Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diverse frågor om problem med skivreparation med skivverktyg och en extremt långsam dator

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en första generationens 17'' macbook pro som igår började bli riktigt seg och muspekaren följde inte med när jag rörde runt musen fören några sekunder efteråt, så jag beslutade mig för att starta om den.

När datorn var påväg att starta upp igen fick jag den gråa progressmätarern under det snurrande hjulet och äpplet i ungefär 30 sekunder sedan dog datorn plötsligt. När jag startade upp datorn i verbose mode (terminalläget) så kunde jag se att det sista datorn gjorde innan den dog var att fsck kontrollerade filsystemet på startdisken, gav ett felmeddelande och sedan meddelandet "processor halted"

För att fixa detta startade jag från startskivan (som jag lagt på ett usb-minne) och föersökte reparera skivan med skivverktyg. Detta misslyckades, och skivverktyg sade att jag skulle säkerhetskopiera allt och formateera om disken.

Jag formaterade därför om disken och gjorde en ny installation av snöleopard på skivan, samt återställde systemet från time machine. Nu är datorn fortfarande seg och ibland tar start av program eller musklick minuter från att musklicket gjordes till att programmet är startat eller kommandot tagit effekt.

Skivan går fortfarande inte att reparera med skivverktyg från startskivan.

Beror datorns seghet på diskens fel eller är det symtom av något annat?

Kan diskfelet orsakas av time machine-kopian och föras över från backuppen till startskivan?

Finns det något annat sätt att reparera skivfel än via skiverktyg, till exempel något annat systemreparationsverktyg jag kan installera på en usbstick, som kanske klarar av att fixa felet?

Något annat jag kan göra för attt fixa datorns seghet?

Det låter som läsfel från hårddisken - den är nog inte riktigt frisk...

Kan väl vara hårddisk eller logikkortet ("moderkortet").

Maskinen är väl ändå ett par år, så jag hade gett den en ny hårddisk.
Upphör inte felen då blir det till att lämna in.

Om du kollar på Apple, under support och DIY (Do it yourself) så finns det ofta guider till hur du byter minne/hårddisk etc.

Går du bet där finns MacFixit.com

Tack för era kommentarer.

Jag testade att installera osx och återställa från time machine först på en usb-disk och sedan på den interna disken och hittils har båda fungerat bra.

För någon av de felen som ni har nämnt, läsfel från hårddisken eller fel på logikkortet, kan det vara så att felen uppstår bara ibland så att det fortfarande kan vara aktuellt att byta ut till exempel hårddisken? Eller kan det vara så att felen bara var en tillfällighet och problemen inte kvarstår eftersom det verkar som att symtomen är borta?

1
Bevaka tråden