Bärbart till 15-åring

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Grabben önskar sig en bärbar. Jag har ingen erfarenhet av dessa och undrar framförallt vad man missar om man köper en billigare pc jämfört med en Macbook.

Jag jämför följande modeller:

Macbook 13,3 tum, 2,4 GHz, 250 Gb, 2Gb, 9500 kr

HP PAVILION G62-A11 AMD 2.1 4GB/640 HD4250 15.6" W7HP , 5500 kr (Populärast hos Dustin)

HP G62-B24EO, 15,6" laptop med Intel Core i5, 4GB RAM och 500GB, 6000 kr (Elgiganten)

Macbook har ju så klart fördelen av att köra MacOS, men i övrigt? Jag vet inte ens hur man jämför de tre processortyperna. Macbook har mindre minne, mindre skärm och mindre hårddisk. Så varför skulle man lägga de extra tusenplapparna?

Trodde aldrig att jag skulle säga det här... Men till en 15 åring så skulle jag rekommendera en pc Lägg de extra tusenlapparna på en dator med core i7 och ett snabbt grafikkort. Windows är ett skitsystem men det är bättre optimerat för spel. När jag var 15 så ville jag bara spela på min dator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 09:30
Ursprungligen av Johan Kybjär:

Trodde aldrig att jag skulle säga det här... Men till en 15 åring så skulle jag rekommendera en pc Lägg de extra tusenlapparna på en dator med core i7 och ett snabbt grafikkort. Windows är ett skitsystem men det är bättre optimerat för spel. När jag var 15 så ville jag bara spela på min dator.

Är benägen att hålla med. Nu, sådär 20 år senare, vill man bara att allt skall funka. Men då var det spel som gällde och nästan en sport att kunna fixa med datorn om det strulade. Vill han däremot hålla på med musik, bilder eller redigera film så är ju verktygen som följer med i iLife suveräna, bara det kan motivera prisskillnaden.

Annars är ju konsumentmodellerna på bärbara för windows ganska plastiga, mer gjorda för ett liv hemma på skrivbordet eller i soffan. Därav det låga priset. Modellerna riktade mot företag är rejälare, men håller samma prisnivå som Macbook Pro. Har själv haft en lång rad windows-maskiner (ur den senare kategorin) på jobbet, det är milsvid skillnad mot stormarknadernas plastmonster med stora (men kassa) bildskärmar och taffliga mediaknappar, men jag skulle aldrig byta bort min privata MBP i alla fall...

/magnus

Ursprungligen av Vips:

Är benägen att hålla med. Nu, sådär 20 år senare, vill man bara att allt skall funka. Men då var det spel som gällde och nästan en sport att kunna fixa med datorn om det strulade. Vill han däremot hålla på med musik, bilder eller redigera film så är ju verktygen som följer med i iLife suveräna, bara det kan motivera prisskillnaden.

Annars är ju konsumentmodellerna på bärbara för windows ganska plastiga, mer gjorda för ett liv hemma på skrivbordet eller i soffan. Därav det låga priset. Modellerna riktade mot företag är rejälare, men håller samma prisnivå som Macbook Pro. Har själv haft en lång rad windows-maskiner (ur den senare kategorin) på jobbet, det är milsvid skillnad mot stormarknadernas plastmonster med stora (men kassa) bildskärmar och taffliga mediaknappar, men jag skulle aldrig byta bort min privata MBP i alla fall...

/magnus

Jag håller med dig! Skulle inte byta bort min MBP för allt i världen Allt hänger ju på vad killen vill använda datorn till. Film, Musik, Bilder, Film - Mac som gäller. Spel, seg dator efter en vecka - Pc som gäller!

Vill du hålla nerenbudgeten köp en begagnad macbook pro på blocket.

Otrolig fördel med mac är batteritiden. 3-4 gånger bättre än pc. Samt kvaliten och livslängden!! Windowz kan han installera enkelt på mac om han vill spela spel som inte finns på osx..

Skrivet från ipad=stavfel!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-29 00:47

Spontant så verkar Macbooken vara runt en tredjedel tunnare än alternativen. Något att titta närmare på kan vara skärmkvalitet och reell batteritid.

Grafikkortet (320M) ska vara bättre än ATi Mobility Radeon HD 4250 och oändligt mycket bättre än Intel HD.

Grafikkorten i mbp alut 13" är faktiskt rätt bra. Klarar flera nya spel, kanske inte på högsta upplösningen men ändå. Skulle själv aldrig köpa pc. Installerar windows på mn mac om jag behöver ett program som bara finns på windows eller vill spela något spel som inte finns till osx!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 06:53

Fråga honom själv om han vill sitta i windows eller mac miljö. Absolut lättast

Ursprungligen av 20hz:

Fråga honom själv om han vill sitta i windows eller mac miljö. Absolut lättast

Eller kanske iOS ?

Jag tycker en iPad är ett reellt alternativ faktiskt.

Platt, enkel, snabbt på, av. otroligt portabel.
Grymt nyttig i skolarbetet. möjlighet att ha böcker elektroniskt.

Ungdomar är rappa i hjärnan och tänker nytt på nolltid.

Men det är klart, sitta och köra adAware och reparera registret blir det ju inte så mkt av....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 11:27

Ja, kan tänka mig att iPad är praktisk till sånt, på min tid sträckte sig datainslaget i skolarbetet till Compis-maskinerna i datasalen...

Fördelen med OS X ligger som sagt i stabiliteten över tid, mina barn sitter och spelar på vår gamla iMac, som aldrig rensats eller installerats om under de drygt fyra år vi haft den, funkar utmärkt. Däremot håller hårdvaran på att ge upp, skärmen/grafikkortet i alla fall.

Man måste nog helt enkelt höra sig för lite grann vad som är det tänkta användningsområdet innan man fattar ett beslut...

/magnus

Ursprungligen av Goflorp:

Eller kanske iOS ?

Jag tycker en iPad är ett reellt alternativ faktiskt.

Platt, enkel, snabbt på, av. otroligt portabel.
Grymt nyttig i skolarbetet. möjlighet att ha böcker elektroniskt.

Ungdomar är rappa i hjärnan och tänker nytt på nolltid.

Men det är klart, sitta och köra adAware och reparera registret blir det ju inte så mkt av....

Ursprungligen av Goflorp:

Eller kanske iOS ?

Nja, där tycker jag att du går för långt!

Min son som fyller 12 efter årsskiftet skulle aldrig klara sej med en iPad. Visst har han en del kul med sin iPod Touch med iOS 4 men att sänka nivån från en riktig Mac ? Nä, då skulle han nog t.o.m. välja en PC.

Det är en tonåring vi snackar om, inte en 64*-åring...

LCR

*=Eller vilken ålder man nu vill ta som exempel. No offence intended.

Jag kör själv på en Macbook Pro 13" 2,66 och jag har provat att köra Bootcamp. Tyckte dock att det var för jobbig att behöva boota om datorn när jag ville köra ett windows program. Du får mycket dator för pengarna om du köper en mac, min kostade runt 15000 och för de pengarna får du en väldigt bra pc..

Min son kör en 2GHz MacBook Pro som han har haft i 3 år nu och han kör Windows genom Bootcamp och den räcker fortfarande till allt han vill ha den till.

Skulle ALDRIG (aldrig aldrig) rekommendera någon att köpa en PC, bättre att köpa en begagnad MacBook/MBP och sedan kunna använda den en lång tid framöver utan problem. Köper du en PC får du problem inom en månad, speciellt om du ska använda den mot Internet.

Är det spel som är det viktigaste köp en begagnad MacBook samt en stationär PC (som inte används för att surfa).

Att använda en billigare Windows PC för allt är den sämsta ekonomiska besparingen man kan göra!!

LCR

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-11-29 11:34

Tack för alla synpunkter. Snårigt det här.

Vad tror ni om Acer Aspire 5552G-N854G?

Trekärnig processor (AMD Phenom II tripple-core) låter väl bra? Någon som har en aning om hur den står sig mot Intels i5 processorer som är vanligare?

Och en annan sak, virusskydd! Försäljaren på Elgiganten erbjöd Norton för 900 kr. Och då får man bara fria uppdateringar i ett år. Sedan får man punga ut med 900 kr igen, osv. Är det så dyrt att hålla en pc virusfri? Det påverkar ju faktiskt prisjämförelsen mot mac.

Ursprungligen av Asterraster:

...Vad tror ni om Acer Aspire 5552G-N854G? Trekärnig processor (AMD Phenom II tripple-core) låter väl bra? Någon som har en aning om hur den står sig mot Intels i5 processorer som är vanligare?...

Det här är trots allt ett Mac-forum, och jag tycker inte att vi ska syssla med PC-köptips. Det finns andra forum där du säkert kan få mycket bättre svar på jämförelsen mellan Intel- och AMD-processor.

Och angående antivirusprogram så finns det flera alternativ som är både billigare och bättre än Norton. Men även här hänvisar jag till ett PC-/Windows-forum som förmodligen kan ge bättre och exaktare svar.

/Mod

Det är inte så snårigt och problematiskt som det kan framstå - om man ska vara helt ärlig.

Det stämmer bra att du i en del fall får betydligt mer hårdvara för pengarna om du väljer bort en Mac. Helt ärligt så kan jag erkänna att det har funnits gånger då jag har funderat på att överge Apple och springa till HP eller andra av kostnadsskäl. Efter ett tag så har jag dock kommit på andra tankar och det beror främst på följande faktorer:

1) Min erfarenhet från PC är att de ofta går sönder eller dras med problem som är relaterade till Windows (osignerade drivrutiner, bristande funktionalitet, program som inte följer Microsofts riktlinjer etc). Hårvara har dessutom tagit lång tid att få åtgärdat när det har strulat.

2) Mac OS X är kompetent att göra allt förutom att spela en bred variation av toppmoderna spel. Vill grabben spela så tycker jag att du hellre ska se till att han får en Playstation 3 eller ett XBox 360, och eventuellt en TV. Det blir dyrare, men det är värt det.

3) Apple har en utmärkt service via telefon och via deras auktoriserade butiker i Sverige.

4) Produkterna som Apple levererar är oftast genomtänkta och ser otroligt bra ut.

5) Arbetssättet i Mac OS X är helt underbart. Windows har ingen motsvarighet som går att mäta sig med eftersom Microsoft "måste" se till att ha stöd för så sjukt många lika hårdvara. För mig är det otänkbart att köra Windows på en bärbar dator.

När det gäller Norton Antivirus så finns det bättre och billigare produkter att köpa. Detsamma kommer att gälla när de förr eller senare lanserar en produkt för Mac OS X. Rekommenderar AVG (finns i gratisversion) eller F-secure (kostnar en liten summa pengar). Dock ska man komma ihåg att dessa program börjar hitta allt färre när det kommer allt mer avancerade virus.

För övrigt så röstar jag för att vi avstår vidare diskussion om PC i forumet. Trots allt så är det ett Mac-relaterat forum, och när en tråd glider över i att bara handla om PC-köp så känns det ointressant och tråkigt.

Trekärnig processor (AMD Phenom II tripple-core) låter väl bra? Någon som har en aning om hur den står sig mot Intels i5 processorer som är vanligare?

Och en annan sak, virusskydd! Försäljaren på Elgiganten erbjöd Norton för 900 kr. Och då får man bara fria uppdateringar i ett år. Sedan får man punga ut med 900 kr igen, osv. Är det så dyrt att hålla en pc virusfri? Det påverkar ju faktiskt prisjämförelsen mot mac.

Det jag reagerade mest på var att skärmupplösningen på 1366 x 768 känns extremt lågt för 15,6 tum. Det känns mer lämpligt för en skärm på 10/11 tum.

Den är i det lägre segmentet kring Core 2 Duo och Core i3.

Microsoft har numera en kostnadsfri lösning som de kallar för Security Essentials. Jag vet inte om den är bra, men det är åtminstone var jag skulle börja titta.

• Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-13 17:15

Köp ALDRIG en PC! Oavsett ålder, budget, ja.. Allt! Håller mycket längre. När man ser specifikationerna luras man bara. Vad är det för fördel med att ha ett biffigt system med Windows och antivirus osv som suger musten ur datorns kraft och som är dessutom byggt väldigt dåligt?

Ursprungligen av fedi-93:

Köp ALDRIG en PC! Oavsett ålder, budget, ja.. Allt! Håller mycket längre. När man ser specifikationerna luras man bara. Vad är det för fördel med att ha ett biffigt system med Windows och antivirus osv som suger musten ur datorns kraft och som är dessutom byggt väldigt dåligt?

Varför inte? Jag har gått omkring i två år på en Eee-dator eftersom Apple inte kunde bygga en tillräckligt liten laptop. Den hade inte speciellt uppseendeväckande specifikationer men kunde erbjuda andra saker som Apple helt enkelt har valt att inte leverera. Nu håller jag på att leta efter en stationär dator och lär antagligen inte välja Apple eftersom de inte har något vettigt alternativ.

Sedan finns det ju vettiga alternativ till Windows. Exempelvis Linux eller någon BSD-variant. Beroende på vad man vill göra kan de ha fördelar som till och med OS X saknar.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2010-12-17 08:56

Datorn du föreslog (Acer) verkar inte alls dum. Skärmupplösningen ska inte vara några problem. Jag har en Komplett.se - ASUS N61DA 16" HD LED som möjligen är något bättre. Den har i alla fall samma upplösning och det är inga problem.

Stirra dig inte blind på processorn. Även grafikkortet är viktigt, särskilt om man vill spela spel antar jag.

Mac-datorer är säkert bra på många vis men ibland tycker jag att vissa är lite väl fanatiska.

Jag är framförallt PC-användare och tycker att Mac inte alls är lättanvänt. Det beror säkert till stor del på att jag är van vid Windows.

Det är möjligt att det är mindre strul med en Mac men så mycket jobb med en PC är det inte. Ibland tycker jag att Mac-användare skrämmer med att Windows är instabilt. Det är inte särskilt instabilt alls tycker jag. Visst kan det strula men normalt sett är det inga problem.

En fördel med Mac är väl att Apple vet exakt vad för dator de ska utveckla sina operativsystem till och då kan göra det mer anpassat. Som att jämföra iPhone (den bästa mobil jag haft) med Android-mobiler.

Ska man sedan spela mycket spel så är nog PC att föredra.

Vill du ha tips om PC kan jag rekommendera Sweclockers.com

Tack igen för att ni engagerat er. Det blev en mac trots allt. Mackbook pro 13". Man kan inte få allt och i det här fallet väger önskemålen om en mac, och vår befintliga erfarenhet av mac tyngre än pris och optimering för spel.

Vitsen med att även diskutera PC här är att det går att få synpunkter från folk som har erfarenhet av båda systemen.

Tack igen för att ni engagerat er. Det blev en mac trots allt. Mackbook pro 13". Man kan inte få allt och i det här fallet väger önskemålen om en mac, och vår befintliga erfarenhet av mac tyngre än pris och optimering för spel.

Vitsen med att även diskutera PC här är att det går att få synpunkter från folk som har erfarenhet av båda systemen.

Försök diskutera Toyota på ett Volvo forum...

Håller helt med moderatorerna här, detta är ett Mac forum och då diskuterar man inte vilken PC man ska köpa.

Visst finns det situationer då man kan diskutera PC, men då måste det vara i samband med Mac på något sätt, dessvärre inte i Hackintosh sammanhang...

Andra som läser tråden och funderar på PC, vänta till mellandagsrean.

Alla lager är just nu fulla med bärbara PC's. Det skylls på Acer, men själv tror jag det
är alla iPads som säljs....

Pc-lagren verfulla - IDG.se

Just Acer har jag aldrig hört någon som varit nöjd med tyvärr. Antingen har de jag pratat med haft otur eller så rör jag mig bara med Mac-människor. O:-)

1
Bevaka tråden