iPad wifi eller iPad 3g?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Krokom
  • 2010-12-04 17:06

ska köpa ipad i morgon, men är tveksam om man behöver 3g, hur har det funkat för er? saknar ni som "bara" har wifi versionen att kunna koppla upp er när ni vill? och nästa fråga, räcker 32gb eller ska man satsa på 64gb?

jag kommer att ha den till att slösurfa i soffan, låta barnen leka med den, kolla på film de få ggr man är ute å reser å så.

Jag har Wifi versionen och jag saknar absolut inte 3G. Dock ska nämnas att jag använder iPaden enbart när jag har tillgång till Wifi. Så jag har aldrig riktigt använt iPaden utan internetanslutning. Jag tycker om du ska se på film mycket med den så satsa på mer minne. Det är alltid tråkigt att inte få med sig de filmer man vill. Har du en Android telefon kan du ju alltid koppla upp iPaden via den.

Hoppas det hjälpte:)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-04 17:14

Ta en 16gb med 3g. Det borde kosta ungefär lika mycket som en 32gb med wifi. 64gb känns overkill, såvida du inte vill ha med dig lite fler filmer på resande fot. Men oftast brukar man inte kolla på alla filmerna som lagras, utan de senaste man lägger in, och därmed tar de flesta fimer bara plats för att ta plats.

• Medlem
  • Arvika
  • 2010-12-04 18:06

Efter moget övervägande beslutade jag mig för att snåla och "prova" wifi-versionen. Efter snart en månad kan jag konstatera att det inte är något jag ångrar. Än så länge använder jag den mest hemma. "Ute på fältet" använder jag iPhonen.
Men visst, det är klart att det vore lite roligare att ha tillgång till internet överallt, men inte tillräckligt för att det ska vara värt ett abbonemang.
Kör på Wifi och köp nästa generations iPad med 3G om du behöver. Det är min strategi.

Ursprungligen av ledin:

Efter moget övervägande beslutade jag mig för att snåla och "prova" wifi-versionen. Efter snart en månad kan jag konstatera att det inte är något jag ångrar. Än så länge använder jag den mest hemma. "Ute på fältet" använder jag iPhonen.
Men visst, det är klart att det vore lite roligare att ha tillgång till internet överallt, men inte tillräckligt för att det ska vara värt ett abbonemang.
Kör på Wifi och köp nästa generations iPad med 3G om du behöver. Det är min strategi.

Det låter som en bra strategi, så har jag tänkt också. Man har ju iPhone om man behöver kolla något på nätet/twittra/etc lite snabbt när man är "ute".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-04 18:35

Installera MyWi på din iPhone så är det löst...

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-04 19:23

Personligen skulle jag INTE klara mig utan 3g, men å andra sidan jobbar ju jag i bilen

Yes!!

Jag har inte testat själv, men jag tycker att jag ser olika åsikter överallt. En del anser att man oftast har wifi där man använder den och andra säger att man måste (!) ha 3G.
Jag tror att man får fundera lite själv och se över sina egna användningsområden och sedan bestämma sig helt enkelt om det är värt 3G eller ej.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-04 20:01

Köpte en 16 WiFi i maj i US men sålde den och köpte en med 3G istället. Kör WiFi hemma och har en 3G-router men tycker det var för mycket meck med routern då det var ytterligare en sak som ska vara laddat.
Då jag primärt är uppkopplad via WiFi så kör jag Telia Refill med årskort på surf, kostar "bara" 495/år. Visst, det är bara 0,5GB per månad men det räcker gott och väl för mitt behov.

OBS WiFi har inte GPS i sig vilket ställer till det om man vill ha den som navigator även om man är uppkopplad med sin 3G-router.

Förstår inte hur man kan överväga iPad utan 3G+GPS.

Uppenbarligen finns det folk som tar det där med eReader på för stort allvar…

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Förstår inte hur man kan överväga iPad utan 3G+GPS.

Uppenbarligen finns det folk som tar det där med eReader på för stort allvar…

Eller så har man en iPhone 4 som sköter datatrafiken, som man alltid har med sig i fickan ändå, antar att t.ex Navigon/Tom Tom inte är anpassad till iPad? Men jag kan ju ha fel.

Det kanske är så att utan 3G så är iPad bara en "eReader", är det så du menar/tycker?

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-04 21:48
Ursprungligen av keptang:

Eller så har man en iPhone 4 som sköter datatrafiken, som man alltid har med sig i fickan ändå, antar att t.ex Navigon/Tom Tom inte är anpassad till iPad? Men jag kan ju ha fel.

Det kanske är så att utan 3G så är iPad bara en "eReader", är det så du menar/tycker?

Du måste ju jailbreaka din iphone om du ska kunna använda den som hotspot till din iPad så det går ju bort. Sedan har wifi-versionen som sagt inte GPS, vilket gör produkten riktigt handikappad för min del.

Ursprungligen av zinned:

Du måste ju jailbreaka din iphone om du ska kunna använda den som hotspot till din iPad så det går ju bort. Sedan har wifi-versionen som sagt inte GPS, vilket gör produkten riktigt handikappad för min del.

Ok, vilken tur att man får tycka och göra olika, annars hade jag inte fått jailbreaka min iPhone tydligen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-04 22:16

Ok, vilken tur att man får tycka och göra olika, annars hade jag inte fått jailbreaka min iPhone tydligen.

Oj, är vi på dåligt humör idag? Det var inte meningen att trampa på några ömma tår utan jag menade att man inte kan förutsätta att någon vill lägga in ett modifierat OS och rent tekniskt häva garantin för att kunna använda telefonens internet anslutning till sin iPad.

Ursprungligen av zinned:

Oj, är vi på dåligt humör idag? Det var inte meningen att trampa på några ömma tår utan jag menade att man inte kan förutsätta att någon vill lägga in ett modifierat OS och rent tekniskt häva garantin för att kunna använda telefonens internet anslutning till sin iPad.

Absolut inte på dåligt humör.

Jag ställde två frågor i mitt inlägg och fick ingen respons på det, bara samma saker som redan skrivits, iPad är en eReader utan 3G typ.

"Antar att t.ex Navigon/Tom Tom inte är anpassad till iPad? Men jag kan ju ha fel."

"Det kanske är så att utan 3G så är iPad bara en "eReader", är det så du menar/tycker?"

Man lägger inte in ett modifierat OS när man jailbreakar, men nu är inte det topic för den här tråden.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-04 22:41

Man lägger inte in ett modifierat OS när man jailbreakar, men nu är inte det topic för den här tråden.

Om det inte är en standardinställning som man stänger av eller på, så är det en modifierad OS.

Jag hade hellre köpt en iPad 3G än att behöva böka med uppdateringar och vänta på JB varje gång det släpptes någon iOS-uppgradering, bara för att jag ska kunna använda iPhone som modem.

Om man har en jailbreakad iPhone eller inte är totalt ointressant i denna tråd som handlar om iPad.

jag ställde 2 frågor i mitt svar till AndreeMarkefors, men det enda som verkar intressant är jailbreak av iPhone.

Urspårat.

• Medlem
  • Krokom
  • 2010-12-04 23:19

då jag ej kommer att använda ipad till gps eller dylikt (det har jag min nokia n8 till) så lutar det åt en wifi 32gb.. vill jag twittra (gör jag aldrig), facebooka, kolla nyheterna på "språng" så funkar både min 3gs och min n8 till det.. men tack alla för era synpunkter, vissa mer relevanta än andra.

Senast redigerat 2010-12-13 16:09

Jag köpte en iPad 32Gb 3G+GPS för tre månader sen. Jag använder diverse GPS-program för nöjes skull och tänkte ha iPaden att avlasta den stackars iPhonens batteri från detta. 3G-funktionen såg jag inte som nödvändig.

Då jag hade ett 3-bredband kontant-SIM liggandes som jag bara använt sporadiskt tidigare tyckte jag det kunde vara kul att prova det. Bytte det mot ett micro-SIM och körde igång.

Sen hände något jag inte tänkt mig, iPad tog över alla funktioner från iPhonen utom telefoni, sms/mms och att vara ljud-iPod. Den ersätter till stora delar funktionen som min gamla MacBook har som en dator på resan. iPaden får hänga med nästan överallt nuförtiden. Även kameran får hänga med oftare då det med SD-korts-sockerbiten är smidigt att överföra till iPaden och sedan ladda upp/skicka bilder tagna med en riktig kamera på språng.

32Gb räcker om man lär sig att göra smarta spellistor i iTunes. Och hellre 3G än 64Gb säger jag nu utan tvekan.

Intressant notering jag gjort med Bredbandskollens iPad-app, de flesta gånger är 3G lika snabbt eller t o m snabbare än gratis-wifi ställen som t ex Max eller McDonalds. Det har hänt flera gånger att jag stängt av wifi på såna ställen pga av det varit mycket segare än 3G!

Hoppas du blev lite klokare av detta

Jag lade till en omröstning ovan så vi får se vad alla tycker!

Personligen köpte jag en iPad Wifi så fort den släpptes men den används inte mycket - min iPad 3G används betydligt mer. GPS och möjligheten att alltid ha nät är värt massor.

Om du kan använda en iPhone utan mobiltäckning och vara nöjd - ja då är du nog nöjd med en iPad Wifi också

Jag använder min dagligen på tåget, så utan 3g skulle en stor del av nyttan med den gå förlorad. Jag har också tänkt på att sedan jag blev med iPad så har jag nästan slutat använda iPhonen utom som musikspelare och för att ringa med. Jag tittar däremot inte på så mycket film på den så jag har inget större behov av stort lagringsutrymme, och valet av 16GB 3G-modellen var ganska lätt.

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-07 14:26

Varsågod, hoppas den fungerar som tänkt, jag har tyvärr ingen användning för en då jag inte har en iPad ännu.. Men kanske snart så..

WIFI å 16Gb räcker hur långt som helst (nästan, så länge man inte installerar "Elements" lr likn). Otroligt stort program, 1,7Gb!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-07 14:40

Detta måste ju trots allt vara en diskussion som måste svaras av varje individ utefter behoven. Hade en iPad 16GB wifi som jag klarade mig alldeles galant med. Hade inget behov av den där det inte fanns wifi, men å andra sidan är man det så blir det knasigt.

Dock blev det lite overkill med en iPad hos oss så jag sålde den och en gammal macbook och finansierade en MAcbook Air istället

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-10 23:17

Jag skaffade en iPad WiFi så fort det gick, och jag gillade verkligen att ha en iPhone med större skärm och lite "vuxnare" användningsområde. Men den kändes hela tiden lite stympad. Jag skaffade mig WiFi abonnemang hos the Cloud, men det fanns ju inte överallt, och jag kände mig fångad vid caféer eller andra hot spots när jag egentligen vill gå vidare.

Så när iPad 3G väl började levereras sålde jag min WiFi och köpte en 3G istället. Och vips var växte iPaden ännu mer - jag surfar och laddar ner appar överallt. Jag läser och svarar på mail, jag läser DN/New York Times precis där jag råkar vara för tillfället.
GPSen använder jag tillsammans med digitala sjökort för att få min position på sjön och vilken hastighet jag har. Hur smidigt som helst.

Så - för min del - 3G utan tvekan...

Ursprungligen av Arvid:

Jag skaffade en iPad WiFi så fort det gick, och jag gillade verkligen att ha en iPhone med större skärm och lite "vuxnare" användningsområde. Men den kändes hela tiden lite stympad. Jag skaffade mig WiFi abonnemang hos the Cloud, men det fanns ju inte överallt, och jag kände mig fångad vid caféer eller andra hot spots när jag egentligen vill gå vidare.

Så när iPad 3G väl började levereras sålde jag min WiFi och köpte en 3G istället. Och vips var växte iPaden ännu mer - jag surfar och laddar ner appar överallt. Jag läser och svarar på mail, jag läser DN/New York Times precis där jag råkar vara för tillfället.
GPSen använder jag tillsammans med digitala sjökort för att få min position på sjön och vilken hastighet jag har. Hur smidigt som helst.

Så - för min del - 3G utan tvekan...

Just det där med att kunna använda den på resor, bussen etc. Det är ju ställen som är som gjort för att använda den, att då INTE ha nätkoppling i det läget känns ju helt fel.
Jag skulle ha svårt för att nöja mig utan.

Testade en långt innan de fanns i Sverige, på en uteservering, en 16 utan 3G, den kändes redan då halv, som om den saknade ngt. Som att man liksom inte utnyttjade den potential som apparaten hade.

Twitter, FB, Kartor, ladda ner vad som helst, surfa, mail - ja, i princip allt var "offline" där man satt på en solig uteservering - som gjord för att sitta och kolla de där sakerna.

Så, om man få komma med ett råd, skaffa 3G om du är det minsta ute och rör på dig.

Jag valde en 32 G med wifi och 3G. Tänkte en 16 G - men dom hade inte kommit till Mediamarkt på premiärdagen (sa dom) därför blev det 32G eller inget. 3G har jag inte så mycket användning för i dagsläget - men till sommaren...... då är det inget snack. Tvunget ha 3G när man vistas ute på ett helt annat sätt, än nu med många minusgrader.

Några inlägg har flyttats till en egen tråd:
http://www.99.se/tillbehor/283095-kortlasare-till-ipad.html

Blanda inte flera helt olika frågor i samma tråd!

/Mod

1
Bevaka tråden