Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa program på App Store till företag?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-06 22:44

Jag undrar om det är någon som har koll på hur man går till väga för att köpa program i App Store till sitt företag. Det är inga större grejer jag ska köpa, men jag jobbar lite med låtskapande och musikproduktion och det finns vissa appar som jag skulle vilja ha, men vill köpa till företaget. iPaden jag ska köpa till är skriven på företaget, och då vore det väl tokigt om appar man köper inte skulle kunna dras från företagets konto också.

Hur registrerar jag moms i bokföringen, och vad är det som gäller med inköpsland osv?

All info värt att veta uppskattas verkligen!

Läste för övrigt någonstans att Apple själva säger att App Store är till för privatpersoner, men jag köper inte det riktigt. Man måste väl ändå få köpa vad man vill (om det är inom ramarna för vad företaget kan ha nytta av) till sitt företag utan att de företag som säljer tjänsten eller varan sätter sig emot det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-06 22:53

En liten följdfråga, och kanske en alternativ lösning:

Kan man knata ner till Pressbyrån; köpa sig ett gift card; och följaktligen dra av momsen från det köpet istället för det faktiska köpet i App Store?

Ursprungligen av plumpa:

En liten följdfråga, och kanske en alternativ lösning:

Kan man knata ner till Pressbyrån; köpa sig ett gift card; och följaktligen dra av momsen från det köpet istället för det faktiska köpet i App Store?

Det låter som ett mkt enklare alternativ, i AppStore finns inga såna möjligheter.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-07 08:16
Ursprungligen av plumpa:

Kan man knata ner till Pressbyrån; köpa sig ett gift card; och följaktligen dra av momsen från det köpet istället för det faktiska köpet i App Store?

Ingen moms på presentkort. Momsen kommer när du använder det för att köpa varor i iTunes.

Ring Apple och be om ett Apple-ID för företag så ska du få kvitton med moms angivet när du shoppar appar.

Momsen på App Store är ju Luxemburgsk moms om jag inte minns fel. Den kan du inte lyfta i Sverige. Istället bör du försöka få Apple till att inte lägga på momsen alls.

Vilket är helt jävla hopplöst. Kan inte få dem att sluta dra moms när de säljer developermedlemskap. Måste valsa runt i supporten och få det återbetalt varje gång.

Fast ska de börja sälja programvara i Sverige från annat land så måste de nog se till att fixa momsdelen - annars blir det svårt att tänka sig företagskunder.

Jocke Melin på Macpro.se har gjort en grundlig undersökning kring det där och kom om fram till att det inte går att dra momsen, det sa Apple till honom. Inga appar för företag alltså.

Läs här: Macpro: nyheter och tester för Macproffset » Blog Archive » App Store inte för företagskunder och här: Macpro: nyheter och tester för Macproffset » Blog Archive » App Store inte för företagskunder, del två

Det är väl bara att bokföra hela kostnaden för appen som en kostnad i företaget, för det är ju trots allt en kostnad.

Låt säga att man köper en app för 49 kr och betalar med ett kort som är anslutet till företagets plusgirokonto. Då kan det se ut så här i bokföringen:

1920 Plusgiro: Kredit 49 kr
5420 Programvaror: Debet 49 kr

Senast redigerat 2011-01-03 14:28
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-05-05 09:17

Väcker nytt liv i den här tråden med tanke på mac appstore för skrivbordet. Kvittona därifrån ser, vad jag kan se, exakt likadana ut som från Itunes/appstore. Det vill säga utan moms angivet.

Vad jag lärt mig så måste alltid moms anges på kvitton. Inte bara i Sverige, utan i (minst) hela EU. Oavsett vem man säljer till. Hur kan Apple komma undan från det? Vad kan Skatteverket göra?

Än så länge kan man alltid handla direkt från tillverkaren, även i Apples fall med t ex Aperture, Final cut osv, och få momsen angiven. Men jag gissar att de dagarna är räknade.

På begäran från Apple ska du kunna få ett moms-kvitto. (Apple caves in over VAT receipts for iPhone apps | This is Money)

Men håller med, det bör alltid synas på en order/faktura hur mkt moms man betalat, oavsett som privatperson/företag.

Man kan visst lyfta moms från Luxemburg i Sverige men det är byråkratins motsvarighet till helvetet och lönar sig endast vid stora belopp. Alla momsregistrerade juridiska personer kan lyfta moms från alla EU-länder. Hos oss ger vi oss dock bara på det om det är minst 10 000:- att få tillbaka.

Jag var kanske otydlig. Jag menade att man kan inte kvitta luxemburgsk ingående moms mot svensk utgående moms. För att få tillbaka den luxemburgska momsen måste man alltså vända sig till luxemburgska motsvarigheten till skatteverket. Som pmarriott skriver är det krångligt och inget man gör för de småpengar det oftast handlar om i App Store.

Det är fullständigt befängt det här.
Ringde precis till den svenska företagsdelen av Apple för att följa upp hur man ska göra. Det enda dom säger är att man ska kontakta Itunes App Store supporten, men där får man ju automatsvar som lyder:

Dear Michal,

Greetings from Apple iTunes Store Customer Support! My name is xxxxx and I am glad to assist you today.
I understand that you would like to set up an account so that VAT receipts are received with each purchase. I will help you with this issue.
Michal, I would like to inform you that there is no way to set that up prior to purchasing, however, by request we can send VAT receipts as needed after the purchase has been made.
Please feel free to write back for further assistance.Thank you for being a valued iTunes Store Customer. Have a great day!
Sincerely,
xxxxx

Så, problemet är ju de facto att man betalar momsen i samband med inköpet av appen (exempelvis Final Cut Pro X som inte finns någon annanstans att köpa), får ett kvitto med 15% Luxemburg-moms som man inte kan dra av i bokföringen.

Är det enda alternativet att man gör en ansökan via skatteverket för "momsåterbetalning inom EU?" På samma vis som man tex begär moms tillbaka på hotellnätter etc? Då kanske det är aktuellt att spara alla iTuneskvitton och begära vartenda ett för att sedan sända in ansökan en gång per år till skatteverket? Det kan ju bli några kronor på ett år. Blir ju väl ca 3-400 kronor bara på FCPx?

Någon som har ett bra förslag på vad man kan göra?

Senast redigerat 2011-06-28 14:29

Blir ju intressant när Lion bara kommer att kunna köpas via AppStore.

  • Medlem
  • 2011-06-28 12:24

Får verkligen Apple göra så här? Luxemburg är ju en EU-stat, och momsreglerna säger - vad jag kan förstå - att mellan företag så ska moms betalas där KÖPAREN är verksam.

Apple verkar vara helt fokuserade på privatkonsumenterna numera...

Ursprungligen av lime:

Apple verkar vara helt fokuserade på privatkonsumenterna numera...

OT halft-om-halft, men ändå:
Apple: revising the definition of Pro « Observatory (via DFB, givetvis)

Man kan köpa Mac OS X Snow Leopard i låda: Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige)
Finns det ingen chans att man kan få göra samma sak med Lion? Jag vill också väldigt gärna lyfta momsen från just programvara jag köper till företaget. Appar handlar oftast om små pengar, där kan det bli klurigare att reda ut vad jag använder mer 'privat' och vad som är användbart för min verksamhet...

Ursprungligen av Manglobe:

Man kan köpa Mac OS X Snow Leopard i låda: Mac OS X 10.6 Snow Leopard - Apple Store (Sverige)
Finns det ingen chans att man kan få göra samma sak med Lion?

Det verkar inte som det just nu, nej.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-29 08:49

Jag jobbar på ett av Sveriges största verkstadsföretag och när vi köper varor från andra EU-länder får vi alltid fakturor utan moms. Samma sak när vi fakturerar en kund i ett annat EU-land. Detta borde väl även Apple kunna tillämpa.
Pratade precis med vår momsexpert och han sa att han aldrig skulle acceptera en faktura med moms från ett annat EU-land.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-29 13:29
Ursprungligen av AndyK:

Jag jobbar på ett av Sveriges största verkstadsföretag [...]
Pratade precis med vår momsexpert och han sa att han aldrig skulle acceptera en faktura med moms från ett annat EU-land.

Funkar nog om man är ett av Sveriges största verkstadsföretag...

För övrigt får man ingen moms spec. när man köper Telia Refill. Jag hade en sådan telefon på mitt företag och när jag skulle fylla på det var ingen moms specificerad. Jag kan inte tolka det som något annat än att man vill hålla borta företag från kontantkort. Men enligt skatteverkets regler är det inte.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-29 13:32
Ursprungligen av planB:

Funkar nog om man är ett av Sveriges största verkstadsföretag...

Men vi handlar ofta av små underleverantörer och säljer ofta till små företag, så jag kan inte se att det skulle fungera annorlunda för andra företag. Vi ber inte en ny leverantör att fakturera utan moms, det gör de med automatik. Vi fakturerar även våra kunder utan moms utan att fråga och vi får aldrig några reaktioner på det.
Jag tror bara att Apple inte har orkat/haft möjlighet att ta tag i "problemet".

Momsreglerna är ju de samma för alla företag inom EU.

Det kan ju vara så att eftersom vi tradear mycket av varorna så är de aldrig i Sverige och vänder, det kan ju vara därför de inte ska momsas i vårt fall, men jag vet inte.

Senast redigerat 2011-06-29 13:51
Ursprungligen av planB:

Funkar nog om man är ett av Sveriges största verkstadsföretag...

För övrigt får man ingen moms spec. när man köper Telia Refill. Jag hade en sådan telefon på mitt företag och när jag skulle fylla på det var ingen moms specificerad. Jag kan inte tolka det som något annat än att man vill hålla borta företag från kontantkort. Men enligt skatteverkets regler är det inte.

Ett sånt som jag har... >.<
Hur har du löst det? Du kan PM'a om det kanske är lite OT...

Apple släppte precis lite info om man vill köpa mer än 20 licenser till FCPx, men det löser ju inte det huvudsakliga problemet med moms.

Apple - Final Cut Pro X - Answers to common questions.

Citat:

Can I purchase a volume license?
Final Cut Pro X, Motion 5, and Compressor 4 Commercial and Education Volume Licensing will be available soon via the Apple Online Store for quantities of 20 or more. After purchasing, customers will receive redemption codes they can use to download the applications from the Mac App Store.

Jag har givit mig i kast att försöka driva det här så långt det går, tills man får ett vettigt svar från Apple.

Skickade precis detta mail:

Citat:

Hi,

Thank you for your email and the link to the itunes store terms and conditions.

While I understand from your email that the itunes store/mac app store is for personal end-users you are still selling products such as Final Cut Pro X which at your website Apple - Final Cut Pro X - A revolution in creative editing. says "built up from the ground up for professional editors" in the same way as Aperture Apple - Aperture - What's new in Aperture 3. mentions how professionals and professional photographers use that product. If a person is considered professional it is my opinion that this person makes a living on the profession, thus very likely running a business.

The only thing I would like to highlight, which is a concern of mine, is the lack of procedures/options for professional/business users of your products.
The products are targeted as professional, but the terms and conditions specify that it is for non-commercial personal end-users.

Please don't get me wrong, I think most of Apples products are great, but the current options at Itunes Store/Mac App Store offers are very limited for professional business users.
It is very likely that many more professionals share my opinion in this matter.

Best regards,

Återvändsgränd ?!

Citat:

Hello Michael,

I am XXXX again.

Apple recognizes that no one is better qualified to provide feedback about iTunes than the people who use it.

I encourage you to use the iTunes Feedback page to submit your comments:
Apple - iTunes - Feedback

Your efforts to share your feedback are very much appreciated.

Thank you for using the iTunes Store.

Have a great day!

Sincerely,

XXXX
iTunes Store Customer Support

Har länge haft krux med detta. men det gäller även annat än Apple (försök köpa stockvideo eller stockfoto på webben som företagskund och utan kreditkort). Så - jag handlar en hel del på mitt VISA-kort och får sedan igen pengarna på lönen. Så har det varit i många år. Förra året var det snack om att Apple skulle rigga upp en företagsdel med fakturor etc - åtminstone här i Sverige - dom var t.o.m. i kontakt med vår IT-avdelning...men...det blev inget av det :-D. Nada.

När jag köpte in Lion till en macbook på jobbet så räknade jag momsen från Irland (Vilket stod på apple.se någonstans). Vet dock inte hur löneavdelningen ser på det när de ska ge mig den slanten tillbaka

Ursprungligen av barbapappa_86:

När jag köpte in Lion till en macbook på jobbet så räknade jag momsen från Irland (Vilket stod på apple.se någonstans). Vet dock inte hur löneavdelningen ser på det när de ska ge mig den slanten tillbaka

Ert utlägg är ert utlägg. Anta att du åker på tjänsteresa till Irland och sover på hotell, ska din arbetsgivare bråka med dig om momsen på hotellräkningen då? Nej, de betalar dig fullt ut för dina utlägg och sedan är det upp till arbetsgivaren om de vill lägga ner 20 timmar arbete och vänta 6 månader för att få tillbaka momsen.

  • Medlem
  • Borås
  • 2011-08-08 10:04

Okej, jag är tydligen inte bra på att söka efter trådar innan jag skapar nya så jag ställer min fråga här som en följd:
Jag jobbar på ett företag som har omkring 6 Macdatorer på fyra anställda, alla anställda har privata Apple-ID's men vi undrar nu om det finns någon form av "företags-konto" som man kan vara flera på för att kunna köpa och köra Lion från App Store? Alltså att alla datorer delar på ett och samma konto? Eller är det ett Lion per konto som gäller så alla måste köpa varsitt?

Bevaka tråden