Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är användarkontot "firebird"?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har klonat över firmans datorer till nya dito med Apples vanliga installerare. På alla maskiner fanns det ett dolt konto "firebird" som jag aldrig sett förut. Det syns inte i kontoinställningarna men visar sig vid överföringen.

Vad är det här?

Rättelse.

Det syns i kontoinställningar under Grupper.

Citat:

Wow strange. I just found this on one of my systems.

I just installed a new 500 GB 7200RPM drive into my MacBook Pro. I then installed and patched Snow Leopard.

I then connected the old drive via USB and fired up Migration Assistant. It shows the user "firebird." And beneath the name in small type it says "This user's data doesn't need to be transferred."

Real weird I've never seen that user before.

Apple - Support - Discussions - unknown user account ...

Jag var in i den tråden innan jag skrev här. Det finns väl inget svar där bara spekulationer, eller?

Citat:

1.B. Users and groups

The installation creates the user firebird and a group called firebird all binaries and scripts within /opt/firebird are owned by this user and group.

http://bund.com.au/~foo/linux/firebird.html

Sidan vill inte visa sig... står bara och snurrar.

Vilken installation handlar det om?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Sidan vill inte visa sig... står bara och snurrar.

Vilken installation handlar det om?

Firebird - The RDBMS that's going where you're going

Ohh, ett mysterium

Egentligen är väl inte frågan vad det är. Det går väl förmodligen att googla fram. Frågan är hur det hamnat i våra datorer?

I min dator pågår det ständigt experiment av olika slag så här kan det finnas både det ena och det andra. Men mina kollegor använder inte sin dator på det sättet. Minsta gemensamma nämnare blir i så fall att vi kopplar upp oss mot en OS X Server, men vi har inga inloggningskonton på servern. Vi bara hämtar och lämnar filer där.

Dessutom borde nog inte namnet vara "firebird" om det här hörde till Apples egna installationer så spontant känns det som en tredjepartsgrej eller?

Det verkar faktiskt vara Firebird / Interbase som är installerat. Mappstrukturen stämmer nämligen.

Ursprungligen av Björnström:

Det verkar faktiskt vara Firebird / Interbase som är installerat. Mappstrukturen stämmer nämligen.

Då återstår frågan varför?

Det närmaste jag kan komma en databasinstallation är väl att jag provat MAMP tidigare under året men det är som sagt i min egen dator.

Hetaste kandidaten just nu är Fiery Command Workstation som vi installerar för att jobba med vår Xerox-skrivare.

På en forumsida nämns att mappen Firebird.framework" ska tas bort vid avinstallation.
Removing CWS5 from Intel Mac - EFI Fiery Forums

Men jag vet fortfarande inte om det är rätt svar ska jag tillägga.

1
Bevaka tråden