fastighetstekniker om ett par månader och marknaden skriker efter oss. Pensionsavgångarna är stora.

Du märkte att du inte riktigt svarade på min fråga? Jag är själv utbildad El&Tele och har läst en hel del PLC.. Men det är ju väldigt OT.

Ursprungligen av Goflorp:

Om jag kan välja band ett dussin företag så kommer troligen inte det som bjuder högst lön vinna. Andra värden gäller, t ex hur deras datormiljö ser ut och vad deras inställning är till annat än Windows.

Lycka till i jobbsökandet.

Ursprungligen av studiox:

Du märkte att du inte riktigt svarade på min fråga? Jag är själv utbildad El&Tele och har läst en hel del PLC.. Men det är ju väldigt OT.

Lycka till i jobbsökandet.

Du menar "hur kan du veta så mycket..."

Tja, jag har praktiserat på sex olika bolag under 2 år ...

Men märker ju snart vart de har IT-avdelningen från helvetet som enbart vill göra allt jobbigt för folk.
Allt är bara bevara status quo och köpa in vad som helst som kommer från Redmond.

Å andra sidan finns det folk med IT-avd som är nyfikna, på hugget, vill prova nytt och säger att "Det vore bra få in lite blandad miljö."
"ipads vore kul - tänk vad vi kunde göra med dem?!"

Skillnad? Nähä? vart VILL man jobba?

Visst det går väl harva på ngt sunkigt ställe med gammal skit på skrivborden och HTC-lurar från 2006.. men inte fan uträttar man storverk på sådana ställen.

Det räknas med att behovet överskrider tillgången på arbetskraft med en faktor 10 inom två år.
Bolagen konkurrerar redan med varann om den arbetskraft som finns, just nu genom att man "stjäl" folk från varann.
Flera större förvaltningsbolag har krismöten i stil med "Vi är 36, vi skulle behöva vara 47, nästa år slutar 6. Då är vi 30 och skulle behöva vara 50...". Det saknas Tekniker, förvaltare, Energitekniker etc i mängder.

En del bolag kommer troligen (tack vare sina rigida IT-avdelningar) att försöka "effektivisera" sin IT ännu mer. ännu mera standard, inlåst i sitt lilla fack, Hej och hå, Win7, Citrix, burkar i svart plast utan CD, inga USB, inget ljudkort osv.

Andra kommer gå andra vägen, blanda, kör vad fan du vill, här är budgeten. Behöver du en iPad för att jobba effektivare? Behöver alla i personalen en? kör.

Skall bli synnerligen intressant.

Sedan finns det andra värden, världen är ju inte digital Noll eller Ett. Det står och faller ju inte med IT. Men för mig som äter, skiter, lever och andas datorer i princip jämt ÄR det en viktig faktor.

Mitt inlägg genererade en hel del diskussion, men inte så många svar. Tack Creops för ditt svar med firmware password, men skulle inte det förutsätta två lösen vid inloggning och att firmware lösenordet endast är känt av IT?

Det verkar inte finnas någon lösning på mitt problem, byta jobb tror jag inte är aktuellt, så det är nog kört.

Tack i alla fall

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-22 01:17
Ursprungligen av Gruvan35:

Mitt inlägg genererade en hel del diskussion, men inte så många svar. Tack Creops för ditt svar med firmware password, men skulle inte det förutsätta två lösen vid inloggning och att firmware lösenordet endast är känt av IT?

Det verkar inte finnas någon lösning på mitt problem, byta jobb tror jag inte är aktuellt, så det är nog kört.

Tack i alla fall

firmware lösenordet används endast när man tex ska starta från en CD. Vanlig användning kräver inte det.
IT lägger in det på alla burkar och sen håller dom det för sig själva.

Det förstår jag att du har, men jag måste fråga, eftersom det för mig är väldigt svårt att förstå, varför Mac/Windows är så viktigt?

Utan att kunna det minsta om yrket så föreställer jag mig att just själva operativsystemet måste spela en rätt underordnad roll i ens arbetsuppgifter. Jag tänker mig att det dels finns den del av jobbet som inte är vid burken, och den (gissar jag, mindre) del som är vid burken, och av den kan jag tänka mig att arbetet görs i dels mail/browsers (och där är det ju skit samma vilket OS) och så en del verksamhetsspecifika program. Är det så stor skillnad mellan dem i Mac/Windows-miljö?

Men eftersom jag inte kan ett skit om branschen så kan jag ha helt fel, det fattar jag, och det är därför jag frågar, på vilket sätt operativet är viktigt?

Jag vill ha en dator jag kan jobba med, inte emot.

Till stor del hänger det ihop med hur inställningen är från IT...
att IT-avd är till för sina användare eller att IT-avd mest drivs av ngn med diktatorsambitioner...

Ursprungligen av Goflorp:

Jag vill ha en dator jag kan jobba med, inte emot.

Till stor del hänger det ihop med hur inställningen är från IT...
att IT-avd är till för sina användare eller att IT-avd mest drivs av ngn med diktatorsambitioner...

Jag förstår det, men är det så stor skillnad just i en företagsburk? Som hemanvändare, som ska hantera kameror, bilder, musik, etc. etc. så föredrar ju alla vi Mac-användare just Mac, men åtminstone för egen del har jag svårt att se den skillnaden när det gäller företagsmiljöer, just därför att arbetsuppgifterna är så styrda till "work, no pleasure"

Passar inte den datormiljö som är standard på företaget man jobbar för pga principer/religion eller vad som helst, så tycker jag man ska säga upp sig och söka jobb hos en arbetsgivare som uppfyller ens krav på datormiljö.

Jag förstår varför det blir flamewar mellan Mac/Windows. Det beror nog tyvärr mest på Mac-användare (jag är en själv, men skulle aldrig ens komma på tanken att ha det som ett krav mot min arbetsgivare, hemma bestämmer jag själv) som ser det som en religion istället för ett verktyg, precis som vilket annat verktyg som helst så finns det alternativ som fungerar lika bra.

Goflorp, lycka till när du tagit din examen. Ett nej hade räckt som svar.

Jag skulle bli förvånad om det fanns gott om Mac-programvara till Styr/regler/fastighetsteknikerbranschen. Vi håller just nu på att installera ett nytt styrsystem till ventilationen på jobbet, systemet är från Siemens och kan köras via webben, men tror ni inte på fan att man måste köra Windows för att det skall fungera ändå?!

Så just denna branschen tror jag inte är speciellt mac-vänlig

Ursprungligen av Johan S:

Jag skulle bli förvånad om det fanns gott om Mac-programvara till Styr/regler/fastighetsteknikerbranschen. Vi håller just nu på att installera ett nytt styrsystem till ventilationen på jobbet, systemet är från Siemens och kan köras via webben, men tror ni inte på fan att man måste köra Windows för att det skall fungera ändå?!

Så just denna branschen tror jag inte är speciellt mac-vänlig

Precis, har varit på ett av branschens större bolag, man MÅSTE köra vissa operativ, vissa Servicepacks och ha en viss webbläsare - annars fungerar det inte ...

Ursprungligen av Goflorp:

Precis, har varit på ett av branschens större bolag, man MÅSTE köra vissa operativ, vissa Servicepacks och ha en viss webbläsare - annars fungerar det inte ...

Det kan bero väldigt mycket på hur verksamheten ser ut. Många företag har behov av programvara speciellt byggd för dem eller deras bransch och i många fall krävs individuell anpassning på varje företag. Det är inte alls ovanligt att det rentav lönar sig för större företag att ha sådan utveckling internt. Det kan vara väldigt komplicerade system som kostat stora summor att bygga upp under decennier. Även om man vill är det inte alltför enkelt eller ekonomiskt att porta det till Mac enbart på grund av att någon hellre arbetar i den miljön. IT är till för användarna men det betyder inte att IT är en betjänt som kan eller har budget att göra allt som användarna vill.

En sak som faktiskt är en fördel med Windows och vissa Linux-distributioner är att det finns tydlig information om hur länge det är supportat. Bygger du ditt system på RHEL 6 idag så vet du att du kommer att finnas möjlighet till support fram till åtminstone 2020-11-30. I takt med att hårdvara kommer och går kan det naturligtvis bli mer eller mindre svårt att köra det, men så länge som man har drivrutiner är det i alla fall inte omöjligt och har du en större organisation så kan du planera för det.

Mac OS X är toppen i många fall men när det gäller att fungera i en sådan miljö så har de fortfarande en lång väg kvar. Det är inte bara att det ska fungera just nu utan det ska fungera om fem år också. Vad händer om Apple släpper en ny systemversion som de egna systemen inte fungerar med? De måste naturligtvis anpassas men det är sällan trivialt och kostar tid och pengar. Det är inte säkert att man har råd med det i samma takt som det kommer nya systemversioner. Hur gör vi med nya maskiner under tiden? De bootar inte det gamla systemet.

Ganska off-topic, men det är det mesta i denna tråd. Med den inställningen och attityden skulle jag aldrig anställa dig Goflorp.
Jag har sett flera med liknande inställning under åren, ingen av dessa har jag anställt..

Ursprungligen av keptang:

Ganska off-topic, men det är det mesta i denna tråd. Med den inställningen och attityden skulle jag aldrig anställa dig Goflorp.
Jag har sett flera med liknande inställning under åren, ingen av dessa har jag anställt..

Med den attityden skulle jag aldrig vilja jobba hos dig heller.
Framför allt kan jag tänka mig jobba överallt i hela världen - utom i Stockholm

Låter på dig som du gärna ger dina anställda gammal skit då och vill att det skall vara effektiva, jubla över sitt jobb och vara såååå tacksamma. Hur många anställda har du?

Skulle vara kul att få höra vad du anser att ditt bolag har att erbjuda.
Hur ser det ut? Hur är miljön, hur funkar det med facket? vad är ni bäst på?
Vad har ni för mjuka värden? Vad har ni lyckats knyta för kompetens till bolaget?
Hur vet du om dina anställda trivs eller mest sitter och läser platsannonser?
Som anställd lägger jag mer eller mitt liv hos dig. Vad gör du med det?

Senast redigerat 2011-01-22 23:09
Bevaka tråden